Menu Zavřít

Češi jsou citliví na cenu

16. 12. 2008
Autor: Euro.cz

Melvinem Ruigrokem

Výměny generálních ředitelů na nejvyšších postech tabákových firem v Česku bývají poměrně časté. Jejich životnost se pohybuje na hranici dvou let. Většinou se však jedná o pravidelnou obměnu v rámci firmy. „Jsem překvapen, jak citlivý je český trh na každou korunu,“ tvrdí v říjnu jmenovaný generální ředitel společnosti Imperial Tobacco Melvin Ruigrok. Nizozemec, který naposledy řídil marketing Imperialu ve Španělsku.

EURO: Jaké jsou vaše první dojmy z Česka? RUIGROK: Lidé, se kterými jsem se setkal v zaměstnání i v soukromí, byli velmi vstřícní a rádi mě zasvětili do místní kultury, politického vývoje i způsobu, jakým funguje zdejší podnikatelské prostředí. Především díky jejich podpoře jsem mohl téměř okamžitě začít osobně ovlivňovat naše obchodní aktivity, ale výrazně si ulehčit i trable soukromého života v neznámé zemi.

EURO: Narazil jste během prvních týdnů svého působení na něco, co by se ve vaší firmě mělo nutně změnit? RUIGROK: Popravdě řečeno nenarazil – tedy zatím nenarazil. Imperial Tobacco zapustil v Česku velmi pevné komerční kořeny, z nichž v posledních letech rostl v klíčových oblastech našeho podnikání. Velmi úspěšně jsme na trh uvedli řadu produktů, ať už se to týká cigaret Moon, Route 66 nebo tabáku Paramount. V cigaretách jsme překročili patnáctiprocentní tržní podíl, v tabácích se dlouhodobě držíme nad 50 procenty. V budoucnu se zaměřím na další rozvoj nejúspěšnějších aktivit, nikoli na nějaké zásadní změny.

EURO: Očekáváte, že finanční krize bude mít dopad i na tabákový průmysl? RUIGROK: Naše průmyslové odvětví hospodářským krizím dobře odolává. Dopad tedy bude jen omezený a projeví se pokračujícím příklonem k levnějším druhům cigaret. Díky své strategii může Imperial Tobacco z tohoto trendu i získat, protože větší část naší nabídky se zaměřuje na kvalitní zboží za dostupné ceny.

EURO: Bude Imperial Tobacco usilovat o postavení dvojky na trhu? Chybí k tomu dvě tři procenta tržního podílu… RUIGROK: V současné době jsme jasnou trojkou na českém trhu s cigaretami a jedničkou v segmentu tabáků. Hlavní prioritou bude další posilování pozice našich značek. Stejnou důležitost ale přisuzujeme aktivitám, jež nám pomůžou vypořádat se s hrozbami, kterým český tabákový trh po prudkém nárůstu spotřebních daní musí čelit.

EURO: Už vám spolupracovníci prozradili, jak rozličné varianty tabákového zákona leží ve sněmovně? RUIGROK: Ano. Plně podporujeme stávající iniciativu označovanou slovy „rozhoduje vlastník“, jež majitelům barů umožní, aby svůj podnik zřetelně označili jako kuřácký, nebo nekuřácký hned u vchodu. Hosté se pak mohou snadno rozhodnout, zda jim určitá restaurace vyhovuje, nebo půjdou jinam.

bitcoin_skoleni

EURO: V čem je dění na českém trhu odlišné od jiných zemí, kde jste působil? RUIGROK: Přestože se příklon k levnějším značkám projevuje na většině trhů, byl jsem překvapen, jak citlivě ten zdejší reaguje na cenu. Jediná česká koruna může mít na prodejnost značky v segmentu levného zboží velmi výrazný vliv. Druhý rozdíl spočívá v přístupu na trh. Vysoký počet nezávislých prodejních míst velmi komplikuje snahu dosáhnout podobného marketingového pokrytí jako například ve Španělsku nebo Nizozemsku.

EURO: Vidíte nějaké hrozby, jež by v nejbližší budoucnosti mohly tabákový průmysl v Česku postihnout? RUIGROK: Velmi zřetelně! Prudká a destabilizující zvyšování spotřebních daní vyvolala dramatický nárůst objemu obchodů na černém trhu, který se šíří z příhraničních oblastí do celé země. Zkušenosti ukazují, že větší pohyby cen tlačí zákazníky k tomu, aby hledali levnější alternativy a nehleděli přitom na původ zboží.

  • Našli jste v článku chybu?