Více než pět milionů platebních karet mají v peněženkách občané České republiky. Stále častěji jimi také platí u obchodníků. Držitelé platebních karet mohou jejich prostřednictvím platit i v místech, kde by je to ještě před několika lety ani nenapadlo. Kartu lze dnes použít nejen v hypermarketu, ale i v kině či v lékárně.
Více než pět milionů platebních karet mají v peněženkách občané České republiky. Stále častěji jimi také platí u obchodníků.
Držitelé platebních karet mohou jejich prostřednictvím platit i v místech, kde by je to ještě před několika lety ani nenapadlo. Kartu lze dnes použít nejen v hypermarketu, ale i v kině či v lékárně. Na klienty, kteří s sebou nechtějí nosit hotovost, jsou už připraveni ve více než 38 tis. obchodů. Také síť bankomatů se neustále rozšiřuje, a tak obliba karet rychle roste. Tento vývoj vyhovuje všem zúčastněným. Spotřebitelé s sebou nemusejí nosit velké částky peněz (případná ztráta karty není totéž co ztráta hotovosti), obchodníkům s rozvojem platebních karet zase rostou tržby. Hlavním důvodem jsou tzv. impulzivní nákupy: kdo má u sebe kartu, často koupí to, co se mu právě zalíbilo. Pokud ale musí jít domů pro peníze, často si nákup rozmyslí. Nejvýhodnější jsou ale platební karty pro banky. Především třicet až čtyřicet procent nákladů bank jde na vrub manipulace s hotovostí. Bezhotovostní platby navíc neodčerpávají z banky peníze, takže může poskytovat více komerčních úvěrů. To ovšem není všechno: banky nespolupracují s obchodníky zadarmo, ale strhávají si několik procent z nákupů uskutečněných prostřednictvím karet. Celkový objem těchto nákupů se přitom loni blížil 40 miliardám korun. Nejrozšířenější jsou v Česku debetní karty (jejich prostřednictvím vybírá majitel peníze ze svého účtu), kterých je na českém trhu 82 %. S rostoucí oblibou života na dluh ale roste i počet vydaných kreditních karet, jejichž prostřednictvím lze získat úvěr. Celkem je v tuzemsku 5,4 milionu platebních karet, drtivou většinu vydaly asociace MasterCard (2,7 mil.) a Visa (téměř 2,5 mil.). MasterCard u nás má sice více zákazníků, ale klienti Visa jsou aktivnější. Podle Sdružení pro bankovní karty na ně připadá více než polovina transakcí u obchodníků (51,3 %) i bankomatových transakcí (54,7 %). Klienti V isa i více utrácejí. Na objemu výdajů držitelů karet u obchodníků se podílejí 50,9 %, na množství peněz vybraných z bankomatů 52,5 %.