Menu Zavřít

Češi lépe než vloni

19. 3. 2004
Autor: Euro.cz

CeBIT 2004

Méně německých firem, zato více vystavovatelů ze zahraničí, a to i z České republiky. Takový je letošní ročník veletrhu informačních technologií, telekomunikací a softwaru CeBIT 2004, který začal minulý týden ve čtvrtek v Hannoveru. Veletrh, který stejně jako loni zahajoval německý kancléř Gerhard Schröder, se musí již několik let potýkat s úbytkem vystavovatelů. Těch přijelo 6411, což je zhruba o dvě stovky méně než před rokem, výstavní plocha se zmenšila o 22 tisíc na 325 tisíc metrů čtverečních. Tradičně největší zastoupení mají německé firmy, jejich podíl však klesá, především na úkor tchaj-wanských a čínských vystavovatelů, jejichž počet se meziročně témeř zdvojnásobil.
Zatímco před několika lety byl CeBIT vyhrazen IT odborníkům, poslední dva roky zažívá obrovský boom spotřební a zábavní elektronika, která byla donedávna z veletrhu úplně vyloučena. Hlavním motivem je digitální domácnost - televizory, videa, hudební přehrávače, fotoaparáty a přístroje pro komunikaci, to vše stále výrazněji vytlačuje klasické analogové přístroje. Tento trend potvrzují i čísla. Zatímco loňský celoevropský obrat obchodu s digitálními přístroji dosáhl 24,4 miliardy eur, analogové výrobky se prodaly za 20 miliard.
V silnějším zastoupení než loni se na veletrhu CeBIT představily i české firmy. Oficiální údaje pořadatele Deutsche Messe hovoří o dvaatřiceti vystavovatelích z Česka, ministerstvo průmyslu a obchodu eviduje dokonce 37 firem. Ministerstvo stejně jako v předchozích letech přispívá českým společnostem až 100 tisíci korunami na pronájem výstavní plochy. „Na zahraničních trzích si musí každý svou pozici vybojovat sám, proto si myslím, že finanční podpora je nejlepší forma, jak českým firmám pomoci,“ tvrdí Tomáš Hofer, obchodní ředitel Grisoftu. Účast brněnské firmy produkující antivirové programy v Hannoveru vidí jednoznačně: „Již několik let je to především o tom ukázat se německému trhu, že stále existujeme a co nového jsme pro ně představili. Pokoušíme se ale také rozhlédnout dál, které trhy by pro nás mohly být v budoucnu zajímavé.“
Jeden z největších stánků z českých firem postavila na hannoverském výstavišti společnost 2N, vyrábějící telefonní ústředny a GSM brány. Firma vloni do zahraničí vyvezla téměř tři čtvrtiny své produkce, účast na akci je tak pro ni téměř nutností. Potenciální partnery pro odbyt svých výrobků hledá v Hannoveru také společnost PJ Soft vyvíjející geografický software. „Bereme to jako sondu do budoucna, jak by pro nás mohl být CeBIT úspěšný, když se pro nás stává brněnský Invex z obchodního hlediska nepříliš zajímavý. Finančně nás obě akce vyjdou prakticky stejně, navíc účast tady dává partnerům jasnou zprávu, že nejsme malá, garážová firma o jednom člověku,“ řekl týdeníku EURO Jiří Hlavatý, šéf PJ Softu. Týden v Hannoveru přijde firmu zhruba na půl milionu korun.
Společnost LCS vyvíjející informační ekonomické systémy v minulém roce brala CeBIT jako představení tehdy otvírané berlínské pobočky, letos se chce Petr Maňas, ředitel pro strategii, rozhlédnout po partnerech z jiných zemí. „Dalo by se říci, že jsme v Německu kvůli neněmeckým zemím,“ uvádí Maňas. Náklady na týdenní prezentaci firmy odhaduje na třičtvrtě milionu korun. Alena Řezníčková, ředitelka společnosti AEC, soudí, že se pohled západoevropských firem na české společnosti mění i díky CeBIT. „Mockrát se nám v minulosti stalo, že nás partner podfoukl a sami jsme netušili, zda je dobré hlásit se k tomu, že jsme Češi, teď je to o něčem jiném,“ říká. Zhruba 400tisícovou investici proto považuje za správnou.
Na CeBIT také přijela ostravská softwarová firma Kvados, která za podpory společností Microsoft a T-Mobile představila mobilní informační systém myAVIS pro přenos dat prostřednictvím kapesních a přenosných počítačů (EURO 19/2003). Vloni se Kvadosu podařilo zpětinásobit prodeje myAvisu na 25 milionů korun, pro letošek počítá generální ředitel Miroslav Hampel se stoprocentním nárůstem obratu na padesát milionů. „V současnosti máme jen v Česku rozběhnutých padesát projektů,“ řekl Hampel týdeníku EURO. Řešení, jehož cílem je zabezpečit snadný a rychlý přenos dat přímo z terénu do informačního systému podniku, si získává oblibu i v oblasti výzkumu trhu. Příkladem je Incoma Consulting či GfK. Německé GfK přitom zajišťuje prostřednictvím řešení myAvis mobilní průzkum mezi návštěvníky letošního CeBITu.
Zatímco loni hledal Kvados v Hannoveru partnery pro integraci produktu především na evropských trzích, letos má firma smělejší plány - za perspektivní považuje Hampel zejména americký trh. „Americké firmy jsou v oblasti mobilních informačních řešení pozadu asi o dva roky, přitom analytická společnost Gardner odhaduje potenciál tohoto trhu na devět milionů dolarů na další tři roky,“ vysvětluje Hampel.

bitcoin školení listopad 24

Východní Evropa v Hannoveru
Počet vystavovatelů Výstavní plocha (m2)
Rusko 86 1421
Česko 32 946
Bělorusko 24 224
Polsko 21 714
Ukrajina 19 398
Bulharsko 18 195
Maďarsko 12 418
Slovinsko 9 282
Rumunsko 9 210
Slovensko 7 137
Pozn.: předběžné údaje pro rok 2004
Pramen: Deutsche Messe

  • Našli jste v článku chybu?