Co před třemi lety zhatil covid, všeobecné zdražování letos neohrozí. Letní dovolenou si Češi zkrátka nehodlají odepřít ani v době ekonomické nejistoty. Už nyní tak tuzemské cestovní kanceláře hlásí nebývalý zájem o prázdninové zájezdy. „Aktuální sezóna je opět rekordní, a to i přes veřejné negativní očekávání ekonomů. Již samotný prodej na letošní sezónu, který odstartoval v září 2022, začal velmi dobře a tento trend stále trvá,“ přibližuje pro Euro.cz mluvčí cestovní kanceláře Blue Style Ilona Topolová.
Rostoucí počet zakoupených zájezdů pak potvrzuje také skupina Fischer, pod kterou kromě stejnojmenné cestovní kanceláře spadají rovněž značky Nev-Dama, Exim tours a eTravel. „Letní dovolenou si koupilo o 80 procent více klientů než loni touto dobou, a to byla doposud nejúspěšnější sezóna,“ říká Jan Bezděk, mluvčí Fischer Group.
Prostřednictví té na dovolenou v roce 2022 odcestovalo 760 tisíc zákazníků, díky čemuž skupina dosáhla na tržby v hodnotě 14,3 miliardy korun – to představuje oproti předpandemickému roku 2019 téměř čtvrtinový nárůst. „Je vidět, že Češi chtějí cestovat a také oceňují podmínky, které jsme nastavili tak, aby se nebáli svoji dovolenou rezervovat i několik měsíců dopředu. Proto byl už předprodej tak silný a zájem neopadá ani v nadcházejícím last momentu,“ dodává Bezděk.
Rekordní byl loňský rok též pro Blue Style, jejíž obrat atakoval 6,5miliardovou hranici, přičemž značnou část kapacit cestovka prodala už i letos. „Pokud se tedy zájem ze strany klientů nezmění, dosáhneme stejného, spíše lepšího výsledku, než tomu bylo v minulém roce,“ míní Topolová a doplňuje, že ve srovnání s předcovidovou dobou vyrostla tato cestovní kancelář jak z hlediska obratu, tak počtu osob téměř dvojnásobně.
Na předcovidové úrovni až za tři roky
Nával turistů letos očekává i Letiště Praha, a to zejména v prázdninové sezóně. Celkem se chystá odbavit přes 13 milionů cestujících, což je ale stále zhruba o pět milionů méně než v roce 2019. „Návrat na předcovidová čísla předpokládáme kolem roku 2026,“ komentuje tisková mluvčí Klára Divíšková.
Nicméně i tak už nyní upozorňuje na to, aby se cestující dostavili na terminál alespoň s dvouhodinovým předstihem. Lze totiž předpokládat, že bude docházet ke zdržení, třeba vlivem cestujících, kteří na bezpečností kontroly nejsou řádně připraveni. I z toho důvodu spouští letiště na dané téma novou edukativní kampaň. Navíc také přijalo některá provozní opatření, jež mají zrychlit průchod k odletovým bránám – jde například o přesun několika aerolinek na nástupní mosty, které nahradí dopravu autobusem k letadlu.
Chystáte se letos na dovolenou do zahraničí?
Vysokou poptávku po letech letos čeká tuzemská letecká společnost Smartwings, která kvůli silnému zájmu posiluje flotilu letadel. Vedle letounů pronajatých od zahraničních společností tak přibyde třeba nový Boeing 737 MAX. „Jsme přesvědčeni, že lidé budou pokračovat v častém využívání letecké dopravy, a to navzdory rostoucím životním nákladům,“ uvádí redakci mluvčí Vladimíra Dufková. Podle ní během loňského června až srpna využily služeb Smartwings téměř tři miliony cestujících, díky čemuž se tak společnosti již podařilo dosáhnout předcovidové úrovně.
„Nejrušnějším letním měsícem byl červenec, kdy Smartwings přepravily přes 1,1 milionu cestujících na 6,5 tisících letů. Hranice milionu přepravených pasažérů byla překročena rovněž v srpnu,“ upřesňuje Dufková, která očekává růst i v letošní sezóně. Během té poletí Smartwings z Česka do 70 destinací. Další lety bude provozovat také ze svých zahraničních základen v Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a na Kanárských ostrovech.
I tento rok Češi nejčastěji zamíří do ověřených destinací, jako jsou Řecko, Bulharsko, Turecko, Egypt, Tunisko či Španělsko. Zájem ale roste rovněž o dosud méně vyhledávané destinace. „Velmi dobře klienti reagují na úplné novinky, jako je letos například Jordánsko,“ podotýká za Fischer Group Bezděk.
V kurzu jsou aktivní pobyty
Co se oproti cílovým lokacím mění podstatně rychleji, je způsob, jakým Češi tyto zájezdy tráví. „Stále více klientů chce do destinací, kde lze pobytovou dovolenou, tedy odpočinek u moře nebo u bazénu, kombinovat s aktivitami, jako jsou vodní sporty, pěší túry nebo poznávání historie místa, kde se nacházejí,“ zdůrazňuje Topolová s tím, že na základě preferencí zákazníků přidává společnost i nová letoviska, jako je Kypr, Madeira či Lefkada: „Zároveň evidujeme nárůst zájmu o stálice v portfoliu, tedy konkrétně o ostrov Mallorcu nebo italskou Kalábrii, kde lze odpočinek s aktivitami kombinovat velmi dobře.“
Na pražském letišti pak rostoucí zájem o dovolenou podpoří nová spojení do vyhledávaných destinací typu egyptského přímořského města Marsa Alam, chorvatského Dubrovniku či řeckých ostrovů Rhodos, Zakynthos a Skiathos.
Kolik Češi za dovolenou v hlavní sezóně letos utratí, se bude jako obvykle odvíjet od konkrétního termínu, cílové lokace a řady specifických kritérií. Obecně si však v případě oblíbených destinací oproti loňsku připlatí v řádech jednotek procent. Nepatrně vyšší zdražení (přes desetinu) Fischer aktuálně eviduje v Chorvatsku, kde se ceny zvedly v důsledku zavedení eura. Tím se v Čechy hojně vyhledávané destinaci platí od letošního roku.
Výraznému zdražování momentálně nepodléhají ani zájezdy cestovní kanceláře Blue Style, která ceny v destinacích domlouvá s velkým předstihem. Snižuje se navíc palivový příplatek. „Pokud tedy ke zdražování dochází, nejedná se o plošný efekt. Zvýšení cen je navíc jen nepatrné, tedy v rámci jednotek procent – v průměru pět až sedm,“ uzavírá Topolová.