Na nejvýznamnější evropskou akci přijelo na dvacet našich firem
ZA RADOSTNOU NUTNOST považuje provozní ředitel Grisoft Software Tomáš Hofer účast na německém veletrhu CeBIT, který se konal minulý týden. „Letos jsme tu popáté. Je to jedna z cest, jak dostat produkt mimo území České republiky. Internet je sice výborný, ale není k němu ještě každý připojen. Bez osobní prezentace na výstavě tohoto druhu by to bylo velice obtížné, říká provozní ředitel českého producenta antivirové ochrany AVG. Nejvýznamnějšího evropského veletrhu světa moderních technologií CeBIT v německém Hannoveru se účastnily dvě desítky firem z České republiky. Některé z nich dnes dosahují ročních obratů v řádu desítek nebo stovek milionů korun, byť to není tak dávno, co začínaly na nule. Orientují se hlavně na zahraniční zákazníky, v Čechách hraje jejich byznys vedlejší roli. Silicon Valley? Ne! „Pracoval jsem jako programátor v podniku výpočetní techniky. S počítačovými viry jsem se poprvé setkal na podnikovém školení ještě před rokem 1989, poznamenává zakladatel a majitel Grisoft Software Jan Gritzbach. Ještě s kolegou tenkrát během noci dali dohromady antivirový program. „To byl koníček, nic jiného. Zaměstnavatel o jejich nápad nejevil velký zájem. V roce 1991 tak začal Gritzbach prodávat sám první programy. Firma od té doby prosperuje tak, že vloni její česká pobočka vykázala obrat téměř čtyřicet milionů korun. „Postupně jsem se posouval do pozice manažera vývojového týmu, který nyní tvoří asi dvě desítky lidí, říká Gritzbach. Přibližně před třemi lety se objevili investoři. Tehdejší česká společnost s ručením omezeným byla převedena pod majetek americké akciové společnosti, jejímž majoritním vlastníkem zůstal Gritzbach. Její hospodářské výsledky nezveřejňuje. „Úspěch přišel v letech 1998 a 1999, kdy jsme se prostřednictvím firmy Grisoft Inc. dostali do Spojených států, poznamenává Hofer. „Ne, proboha, to ne, odpovídá Hofer na otázku, jestli firma zamířila do Silicon Valley. „Za těch pět let se snažíme lidem protlačit do hlavy, že existuje antivir AVG, komentuje podnikání v zahraničí Gritzbach. „První tři účasti na CeBITu bych označil za výběh z bloků. Teprve až vloni se nám podařilo navázat přímější spolupráci, a to jak v Německu, tak s dalšími distributory, dodává Hofer. Pozor na Číňany! „Loni nás na CeBITu překvapilo, kolik soukromých i institucionálních investorů chtělo do naší společnosti vstoupit, sděluje zkušenosti z předchozího ročníku výkonný ředitel telekomunikační firmy 2N Roman Pihan. Pražskou firmu, která expandovala i na Slovensko a Ukrajinu, s obratem 145 milionů korun a stovkou zaměstnanců založil před deseti lety Pihan s Hanušem Brychtou a Miroslavem Hofmanem ve sklepě. Nyní zvažují, zda vymění část svých podílů za investici okolo deseti milionů dolarů. „Původně jsme neměli s telekomunikacemi vůbec nic společného, uvádí Roman Pihan. Začali v oblasti počítačových sítí a jejich instalace, v níž se ale brzy stal český trh velmi přeplněným, a tak změnili obor působení. „Vyvinuli jsme první ústřednu, která přišla v době, kdy všechny podniky ještě měly státní velké telefonní ústředny od Tesly a na trhu nebyla žádná pro malé a střední firmy. Prodali jsme jich během krátké doby asi dva tisíce, dodává. První úspěch přinesl společnosti nový kapitál na vývoj náročnější ústředny, které se během tří let dostalo k zákazníkům přes dvanáct tisíc kusů. „Na českém trhu máme podle oficiálních statistik asi dvanáct procent, tvrdí Pihan. Hlavními konkurenty 2N jsou mezinárodní koncerny Lucent Technologies, Alcatel, Ericsson, Panasonic a Siemens. „Je tu strašná spousta čínských a tchajwanských lidí, kteří fotí a evidentně se snaží okopírovat dobré nápady. Jsou to přímo týmy zaměstnané k těmto účelům, tamhle je zrovna vidět jednu skupinku, popisuje s úsměvem chování asijských rivalů Pihan na stánku firmy v Hannoveru. „Celý rok po CeBITu jsme budovali kontakty, které jsme tu předtím navázali. Nyní tady již být musíme, jinak bychom zklamali naše obchodní partnery. Firma během posledních měsíců pronikla na trhy evropských států, ale i do severní Afriky, Jihoafrické republiky, Izraele. Elektřinu nepotřebujeme. „Původně jsme chtěli podnikat v oblasti síťových technologií. Dováželi jsme devatenáctipalcové rozvaděče ze zahraničí a říkali jsme si, jestli by nebylo možné je udělat v Čechách, říká spolumajitel společnosti Triton Tomáš Navrátil, který na CeBIT přijel již počtvrté. „Zaměstnáváme asi dvě stovky lidí a exportujeme do dvaceti zemí Evropy, uvádí Navrátil. Triton vloni zaznamenal tržby ve výši 210 milionů. Pochází hlavně z prodeje devatenáctipalcových rozvaděčů, což jsou prakticky plechové skříně pro velké síťové počítače. „Největšími trhy jsou pro nás Rakousko, Polsko a Německo, dodává Navrátil. Německého veletrhu se zúčastnili další dva výrobci Meganet a Conteg, jež podnikají ve stejném oboru jako Triton a dříve byli jeho odběrateli. Kromě rozvaděčů Česká republika dodává počítačovým koncernům skříně pro osobní počítače. Hlavními konkurenty firem EMKO Case a EuroCase Technology jsou čínští a tchajwanští producenti, kteří oproti našim firmám musejí bojovat s vysokými dopravními náklady při dodávkách do Evropy. Naopak výhodou asijských koncernů je nízká úroveň mzdových výdajů. Veteránem českých společností na CeBITu byla firma Cyklos, která se prestižního evropského veletrhu moderních technologií účastní již posedmé. Cyklos vyrábí cyklostylovací stroje, předchůdce současných elektronických kopírek. V nabídce družstva z Choltic, jež exportuje podle obchodního ředitele Pavla Brože do Dánska, Norska a Polska, stále zůstává i ruční model pro oblasti, kde není dostupná elektrická energie. „Máme okruh zákazníků z Asie, Afriky a Jižní Ameriky, kteří do Hannoveru jezdí, říká Brož. „Nevydrží to určitě dlouhou dobu. Je potřeba říci, že trh se trošku mění. Bývalí konkurenti ustoupili a přešli na jinou techniku, reaguje Brož na dotaz, jak dlouhou má ještě společnost s ročními tržbami 120 milionů a 250 zaměstnanci šanci.