Češi umějí rychle a efektivně nakupovat a patří z tohoto pohledu mezi evropské přeborníky.
Za běžnými nákupy totiž do obchodů vyrážejí v průměru jen desetkrát do měsíce, zatímco například Rusové, Rumuni či Poláci takřka dvakrát častěji. Češi navíc v prodejnách stráví v průměru o třetinu méně času, přesto jsou ale jejich útraty srovnatelné s obyvateli ostatních zemí střední a východní Evropy. Vyplývá to z průzkumu společnosti GE Money Multiservis v Česku, Rusku, Lotyšsku, Polsku, Maďarsku a Rumunsku.
Běžné nákupy Čechům podle průzkumu zaberou měsíčně šest hodin. Naproti tomu například Maďaři, Rusové, Rumuni, Poláci či Lotyši stráví v obchodech měsíčně kvůli běžným nákupům i více než deset hodin. Každý den chodí nakupovat pouze 12 procent Čechů. V Maďarsku, Lotyšsku a Rumunsku tak činí třetina spotřebitelů a v Rusku a Polsku 39 procent lidí.
V supermarketech nebo hypermarketech podle průzkumu pravidelně nakupuje sedm z deseti Čechů. Naproti tomu například Poláci stále preferují malé obchody s domáckou atmosférou, které nejčastěji navštěvuje více než polovina polských spotřebitelů.