CZ Biom v rámci informační kampaně Biopaliva frčí zmapoval stav v České republice a zkompletoval seznamy čerpacích stanic, které mají ve své nabídce biopaliva.
Foto: Profimedia.cz
Ty naleznete na webu www.biopalivafrci.cz. V celkovém součtu tak mají zájemci možnost načerpat kapalná biopaliva na více než třech stech třiceti místech. Na webových stránkách lze v současnosti nalézt pravidelně aktualizované mapy míst, která nabízejí čistou bionaftu B100, směsnou motorovou naftu SMN30 (ta se prodává i pod značkami Ekodiesel, Biodiesel, B30 či Setadiesel), či bioetanol E85.
Uživatelé tak mají na výběr ze 198 čerpacích stanic, které nabízejí různé druhy bionafty a 133 míst, kde si mohou “namíchat svou nádrž“ s E85. “Ukazuje se, že biopaliva už nejsou okrajovou záležitostí, a že frčí nejen v západní Evropě, ale i po celé České republice,“ komentuje zvyšování počtu čerpacích stanic nabízejících moderní paliva manažer komunikace CZ Biom Jan Huk.
“Informační kampaň Biopaliva frčí má za cíl zlepšit informovanost široké veřejnosti o kapalných biopalivech a podpořit české firmy i zemědělce působící v tomto oboru,“ říká Jiří Trnka, ředitel CZ Biom. Na lokálně vypěstovaná biopaliva se vyplatí jezdit, vedle dalšího, i kvůli jejich nižší ceně. Je garantována osvobozením vysokoprocentních směsí a čistých biopaliv od spotřební daně.
Zatímco cena fosilních paliv se odvíjí od ceny ropy na světových trzích, cena biopaliv závisí hlavně na výši ceny dané potravinářské komodity, ze které je biosložka vyrobena. Jeden litr vysokoprocentního biopaliva E85 lze koupit o 7-10 Kč levněji, než u klasického benzínu. Litr směsné motorové nafty i čisté bionafty stojí asi o 2-4 Kč méně než diesel.
Už nyní se v ČR přimíchává do veškerého paliva nízké procento biosložky, necelých 5% bioetanolu do benzínu a necelých 7% metylesteru řepkového oleje do nafty. Do roku 2020 by se tento podíl měl zvýšit na minimálně 10%. Kritici biopaliv jsou proti zvyšování podílu biosložky. Poukazují na fakt, že paliva s vysokým podílem biosložky nejsou chemicky stabilní jako konvenční paliva a rozkládají se dříve na látky, které mohou poškodit motory.