Jestli se Češi během pandemie něco naučili dokonale, je to určitě online nakupování. Zdejší nejen módní e-shopy hlásí za druhý pandemický rok ještě vyšší tržby, než měly předloni. Spousta z nich díky koronaviru optimalizovala procesy, ale také bojovala s vyšší konkurencí, nárůstem cen oblečení a nepředvídatelností situace.
Podle průzkumu společnosti Glami uzavřelo 59 procent módních e-shopů rok 2021 se stejnými nebo vyššími meziročními tržbami oproti předloňsku. Křivku grafu v průběhu jednotlivých měsíců přirozeně ovlivnila proměnlivá situace – v první polovině roku je ze statistik cítit výrazný nárůst prodejů v době, kdy vládní opatření omezila prodej v kamenných obchodech.
V jeho druhé polovině pak nákupní chování Čechů více kopírovalo běžný stav – přišla silná předvánoční sezóna, která se tentokrát rozprostřela rovnoměrně do celého podzimu, zřejmě kvůli obavám z dalšího zavírání obchodů v očekávaném chladnějším období. Vlivem skutečnosti, že vánoční svátky tentokrát vyšly na víkend, zasáhla nákupní horečka zároveň i do delšího období v prosinci. Kvůli citelnému zdražení oblečení pak průměrná cena prosincové objednávky narostla o 11 procent.
Sbohem, tepláky!
Online nákup módy roste dvakrát rychleji než retail, podíl na tom podle Glami mají hlavně starší spotřebitelé. V minulém roce vzrostl online prodej módy, doplňků a obuvi o 8,44 procenta na 33,7 miliardy korun, zatímco kamenné obchody zakončily rok s nárůstem ,jen‘ 4,44 procenta. Alespoň jeden kus oblečení si loni koupilo po internetu 63 procent všech zákazníků e-shopů.
S internetovými obchody se kromě toho během pandemie seznámila i konzervativnější část populace, což zaznamenal například dodavatel obuvi Humanic. Dle jeho mluvčí Kateřiny Smutné zákazníci na webu vyhledávají nejčastěji značky, ke kterým by se v offline prostředí nedostali, jelikož nemají kamennou prodejnu v dosahu.
„Zájem o nákupy na internetu neustále roste a online obchody získávají nové zákazníky převážně ze starších věkových skupin. E-shopisti zvyšují investice napříč prodejními kanály a spíše než do kamenných obchodů investují do online distribuce,“ uvádí Ján Kešelák, Chief Revenue Officer v Glami. Předpokládá, že e-commerce trh s módou v letošním roce poroste o 11,47 procent, přičemž odhaduje, že obrat dosáhne 37,5 miliardy korun.
Do jeho odhadu by mohlo hodit pomyslné vidle zdražování rychlé módy. Nicméně i přes to, že si za nové kousky do šatníku připlatíme, je Češi prostě chtějí. ČSÚ uvádí, že za oděvy utratíme průměrně o 13,3 procenta více než loni, za obuv pak o 12,6 procenta víc. Cena bavlny se nachází vlivem sucha na svém desetiletém maximu. Toto zdražování postihlo konkrétní typy produktů různě – nejvýrazněji ho pocítili zájemci o bundy (26 procent), zatímco například pánské hodinky a dámské kalhoty dokonce zlevnily. Podle starší statistiky společnosti Glami růst cen ale zákazníky neodradil. Poptávka po společenském oblečení a nadměrných velikostech stoupla o desítky procent, zatímco prodejům pyžam a tepláků pomalu odzvonilo.
Obavy z inflace i z konkurence
Módní průmysl jako celek v loňském roce posílil o 5,8 procenta a celkově utržil 97 miliard korun – online prodej tvoří více než třetinu této částky. Odborníci přitom očekávají, že v následujících dvou letech podíl módy na e-commerce trhu dále poroste.
„Na vývoj bude mít ale zásadní vliv jak situace pandemická, tak ekonomická. Nárůst inflace a s ní spojené změny na trhu a změny v chování zákazníků jsou dle našeho průzkumu jednou z hlavních obav e-shopistů,“ vnímá Ján Kešelák s tím, že problémy způsobené nárůstem cen v roce 2022 předpokládá polovina majitelů e-shopů.
Kromě inflace hodnotí majitelé e-commerce firem jako největší výzvu roku 2021 sílící vzájemnou konkurenci. Boj o zákazníky uvedlo jako nejtěžší úkol uplynulého roku 39 procent partnerů Glami, kteří v průzkumu odpovídali. Za další překážky v podnikání pak zmínili například rychlé změny chování a preferencí zákazníků (36 procent) a snížení marží tlakem na slevy (rovněž 36 procent).
Dvě třetiny majitelů internetových obchodů zároveň bojovaly s vyššími náklady na reklamu. Čtyřiačtyřicet procent internetových obchodů pak bylo pandemií donuceno optimalizovat vnitřní procesy a hledat nové způsoby marketingové komunikace, čtyřem z deseti to však nepomohlo. Nejčastěji se jedná o maloobchodníky, kteří kombinují online a kamenný prodej.
Co se inflace týče, ta podle zástupců společnosti Glami začne prodejce oblečení pálit až ve druhé polovině roku – třetina z nich bude pravděpodobně nucena navýšit ceny o 10 až 15 procent. „Rostoucí ceny mezinárodní dopravy a problémy v řízení zásob ovlivní hlavně globální značky, což může znamenat šanci pro lokální hráče na trhu s módou. Ani ti však nemají úplně vyhráno, jelikož problémy se promítnou v celém odvětví,“ vysvětluje závěrem Kešelák.