Menu Zavřít

Češi jsou technicky zdatní pojídači šlichty

6. 12. 2018
Autor: Mladá fronta

Ani v době prosperity nejsou Češi ochotni si připlatit za kvalitní potraviny. Peníze utrácejí hlavně za elektroniku.

Hořekování nad kvalitou potravin nabízených zahraničními řetězci a dodávaných ať už českými nebo polskými výrobci je letitou tradicí. Obchodníci i producenti obvykle argumentují, že nabízejí jen to, co si český zákazník přeje a co je ochoten zaplatit. Data Českého statistického úřadu (ČSÚ) o maloobchodních tržbách jim dávají za pravdu. Jsme národem libujícím si v laciném blivajzu.

Počátkem desetiletí vyšly najevo největší potravinové skandály a vypadalo to, že se veřejnost začíná o kvalitu jídla opravdu zajímat. Zároveň však vrcholila krize a nebylo tedy divu, že se deklarovaný zájem ihned neprojevil v útratách domácností. Na jídle se tehdy šetřilo, ovšem šetřilo se i na čemkoliv jiném.

V pozdějších letech nízké nezaměstnanosti, rostoucích mezd a obecné prosperity se zákazníci rozhodli pořádně rozšoupnout. Maloobchodní tržby v podstatě nepřetržitě rostou, nezřídka v módě, kultuře či kosmetice, tedy zbytném zboží. Především však masivně nakupujeme elektroniku, počítače a mobily, což svědčí o zálibě Čechů v technologiích a nejnovějších inovacích.

Rostou přirozeně i útraty za jídlo, i když ne tolik. Podle aktuálních dat za říjen jsme meziročně utratili za počítače a komunikační zařízení o 18,1 procenta více. Za potraviny to bylo pouze 1,1 procenta, přeci jenom šlo ale o růst. Jde však o údaj za takzvané nespecializované prodejny s převahou potravin, tedy obchodní řetězce.

Vedle toho však ČSÚ sleduje i specializované prodejny, kam se řadí různí menší prodejci masa, pečiva či zeleniny (a také tabáku). Právě tam lze často očekávat kvalitnější a tedy i dražší potraviny od domácích malovýrobců. Čísla přitom ukazují, že útraty ve specializovaných prodejnách v rozporu s trendem klesají.

Citelnější meziroční nárůst o 4,1 procenta zaznamenaly pouze v lednu, což může souviste s tradičním povánočním poklesem cen nejen u potravin. Jinak tržby klesaly nebo zaznamenaly jen zanedbatelný nárůst. Překvapivě výši útrat neovlivnily ani Velikonoce, kdy jsou lidé obvykle ochotni vydat za pochutiny více. A skutečně to i udělali a obchodníci v březnu zaznamenali nárůst o osm procent, ovšem opět se jednalo pouze o řetězce. Ve specializovaných prodejnách zaznamenali propad o 0,4 procenta.

MM25_AI

Lze očekávat, že o Vánocích si opět nacpeme břicha a útraty za jídlo budou rekordní. Spíše to však bude v rámci slevové akce ve velkém řetězci než v místní farmářské prodejně. Nový mobil nebo notebook pod stromkem jistě mnohé potěší. Se stížnostmi na zdravotní stav, ale také třeba podobu tuzemského zemědělství, je však v takovém případě lépe šetřit.

Čtěte další komentáře autora:

Konec stravenek? Ano, ale raději až jindy

Black Friday bude pro obchod opravdu černý

Andrej Babiš, pojistka západní demokracie

Už nemusíte do Polska, za drahý tarif mohou senioři

Všichni (ne)jsme simulanti

Když dva dělají chodník

Brambory zdraží. Ale ne kvůli neúrodě

Jak naskenovat rohlík: nákupní sci-fi se potkalo s realitou

Návrat rakouského fašounka ze záhrobí

Kde pivo za tři stovky nebolí

Uhelný průmysl se střelil do nohy. Možná i do hlavy

  • Našli jste v článku chybu?