Menu Zavřít

Češi svým domácím mazlíčkům dopřávají. Velkoobchod s krmivem pro ně narostl o 25 %

26. 10. 2021
Autor: Nulisec
  • Více než polovina dospělých u nás sdílí domov se zvířecím společníkem, z toho jsou dva miliony psů a více než milion koček

  • Jejich majitelé dají za péči o mazlíčky zhruba 420 -950 korun, dohromady Češi za zvířata ročně utratí 12 miliard

  • Obchodu s krmením se daří hlavně na B2B online tržišti Nulisec, některé výrobce krmiv jeho existence dokonce motivuje k začátku s online prodejem


Češi mají rádi zvířata. Podle agentury Focus v posledních deseti letech nadpoloviční většina dospělé populace sdílela domácnost s nějakým domácím mazlíčkem. Mezi nejčastěji chované zvířecí kamarády patří podle ČTK psi (42 % domácích mazlíčků) a kočky (26 %), následují rybičky s 10 %. Celkově u nás žijí dva miliony psů a více než milion koček. K tomu navíc pandemický rok vyprázdnil útulky, a tak chovatelů přibylo rychleji než samotných zvířat. Mazlíčky si častěji pořizují obyvatelé rodinných domů v menších obcích a lidé s vyššími příjmy. Pro většinu z nich představuje péče o němou tvář koníček a zároveň je jim zvíře kamarádem.

Podle Českého statistického úřadu patříme v chovatelství k evropské špičce. V dlouhodobém měřítku dokonce Češi utrácí za zvířata čím dál více. Zdejší obyvatelé dají za veterinární ošetření svých mazlíčků, psí hotely a salony krásy dohromady dvě miliardy korun za rok. Pokud bychom zahrnuli do částky i pořizovací ceny zvířat a běžnou péči, dostaneme se na 12 miliard. Za krmivo a výbavu pro velkého psa pak v průměru utratí 950 korun měsíčně.

Rapidně rostoucí e-commerce sektor si vybírá svoji daň. Česko se potýká s nedostatkem skladů a výrobních hal
Přečtěte si také:

Rapidně rostoucí e-commerce sektor si vybírá svoji daň. Česko se potýká s nedostatkem skladů a výrobních hal

Trend nákupů pro domácí mazlíčky potvrzují i výsledky průzkumu internetového velkoobchodního tržiště Nulisec. Podle něj segment zvířecího krmiva narostl o 25 %. V posledních měsících situace nahrávala nakupování přes internet ve velkém, protože si zboží objednávali do zásoby jak koncoví zákazníci, tak firmy, které si ho dříve vyzvedávaly ve výrobě osobně. „Krmivo a potřeby pro zvířata jsou jednou ze stěžejních kategorií na Nulisecu. A je evidentní, že zájem o tuto kategorii v B2B obchodu je velký zájem. Celkový objem prodaného zboží vyrostl dosud o čtvrtinu ve srovnání s loňským rokem,” informuje Lukáš Pham, ředitel společnosti.

Člen rodiny

Podle Ministerstva zemědělství ČR se loni vyrobilo 275 606 tun krmiva pro psy a kočky. Jiří Švihálek z Yoggies.cz. k tomu dodává, že mimo navýšení samotné produkce krmiv se zákazníci začali více zajímat o zdraví svých čtyřnohých kamarádů. Potrpí si na kvalitu, případně krmí pouze BARF (100 % masa) přípravky. Dodavatelé krmiv se sice přesunuli do digitálního prostředí, ale jelikož zverimexy zůstaly otevřené, nikam je to výrazně neposunulo. Konkurenci se tak jednotliví producenti snaží předstihnout nabídkou novinek a vychytávek. S tím souvisí cenový růst krmiv o 20 až 40 %.

Češi své psy krmí většinou granulemi (81 % pravidelně, 15 % občas), ale 93 % z nich jim poskytuje vyváženou stravu se zastoupením suchého i mokrého krmiva. 85 % respondentů pak uvedlo, že své psy považují za členy rodiny a rozmazlují je. Naopak 35 % chovatelů přivádí péče o jejich miláčky do finanční tísně a 25 % kupuje pouze ty nejlevnější granule.

Online stánky

Podle zakladatele Nulisecu přechod na digitální obchodní prostředí pomáhá firmám zaměřeným na zvířata především šetřit čas. Dodavatelé nemusí ručně přepisovat objednávky z online tržiště do svých systémů. Dostanou je totiž od Nulisecu automaticky. Naopak kupující si mohou naklikat objednávku jako v e-shopu a nemusí nic vyhledávat v tabulkách ceníků a domlouvat přes e-maily. Online tržiště totiž funguje stejně jako trh skutečný. Na stránce najdeme jednotlivé značky jako kategorie neboli „stánky“, které mají určenou minimální hodnotu objednávky, a po rozkliknutí si zákazník vybírá přímo z jejich sortimentu. „E-shop pro obchodníky“, jak lze s lehkou nadsázkou Nulisec označit, může dokonce jiné značky motivovat k počátku online prodeje.

Erotika patří k nejrychleji rostoucím segmentům e-commerce, říká Vojtěch Sláma. Ajťák teď provozuje sexshopy
Přečtěte si také:

Erotika patří k nejrychleji rostoucím segmentům e-commerce, říká Vojtěch Sláma. Ajťák teď provozuje sexshopy

Pham v této souvislosti zmiňuje českého dodavatele zvířeních krmiv Akinu, který je na trhu už více než 30 let a nyní nově nabízí svůj sortiment i v online prostředí. „Jsme rádi, že se k nám přidávají a budou tvořit s dalšími značkami, jako jsou Propesko, Shelma, Brit, Magnum, Vitakraft nebo Chein širokou nabídku těchto produktů pro velkoobchodní a maloobchodní odběratele,” dodává Sonny Nguyen, obchodní ředitel Nulisecu.

ebf - tip - debata

Mezi zákazníky tržiště se v Česku kromě běžných obchodů řadí i početná vietnamská komunita, jelikož všichni tři zakladatelé a současní ředitelé e-shopu z asijské země pochází. Jejich B2B platforma existuje v několika jazykových mutacích včetně vietnamštiny, díky níž mohou internetové objednávce rozumět i majitelé večerek. Kromě toho plánuje Nulisec v nejbližší době rozšíření do Polska, odkud bude pocházet část jeho dodavatelů.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).