Menu Zavřít

Češi dárky nedali

22. 3. 2002
Autor: Euro.cz

Pražský komplex de Gaulle na veletrhu v Cannes nebodoval

Objekt Palais de Festivals, který bývá dějištěm filmového festivalu ve francouzském Cannes, ovládly 12. března hvězdy mezinárodního stavitelství. Na prestižním Mezinárodním veletrhu realit (International Property Market - MIPIM) se dostali do záře reflektorů i Češi. Primátor Prahy Jan Kasl usedl do křesla předsedy poroty a pražský bytový komplex de Gaulle byl nominován na jednu z cen. Třináctý ročník MIPIM zorganizovala pařížská společnost Reed-Midem.
Největší oborovou výstavu navštívilo na šestnáct tisíc lidí, což je bezmála o tisícovku více než vloni. Konala se na ploše přesahující sedmnáct tisíc metrů čtverečných v pěti podlažích Palais de Festivals, Espace Riviera i na nově otevřené venkovní výstavní ploše Azur Village o výměře patnácti set metrů. Do středomořského letoviska přijelo na pět tisíc firem z jednašedesáti zemí. Česká republika se mezi nimi podle počtu vystavovatelů zařadila na desátou příčku. Zastupovalo ji tam 47 vystavovatelů a akce se zúčastnilo zhruba osmdesát společností.
Primátor Kasl, který je sám architektem a v porotě zasedal už loni, získal letos v devítičlenné jury hlavní roli. Její členové se poprvé setkali v Paříži v únoru, aby zhodnotili 87 staveb a v každé ze šesti kategorií - obchodní centra, hotely, rekonstruované kancelářské budovy, obytné objekty, nákupní střediska a turistická zařízení - určili tři nejlepší.

Vždyť lobbovat je lidské.
Češi drželi palce svým nominovaným. Před MIPIM se Kasl svěřil se svým odhadem, že nákladný komplex de Gaulle od ING Real Estate v Praze 6 zvítězí, protože má dobré projekční řešení a konkurenčními projekty jsou dva standardní obytné domy. Jeho předpověď však nakonec nevyšla. Částečně za to možná mohla i prezentace komplexu: čtyři fotografie dvou exteriérů, skleněné schodiště a skleněný výtah, ale žádný interiér. Návštěvníci, kteří budovu znali, se shodli na tom, že šance na vítězství tvůrcům zhoršilo to, že se nepochlubili nádhernými slunnými interiéry s mnoha okny. De Gaulle tak spíše působil jako kancelářský objekt, a ne jako příjemné místo k bydlení. Předtočený šot zachytil lichotivou skutečnost věrněji, promítal se ale jen při udělování cen.
Jiným důvodem mohlo být mohutné ovlivňování návštěvníků ve prospěch vítězného projektu obytné budovy s názvem Istanbul Istanbul. Tým autorů rozdával přímo na výstavišti brožuru a talisman z modrého skla, známý jako “oko Aláhovo”, aby se uchránili před “okem zlým”. Co ale do očí bilo ještě víc - a hraničilo to s úplatkářstvím - bylo lobbování za španělskou stavbu Vialia Estación de Salamanca, která zvítězila v kategorii nákupních středisek. První den nabízely dvě půvabné Francouzky každému, kdo pro tento návrh hlasoval, dárek (byl jím cestovní budík). V dalších dnech se poblíž desky s prezentacemi neustále střídali čtyři vysocí představitelé developera Grupo Riofisa a mluvili s těmi, kteří si nominované projekty prohlíželi. Francouzky postávaly diskrétně opodál a držely tašky s prezenty.
Dalšími vítězi bylo nizozemské Forum v kategorii obchodních center, belgický Hotel de Ligne v kategorii rekonstruovaných kancelářských budov, portugalský Carlton Palace Hotel v kategorii hotelů a francouzský Club Med Serre Chevalier v kategorii turistických zařízení. Zvláštní cenu poroty obdržel dánský Terminál Vilhelma Lauritzena. Byl postaven v roce 1939 a je považován za významné dílo severského funkcionalismu a mezinárodní moderní architektury. Koncem devadesátých let musel být kvůli rozšíření letiště o 3,5 kilometru přesunut. Byl zanesen na seznam historických budov a později zrekonstruován do původní podoby. Jeho obnova byla dokončena v roce 2001.
Zástupci Prahy si v minulosti z MIPIM odvezli ceny dvakrát. V kategorii hotelů zvítězil loni pětihvězdičkový Four Seasons a v roce 1995 získal v kategorii nákupních středisek cenu Vinohradský pavilon společnosti Prague Investment.

