Velká část pojištěných Čechů má svou domácnost takzvaně podpojištěnu, na což se většinou přijde až během likvidace vzniklé škody. Vyplývá to z výsledků průzkumu pro Českou pojišťovnu zveřejněných dnes.
Foto: Profimedia.cz
Nejčastějšími důvody podpojištění jsou záměrné snižování hodnoty majetku ze strany klientů za účelem úspory na pojistném a dále léta neaktualizované pojistné smlouvy. Jak totiž průzkum také ukázal, téměř 20 procent českých domácností má pojistnou smlouvu starou více než 12 let.
“Téměř čtvrtina respondentů průzkumu uvedla, že pojistku uzavřela pouze proto, že musela, například z důvodu financování nemovitosti hypotékou. Přitom pojištění bydlení by mělo patřit mezi základní formy zajištění majetku občanů. Velmi důležité je ale optimální nastavení pojistky tak, aby mohla plnit svůj účel. S tím klientům samozřejmě poradí odborníci v pojišťovně,“ upozornil Petr Svoboda, vrchní ředitel produktového managementu občanského pojištění ČP.
Někteří lidé se snaží ušetřit na pojištění tím, že zvolí nižší pojistnou částku. Jejich domácnost je pak ale pojištěná na nižší hodnotu, než kterou ve skutečnosti má, a tedy podpojištěná. “Setkáváme se bohužel stále s případy, kdy lidé záměrně, i přes naše varování, při sjednání pojištění nastaví nízkou pojistnou částku. Takový přístup je však velmi riskantní a nezodpovědný. V případě škodní události jim pak totiž vyplacené pojistné plnění nemůže v žádném případě stačit na uvedení domácnosti do původního stavu,“ vysvětlil Svoboda.
Podle průzkumu České pojišťovny činí průměrná roční platba za pojištění bydlení 2 439 korun, celá třetina pojištěných platí ale ročně méně než 1 500 korun. Nejvyšší pojistky mají podle průzkumu uzavřené obyvatelé Prahy, Středočeského a Libereckého kraje. S podpojištěností úzce souvisí problematika aktualizace pojistných smluv. Průzkum odhalil, že celá třetina dotázaných má majetkové pojistky starší sedmi let, 16 procent respondentů pak uzavíralo pojištění před rokem 1999. “V případě pojištění domácnosti a nemovitosti je velice důležité aktualizovat pojistnou smlouvu přibližně každé dva roky, nebo když se, například rekonstrukcí, změní hodnota majetku o více než 15 procent. Roky neaktualizovaná smlouva rozhodně nemůže dobře posloužit a už vůbec nemusí splňovat představy klienta. Zvláště povodně a záplavy dokážou nemilosrdně odhalit, jak máte nastavené majetkové pojištění,“ radí Svoboda.
“Podle našich zjištění lidé také zapomínají, že při každé změně vlastníka nemovitosti aktuální smlouva zaniká. To platí i pro přepis mezi rodinnými příslušníky, třeba z otce na syna. Nový majitel musí tedy uzavřít smlouvu novou. I to je ideální příležitost pro zamyšlení se nad tím, co a jak pojistit,“ dodal Svoboda.