Menu Zavřít

Češi se uchytili na polských dopravních zakázkách, říká Ivo Šipl z CzechTrade

Autor: Shutterstock

Mezi velké zakázky v Polsku patří větrná farma, již zprovozní ČEZ, nebo 830 metrů dlouhý silniční most, který postaví Metrostav. Mezi úspěchy patří i dodávka téměř pěti set vozů armádě nebo modernizace zabezpečovacího zařízení pro železnici mezi Poznaní a Štětínem, říká ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade Polsko Ivo Šipl.

Polsko obratně nasměrovalo dotace z fondů EU do rozvoje
dopravy. Uchytili se na dopravních zakázkách čeští dodavatelé?

Ano, například to platí pro vyhraný tendr na dodávku souprav
metra do Varšavy, v němž zvítězila Škoda Transportation. Jde o 37 souprav
metra, základní dodávka bude navíc pravděpodobně rozšířena o dalších osm
souprav. Hodnota zakázky by měla dosáhnout osmi miliard korun. Škoda zajistí
také náhradní díly, simulátory, školení a déle trvající záruku.

Češi se uchytili též na rychlém rozvoji železnice.

Třeba AŽD Praha podepsala už třetí významnou smlouvu se
společností PKP PLK, která je odpovědná za investice a údržbu železničních
tratí. Jde o dodávku zabezpečovacích a sdělovacích zařízení pro šest
železničních stanic a úsek dlouhý 72 kilometrů na trati mezi Poznaní a
Štětínem. AŽD zajistí vše od projektování až po plné zprovoznění systémů.

S plánovanou stavbou dopravního uzlu Solidarita by polská
vláda ráda viděla na chystaných rychlodrahách polské vlaky. Firma PESA ale už
plánuje spolupracovat na konstrukci rychlovlaků s významnými mezinárodními
firmami, které mají v této oblasti zkušenosti. Ne vždy mohou polské firmy
nabídnout požadované technologie. Proto věřím, že v i tom bude vysoká šance pro
české firmy.

A co silniční projekty?

Pravidelně se do výběrových řízení zapojuje firma Metrostav,
která bude stavět v Polsku silnici o délce 2,6 kilometru a most dlouhý 830
metrů. Tento úsek propojí obce Wierzchosławice, Mościce a Tarnów. Vybudovány
budou komunikace s křižovatkami a související infrastrukturou, chodníky pro
pěší a cyklostezky, zařízení pro ochranu vod i protihlukové stěny. Zakázka by
měla stát 141 miliard polských zlotých (asi 840 miliard korun). Dokončení
tohoto projektu je naplánováno do roku 2023.

Země má novou energetickou koncepci a chce zvýšit podíl
obnovitelných zdrojů. ČEZ získal zajímavou zakázku na větrnou elektrárnu. Kde vyroste
?

Polské ministerstvo energetiky zaktualizovalo dokument
týkající se energetické koncepce do roku 2040 (je znám pod zkratkou PEP2040). V
současnosti je hlavní částí energetického mixu tepelná energetika na černé a
hnědé uhlí. Z nynějších 80 procent by ale výroba energie z uhlí měla klesnout
na zhruba 60 procent. Ministerstvo chce zvýšit podíl výroby z obnovitelných
zdrojů až na 23 procent.

Zbývající cíle zůstaly zachovány v původní podobě. A v
souvislosti s tlakem EU na jejich plnění se otevřely nové příležitosti pro
místní i zahraniční firmy. Společnost ČEZ se v minulém roce zúčastnila
energetické aukce, v níž vyhrála s projektem výstavby větrné farmy Krasin,
která by měla být postavena na severu Polska. Soustava větrných elektráren by
měla mít výkon 35,2 MW. S ČEZ byla uzavřena patnáctiletá smlouva na realizaci i
provoz elektrárny.

Polsko je velmoc v zemědělské produkci, mohou se tam vůbec
prosadit čeští potravináři?

Země má několik prvenství v zemědělství. Je největším
producentem jablek v EU, vyniká také v produkci borůvek, višní, jahod, zeleniny
i kuřecího. V roce 2018 bylo Polsko celosvětově na prvním místě ve vývozu
žampionů a na druhém ve vývozu malin. Tudíž je pravdou, že v zemědělství je pro
české zemědělce těžké se na tomto trhu prosadit.

Zajímavé ale je, že kupříkladu trh biopotravin má v Polsku
hodnotu 1,1 miliardy zlotých a má vysoké vyhlídky na další růst. Více než 80
procent potravin „bio“ a „eco“ v obchodech přitom pochází ze zahraničí. V tom
vidím příležitost i pro české firmy.

Už v tomto segmentu nějaká prorazila?

Je to třeba firma Pro-Bio, která je nejen výrobcem potravin v
biokvalitě, ale zabývá se také biokosmetikou, ekodrogerií a bioosivy. Druhým
příkladem je firma Mixit, což je výrobce müsli a jiných produktů zdravé výživy.

A ne až tak zdravé, ale velmi dobré české pivo?

České pivovary jsou na polském trhu stálicemi. Dobře známy
jsou značky Kozel nebo Plzeň, které jsou dostupné v běžné síti obchodů. Další
česká piva se prodávají v internetových obchodech nebo restauracích. V roce
2018 bylo do Polska vyvezeno české pivo v celkové hodnotě téměř 615 miliard
korun. V poslední době jsem zaznamenal záměr prosadit se v Polsku i u výrobců a
exportérů vín.

Polsko je v současnosti považováno za poměrně
protekcionistický trh. Je to tak doopravdy?

Tento pocit někdy pramení z nedorozumění, které může
vzniknout během komunikace v tendru. Naše zkušenosti jsou takové, že polská
strana by někdy ráda dala šanci i zahraniční firmě, nicméně ta i kvůli problému
s komunikací není schopna podmínky tendru splnit. V ten okamžik je vhodný
prostor pro naši kancelář, která ráda pomůže.

Ivo Šipl
Před příchodem do CzechTradu působil v letech 2015 až 2019 na pozici obchodního manažera společnosti Howden ČKD Compressors v Praze. Dříve pracoval ve švédsko-polské finanční skupině na pozici obchodního asistenta.

Jako jeden z prvních zaměstnanců měl na starost budování české pobočky se sídlem ve Varšavě. Ivo Šipl je absolventem VŠB – Technické univerzity v Ostravě a dlouhodobě navštěvoval Polský institut v Praze.

Určitá úroveň preference domácích společností je asi
celkem logická ve strategických oblastech, jako je energetika nebo obrana.

Přesto například v rámci tendru Malý Mustang dodá polská větev české mateřské společnosti Glomex MS v letech 2020 až 2022 celkem 485 vozů značky Nissan Navara polské armádě. Dříve se při některých projektech vláda spálila a věřím, že v budoucnu zohlední výhody kvalitnějšího produktu z ciziny nad méně atraktivním výrobkem z Polska. Někteří představitelé polské armády veřejně přiznávají, že by ve výzbroji armády uvítali místo stávajících výrobků domácích firem produkty ze zahraničí.

bitcoin_skoleni

PDF verze dubnového čísla magazínu Export a podnikání ke stažení

  • Našli jste v článku chybu?