Čeští spotřebitelé se budou při letošních vánočních nákupech stejně jako loni orientovat na levnější a praktické dárky.
Foto: Martin Siebert
Na rozdíl od zbytku Evropy tak Češi zůstávají příznivci tradice – pod stromečkem jsou nejvíce populární oblečení a knihy. Při výběru i nákupu dárků se pro mnohé stal téměř nepostradatelným pomocníkem internet, vyplývá ze závěrů Vánočního průzkumu společnosti Deloitte.
Podobně jako v předchozím roce pocítilo mnoho Čechů pokles kupní síly. Jedním z důsledků je, že 61% českých spotřebitelů je minimálně stejně jako loni rozhodnuto, že omezí okruh nakupovaných dárků na menší skupinu lidí a zaměří se na nejbližší rodinu, hlavně na děti.
„Dárky jsou hlavní položkou, u které se výdaje mění, pokud je potřeba utáhnout opasky při vánočních nákupech, nebo naopak, pokud se rozpočet na svátky zvýší,“ řekl Martin Tesař, vedoucí partner Deloitte v oddělení auditu.
Podle průzkumu se 66% českých spotřebitelů bude snažit kupovat dárky prezentované jako speciální nabídka. Na druhou stranu, polovina respondentů počítá se stejnými výdaji jako loni a čtvrtina počítá s nárůstem. V Evropě se přitom očekává v průměru snížení o 6%. Nejvíce pesimismu zaznívá ze zemí, které procházejí tvrdými rozpočtovými škrty, jako je Řecko, Irsko nebo Británie.
Na předních místech seznamu dárků, které by Češi rádi dostali, jsou užitečné a tradiční věci - oblečení (43%), knihy (41%), kosmetika a parfémy (37%), domácí počítače a notebooky (37%). Mnoho lidí uvítá pod stromečkem peníze (41%). Zatímco v ostatních evropských zemí se většina dotázaných vyslovila nejčastěji pro dárkové poukazy, karty a balíčky, v České republice se tento fenomén teprve rozvíjí.
Internet je k vánočním nákupům využíván v České republice více než v průměru v celé Evropě. Jako nejčastější místo pro nákup dárků jsou ale uváděny hypermarkety, v loňském roce byly na prvním místě obchodní domy. Pokud Češi používají internet, většinou provádějí průzkum a srovnávají ceny, pouze část Čechů (40%) zakončí vyhledávání nákupem. Internet tak zůstává hlavním distribučním kanálem, který pomáhá získat představu o produktech a cenách.