Menu Zavřít

Češi kontra Evropa

30. 10. 2005
Autor: Euro.cz

Kapitola 2

Měsíc radosti * Slavia a přidaná hodnota * Prima poradce * Židé, Portugalci a Jahn * Němci u Jungmanna * Byznys po česku

Měsíc radosti. S potravinami v českých hypermarketech to zase není košer. Potravinářská inspekce zjistila v obchodě Albert přelepování etiket s hmotností a trvanlivostí, v hypermarketech Delvity a Carrefouru našla zkažené maso. Přitom Francouzi poslední říjnový týden zaplnili poštovní schránky Pražanů letáky s titulkem Měsíc radosti. K tomu se dá připojit už jen slogan z poslední stránky letáku: Super trefa. Nebo spíš trefe.
Důvod k opravdové radosti ale mohou mít holandští mistři v provozování hypermarketů. Česká obchodní inspekce uložila společnosti Ahold Czech Republic za prohřešky v síti prodejen Ahold a Hypernova pokutu ve výši milionu korun. Touto částkou, která může odpovídat hrubému měsíčnímu příjmu generálního ředitele, Češi zasadili Nizozemcům opravdu smrtící ránu.

Slavia a přidaná hodnota. Důvod k radosti má prezident ČSA Jaroslav Tvrdík, tolik kritizovaný za to, že sponzoruje dva a půl miliony korun pražskou Slavii. ČSA přeje větší štěstí než Eurotelu, partnerovi Sparty. Slavia bude ve skupině poháru UEFA hrát jen s kluby, kam ČSA pravidelně létá: do Norska, Bulharska, Monaka a Hamburku. Navíc Slavia 23. října vyhrála i pražské derby. Už jen předminulá neděle stála za investici, kterou aerolinky vynaložily. Všechno ostatní je již přidaná hodnota.

Židé, Portugalci a Jahn. O tom, jak je důležité načasování útěku před nebezpečím, vypráví jedno jihoafrické přísloví: „Když prchají Židé, je brzy, když utíkají Portugalci, už je pozdě.“ Mladý místopředseda vlády pro ekonomiku Martin Jahn svůj odchod načasoval ideálně, opustí politiku do konce roku, než se zvedne poklop předvolební žumpy. K rozhodnutí odejít ho donutily hlavně tři okolnosti, které už nemohl překousnout: Posun ČSSD směrem ke komunistům, nový Zákoník práce a nakonec politický vzestup doktora Ratha. S takovým programem nemohl v Praze získat pro stranu Jiřího Paroubka žádného nerozhodného voliče ze středních vrstev, což by měl za úkol. ČSSD ho fakticky posílala bojovat do první linie, ale odebrala mu munici. Jahn si totiž takzvaný politický leadership představuje tak, že má program, vizi, nápady, recepty na řešení problémů a ty představuje voličům. Ti to buď vezmou, nebo ne. Paroubek jde na věc opačně. Podívá se na průzkumy, co by si lidé přáli (třeba více peněz a méně pracovat), a podle toho slibuje.

Prima poradce. Nepsalo se to, ale kromě mediálních společností News Corporation, RTL Group, SBS a ProSieben měla o televizi Prima vážný zájem také investiční banka Advent International, která nedávnou koupila firmu CCS asi za dvě miliardy korun. Nepodařilo se jí to, přestože pro ni prý pracoval jako „industry expert“ i místopředseda komunistické Státní plánovací komise Miroslav Jírava. V období gründerského kapitalismu se českým politickým a podnikatelským kruhům tento finanční expert vryl do paměti nejdříve jako člen dozorčí rady dvou zkrachovalých bank: České banky a AB Banky. Naposledy se o něm psalo v roce 1998 jako o podnikateli blízkém sociální demokracii a o signatáři takzvané bamberské dohody mezi ČSSD a čecho-švýcarskými byznysmeny z poloviny devadesátých let. Aféra, která měla poškodit ČSSD a Miloše Zemana, se rozplynula do ztracena.

Němci u Jungmanna. Firma Adidas připravuje otevření své nové prodejny na Jungmannově náměstí v centru Prahy. Celoplošný plakát výlohy, za níž pracují řemeslníci, upozorňuje budoucí zákazníky v hollywoodském stylu: „Adidas. Original store. Coming soon…“ Nějaký novodobý Jungmann na výlohu napsal: „Mají Češi ve své zemi právo na nápisy v rodném jazyce?“ Odpověď je jasná: Mají, až vybudují firmu jako Adidas.

MM25_AI

Byznys po česku. Copak Adidas! Češi měli Unipetrol, Maďaři MOL, Poláci PKN Orlen. Československá petrochemie byla před rokem 1989 daleko vyspělejší než maďarská či polská. Přirozený vývoj by byl takový, že by Češi expandovali do Polska a Slováci do Maďarska. Místo toho MOL pohltil Slovnaft a PKN Orlen - kromě pár chemiček - celou českou petrochemii. Kromě Čechů totiž bylo a je všem jasné, že na tomto byznysu se i u nás dá dobře vydělat. Například Shell na českém trhu loni vydělal kolem 900 milionů korun, Agip a ConocoPhillips prý zhruba po miliardě.

  • Našli jste v článku chybu?