Veřejnost v Česku přispívá na dobročinné účely nejvíce ze zemí střední Evropy. Navíc lidé stále raději darují peníze na charitu elektronickou cestou.
Foto: archív Profit
Dokazuje to nejenom mnohaleté fungování DMS zpráv, ale také úspěšný start projektu darujspravne.cz. Ten za prvních několik měsíců činnosti pomohl získat více než šest milionů korun 162 neziskovým organizacím. Smyslem portálu je prostřednictvím moderních technologií zkrátit cestu mezi dárcem a veřejně prospěšnou organizací. Projekt tak otevírá neziskovkám cestu nejenom dárcovským esemeskám, ale umožňuje jim získat peníze také prostřednictvím platebního systému PaySec nebo platebních karet.
„Další platební metody budou v budoucnu přibývat. Jednou z nich budou určitě platby pomocí mobilních telefonů,“ komentoval chystané kroky portálu Tomáš Jindříšek, šéf společnosti Ogilvy Interactiv a duchovní otec projektu. Právě uživatelům mobilních telefonů se snaží dárcovský portál otevírat již nyní, prohlížení jeho stránek je nově možné rovněž prostřednictvím internetu v mobilech.
Lidé, kteří na charitu budou přispívat pomocí své platební karty již navíc nebudou platit žádný poplatek. Umožní to partnerství portálu darujspravne.cz s ČSOB a Poštovní spořitelnou. „Vedle dárcovských SMS, které provozujeme s Fórem dárců a ostatními mobilními operátory již šestým rokem, je portál Darujsprávně další nástroj, který umožní lidem jednoduchou a efektivní cestu pomoci potřebným,“ řekl Jiří Šuchman, ředitel pro vnější vztahy společnosti Telefónica O2 a předseda správní rady Nadace O2.
Na dobročinné účely Češi přispívají i v době ekonomické krize. V roce 2009 si daňově odečetlo dar 113 368 občanů České republiky, kteří průměrně darovali částku 12 465 korun. Celkově si lidé na darech pro neziskový sektor odepsali 1,4 miliardy korun. Jednou z nejpopulárnějších metod darování zůstávají DMS zprávy. „Od spuštění služby v roce 2004 bylo zasláno přibližně 11,8 milionů DMS, což ve financích představuje téměř 320 milionů korun,“ uvedla Klára Šplíchalová, ředitelka Fóra dárců pro nadační a dárcovské programy.
I když v regionu střední a východní Evropy nemají Češi v podpoře charity konkurenci, vyspělé země jsou na tom ještě o poznání lépe. Například ve Velké Británii daruje více než 54 procent obyvatel, z toho 37 procent pravidelně. Průměrný finanční dar se pohybuje kolem 31 liber. Britské neziskové organizace oslovují svoje dárce stále více prostřednictvím emailové korespondence, případně sociálních sítí, jako je Facebook a Twitter. Darování prostřednictvím těchto moderní technologií se stává stále populárnějším ve srovnání s klasickými nástroji podpory, například vybíráním do kasičky.