Česká prezentace.
Hlavní město Praha, které se účastnilo už posedmé, vystavovalo ve spolupráci s pěti společnostmi: ING Real Estate Development, IPS Skanska/Skanska Property Czech Republic, Passerinvest Group, PSJ Invest a Trade Center Praha. Firmy se dělily o nově navržený stánek s větším volným prostorem, kde se promítala videoprezentace a byly tam vystaveny makety hlavních objektů spolu s leteckou mapou s dvaceti projekty. Pražská MIP Group měla stánek pro několik subjektů. Vystavovala v něm mimo jiné aukční a realitní agentura Gavlas a města Zlín a Most. Dobře naplánovaná kampaň “Česká republika - stále poptávaná země v boomu” dodala zemi pozitivní dynamičnost.
Město Ostrava, které bylo v Cannes popáté, mělo ve stánku hokejové hřiště, protože v roce 2004 bude jedním z pořadatelů mistrovství světa v ledním hokeji. Charles Gray, česko-kanadský vedoucí oddělení public relations Ostravy, vyzýval návštěvníky, aby si vyzkoušeli své schopnosti a trefovali se puky z pěnové gumy do různých otvorů.
Realitní fond působící v České republice a na Slovensku, který byl založen v roce 2000, vede nyní Joannes ter Haar, bývalý velvyslanec Evropské komise v ČR v letech 1995 až 1998. V Česku se fond zaměřuje zejména na moravskoslezský region. “U prvního pilotního projektu očekáváme návratnost 20 až 22 procent,” uvedl ter Haar a dodal, že v Nizozemsku jsou investoři zvyklí na návratnost ve výši sedmi až osmi procent a že se v současné době zakládá druhý podobný fond.
Jako argumenty pro investování v České republice uvádí ter Haar velké množství realit na trhu díky restitucím, významné zvýšení kupní síly českých občanů, nové hypoteční programy, zvýšenou poptávku po nemovitostech a ceny nemovitostí, které nabízejí zajímavé kupní příležitosti. Podmínky pro investory v moravskoslezské oblasti jsou podle něj vynikající. Rozhoduje o tom její geografické umístění, dále skutečnost, že region je přirozenou křižovatkou, má atraktivní infrastrukturu, kvalifikovanou pracovní sílu v oboru informačních technologií, má přitažlivé prostředí a patří mezi nejkrásnější.

MM25_AI

Představila se i pražská Pankrác.
Českou konferenci nazvanou Město budoucnosti uspořádala firma Europa Capital Management (ECM). Na jejím multifunkčním projektu City, který má být komplexem několika budov na pražské Pankráci, pracuje slavný americký architekt Richard Meier. Anton Hopftgartner ze společnosti Chicago Consulting, sídlící v Rakousku, sehrál několikrát roli ďáblova advokáta při improvizované diskusi s Tomášem Laštovkou, projektovým manažerem z ECM, a s Milanem Janků, výkonným partnerem ECM. Hopftgartner se dotazoval na řešení projektu, na jeho náklady, ale zajímala ho i kontroverzní témata, jako námitky ze strany místních obyvatel vůči mrakodrapům, které ECM plánuje, nebo obavy z nebezpečí teroristických útoků.
Dozvuky ataků na Světové obchodní centrum a na Pentagon z loňského jedenáctého září se na konferenci projevily dvojím způsobem. Zasedání, které se zabývalo dopadem na trh nemovitostí, zaznamenalo hojnou účast, protože aktérů se tento problém bezprostředně týká. V Palais de Festival byl uplatněn Plan vigipirate, francouzský bezpečnostní plán určený pro veřejné budovy. Všem zúčastněnými se prohledávaly tašky, kabelky a kufříky a občas se museli podrobit i kontrole detektorem kovů. Vstup na výstavní plochy a odchod z nich byl možný pouze v určených místech.

Stálo to za to?
Sečteme-li vstupné, poplatky za stánek, náklady na ubytování, dopravu a stravování, mohou být celkové náklady na účast na MIPIM poměrně značnou investicí. Účastníci musí zaplatit po 1230 eur bez ohledu na to, zda zůstávají jen jeden den nebo celé čtyři dny po dobu trvání výstavy. Podle Barbary Efthymiousové, vedoucí zahraniční sekce MIPIM, přijíždí většina odborníků do Cannes na dva až tři dny.
Stojí vůbec vynaložený čas, energie a peníze za to? Valná většina zúčastněných by jistě dala za pravdu Filipu Dvořákovi, pražskému radnímu. Ten říká: “Člověk si nemůže dovolit tady nebýt.” V dnešní době nejde ani tak o uzavírání obchodů jako o navazování kontaktů. Tomáš Kadeřábek, generální ředitel ING Real Estate, tvrdí, že člověk má na takové akci čas na to, aby se setkával s lidmi a diskutoval s nimi. Omar Sattar, generální ředitel pražské pobočky firmy DTZ Zadelhoff Tie Lung, dodává: „MIPIM je užitečný, protože se tu v krátkém čase sejde mnoho zainteresovaných.“
„Před několika lety, kdy se konference účastnilo asi šest až sedm tisíc lidí především z řad developerů a bankéřů, se v Cannes uzavřelo mnoho obchodů,“ uvádí Walter Dackiw, ředitel AIG/Lincoln. Dnes je to podle jeho slov spíše veletrh. Americký gigant AIG/Lincoln vyprojektoval moderní budovu PricewaterhouseCoopers v Praze 2 a nyní v Praze 8 staví budovu ředitelství KPMG a The Park, high-tech obchodní park v Praze 11 (EURO 11/2002).
Společnost Reed Midem pořádá každoročně deset mezinárodních odborných veletrhů a v roce 2003 přibude další. Mezinárodní veletrh realit pro maloobchodní podnikání (International Market for Retail Real Estate, MAPIC) je naplánovaný na 20. až 22. listopadu do Cannes.

  • Našli jste v článku chybu?