Menu Zavřít

Češi mají zájem o luxusní služby

21. 3. 2006
Autor: Euro.cz

Darrenem Peekem

Prodej letenek přes internet zaznamenává obrovský boom. Britská letecká společnost British Airways nedávno překonala svůj vlastní rekord v množství elektronických rezervací provedených za jediný den: 22 162. Obchodní manažer BA pro střední a východní Evropu Darren Peek tvrdí, že firmě se v e-ticketingu daří i v Praze.

EURO: Uspěli jste s prodejem letenek přes internet? PEEK: Rozhodně, je velmi populární. Byli jsme mezi prvními, kdo e-ticketing zavedl. Už nyní si více než šestadevadesát procent našich pasažérů odlétajících z Prahy kupuje letenku elektronicky. A my doufáme, že ještě letos dosáhneme sta procent. Rekordy zaznamenáváme i v celosvětovém měřítku. Nedávno jsme se dostali na 1620 elektronických rezervací za hodinu.

EURO: Na konci loňského roku jste se přesunul z Prahy zpět do Londýna. Proč už neřídíte aktivity British Airways ve střední a východní Evropě přímo z místa činu? Praha pro vás už není tak důležitá jako dřív? PEEK: Do Prahy jsem přišel v červnu 2002 z Istanbulu. Od té doby se v tomto regionu mnoho změnilo, Česko a okolní státy vstoupily do Evropské unie. Pražský tým British Airways získal od mého příjezdu mnoho zkušeností a vyrostl. Vede si velice dobře a já můžu říct, že trasa Praha - Londýn je pro nás nyní ještě důležitější než byla, řekněme, před pěti lety. Momentálně provozujeme tři lety denně mezi Prahou a letištěm Londýn-Heathrow a jeden spoj na Londýn-Gatewick. A já můžu díky moderní komunikační technice a snadné dostupnosti naše aktivity v regionu bez problémů řídit přímo z Londýna.

EURO: Co se pro vás změnilo po posledním rozšíření Evropské unie? PEEK: Předpokládali jsme, že po rozšíření EU se bude mezi starými a novými členskými státy více cestovat. Takže jsme otevřeli nové trasy do měst, jako je třeba Krakov v Polsku nebo Vilnius v Litvě, a zvýšili počet letů do měst, kam už jsme létali. Například do Prahy a Budapešti. Očekáváme, že k podobnému nárůstu dojde i v případě dalších budoucích členů Unie, tedy Bulharska a Rumunska. Letos v létě proto začneme létat do Varny, k Černému moři a zdvojnásobíme počet letů do Bukurešti z jednoho denně na dva.

EURO: Britský provozovatel letišť British Airports Authority nedávno zvítězil v tendru na provozování budapešťského letiště. Bude to něco znamenat pro British Airways a vaše aktivity v Česku? PEEK: S British Airports Authority nemáme v podstatě nic společného. I když je fakt, že jsme pravděpodobně jejich největším zákazníkem. Naše hlavní základny jsou totiž v Londýně na Heathrow a Gatwicku, což jsou letiště, které BAA vlastní a provozuje. Příchod BAA do Maďarska je ale teprve v počáteční fázi, na komentáře nějakých případných změn je příliš brzy.

EURO: Nakolik využívají Češi vašich luxusních služeb, tedy First Class a třídy Club World a Club Europe? PEEK: V posledních letech jsme zaznamenali viditelný nárůst zájmu, nejen v Česku, ale i v Polsku a Maďarsku. Předpokládáme, že je to především kvůli většímu množství obchodních a investičních příležitostí v regionu. Ale podobně se zvýšil i zájem českých zákazníků, kteří cestují pro zábavu a oceňují vysokou úroveň našich služeb a náš komfort. V Polsku a Maďarsku je to velmi podobné.

bitcoin_skoleni

EURO: Řídící pozici v konkurenční ČSA opustil bývalý ministr Jaroslav Tvrdík. Co to pro vás znamená? Potěšilo vás to? PEEK: Změnu ve vedení konkurence nemohu komentovat. Pro nás je důležité soustředit se i nadále na to, abychom našim klientům nabízeli ty nejlepší služby za rozumné ceny.

EURO: Co považujete za největší hrozbu pro BA nebo pro celý letecký průmysl v roce 2006? Ceny ropy, terorismus? PEEK: Soustředíme se pouze na další příležitosti. Požádali jsme například vládu USA, aby uvolnila regulaci leteckého průmyslu a zrušila platná pravidla pro zahraniční investory. Bushova administrativa zatím přišla s řešením, na základě kterého by zahraniční majitelé mohli v amerických aerolinkách získat maximálně tři čtvrtiny akcií a čtvrtinu hlasovacích práv. To je ale málo. Například v Evropské unii je možné získat stoprocentní podíl i plnou kontrolu nad firmou.
Máme samozřejmě i další plány. V polovině letošního roku kupříkladu hodláme odstartovat zásadní změny v naší byznys třídě, do kterých investujeme sto milionů liber. Chceme vytvořit zcela nový standard pro cestující obchodníky a manažery. Prozradím jen to, že navážeme na náš úspěch s křesly, která se dají rozložit jako postel do zcela vodorovné polohy. V tom jsme byli první na světě.

  • Našli jste v článku chybu?