Společnost Twisto přinesla do Česka koncept odložených plateb už před deseti lety a od té doby jejich popularita každoročně roste. Dokazují to i nejnovější data, podle nichž došlo loni k navýšení celkové hodnoty transakcí ve většině sledovaných odvětví.
„U e-shopů sledujeme meziroční změny v počtech transakcí, jejich celkové sumě a také průměrné hodnotě jedné objednávky. Tato čísla ovlivňuje například nákupní chování zákazníků, které si během pandemie a po ní prošlo výraznými změnami. Důležitým faktorem je i vývoj cen zboží vlivem inflace či naopak lepší dostupnosti a zájem e-shopů o nabízení plateb Buy Now Pay Later (BNPL) svým zákazníkům,“ vysvětluje statistiky Jan Hanzlík, country manager Twisto pro Českou republiku.
Za parfém i na kulturu
Největší nárůst loni zaznamenaly internetové obchody nabízející parfémy. Počet transakcí přes Twisto, kteroužto službu v Česku využívá na 14 tisíc e-shopů, v této kategorii doznal 77procentního nárůstu, zatímco jejich celková hodnota se zvýšila o 91 procent. Druhým největším skokanem je odvětví módy. To v oblasti BNPL tvoří tradičně největší podíl, přičemž statistiky tuzemského fintechu tuto skutečnost potvrzují – v rámci aplikace totiž stojí téměř za polovinou všech nákupů. Počet plateb za módu navíc loni poskočil o tři čtvrtiny a souhrnná hodnota transakcí se zvýšila o 80 procent.
Stále častěji ale lidé využívají odložené platby také k nákupům v segmentu služeb, které zahrnují například vstupenky na kulturní akce. V této oblasti se počet transakcí meziročně zvýšil o 38 procent, kdežto průměrná hodnota objednávky narostla o polovinu. To vyhnalo celkovou hodnotu transakcí meziročně na dvojnásobek, respektive na úroveň 106 procent.
Bezpečnější a praktičtější nákupy
Na druhou stranu se najdou i trhy, které naopak po pandemickém boomu zpomalily. Týká se to třeba odvětví knih, kde počet transakcí klesl o čtvrtinu a celková hodnota o 29 procent. Pohoršily si rovněž segmenty potravin, kancelářských potřeb a erotiky. Zde se transakce snížily o zhruba 13 až 17 procent.
Používáte při nákupech některou z dostupných BNPL aplikací?
V čem se až na vzácné výjimky všechna odvětví vloni shodovala, byla skutečnost, že v nich došlo k nárůstu průměrné hodnoty objednávek. „To může poukazovat na plošné zdražování vlivem inflace. Hodnoty mírně klesly pouze u elektroniky a knih, což jsou naopak segmenty, které se s vysokými cenami potýkaly během pandemie kvůli narušení dodavatelských řetězců a teprve nedávno se ceny začaly vracet dolů,“ vysvětluje Hanzlík.
Ten je zároveň přesvědčen, že se BNPL aplikace budou postupem času rozšiřovat i do dalších odvětví. Své tvrzení opírá o data, která se Twistu podařilo nasbírat ve ,zbytkových‘ segmentech, jež v souhrnu zaznamenaly o 355 procent více transakcí a 410procentní nárůst jejich celkové hodnoty.
„Odložená platba po vyzkoušení lidem umožňuje, aby nekupovali zajíce v pytli. Nákup na třetiny jim zase rozloží vyšší částku do tří plateb bez navýšení, takže se rozpočet obejde bez velkého zásahu. A je už jedno, jestli nakupují oblečení, nebo nové křeslo do obýváku,“ uzavírá Hanzlík s tím, že podobné metody placení dovolují zákazníkům nakupovat praktičtěji a bezpečněji, čehož si oni sami začínají být dobře vědomi.