Menu Zavřít

Češi vánoční nákupy odkládají. Přepravci se bojí prosincového kolapsu

26. 11. 2020
Autor: CC0 via Pixabay

Momentální online vyhledávání výrazů spojených s nákupem dárků je oproti roku 2019 o čtvrtinu nižší. Podle společnost Shoptet sice Češi v meziročním porovnání nakupují o třetinu více, objednávají ale především běžné spotřební zboží, které kvůli pandemii nepořídí v kamenných obchodech. Nejedná se o vánoční dárky. Společnost Zaslat.cz, online vyhledávač dopravců zásilek, tak předpokládá, že se odložené vánoční online nákupy přesunou do kratšího časového období. To by mohlo způsobit přetížení dopravců a pozdní dodání zásilek. Dárky nebude možné objednávat na poslední chvíli.

Podle Miroslava Michalka, šéf společnosti Zaslat.cz lidé zatím s vánočními nákupy otálejí: „Češi zatím vyčkávají, doufají, že se opatření rozvolní a kamenné obchody otevřou. Objednávání dárků zatím odkládají.To způsobí přetížení dopravců.” Počet přepravených zásilek v týdnech před Štědrým dnem je vždy dvojnásobný, v posledních dnech adventu pak dosahuje až trojnásobku obvyklého denního objemu.

Letošní rok je navíc výjimečný, předvánoční nákupy se časově smrsknou do dvou až tří týdnů a mnoho lidí upřednostňuje nákupy online. „Dopravci budou zahlcení. Opakovat by se tak mohla situace z letošního jara, kdy zejména v západní Evropě docházelo kvůli zahlcení centrálních překladišť dopravců, i k několika denním zpožděním,” doplňuje Michalko.

Podle Zaslat.cz
lze očekávat, že 90 % přepravců postupně zmenší spektrum nabízených služeb,
standardem nebude doručení do druhého dne. 
Pro zákazníky to může znamenat dlouhé dodací doby a extra doplatky k
přepravě.

Velký problém to
bude také pro malé a středních e-shopy bez vlastních doručovacích flotil - malé
množství objednávek jim nezajistí prioritu u velkých doručovatelů. Budou tak
závislé na klasických „balíkovkách”. Ty s největší pravděpodobností budou
omezovat svou kapacitu. Přepravní objem nad rámec zasmluvněné garance tak bude
pro e-shopy velmi drahý.

Každá pátá žena odkládá nákupy

Dle společnosti Shoptet je celkový obrat z prodeje e-shopů meziročně vyšší od 27 %. Momentálně se online více prodávají kategorie jako elektronika, knihy a domácí spotřebiče, zejména ty, které člověk nepotřebuje osobně vidět.

WT100

„Zpomalení vidíme v kategoriích oblečení, doplňků do domácností a drobného nábytku. To naznačuje, že se stále nejedná o vánoční nákupy,“ uvádí Miroslav Uďan, šéf společnosti Shoptet. Například ze statistiky e-shopů, kde primárně nakupují ženy, vychází, že vánoční nákupy zatím odkládá každá pátá z nich.

  • Našli jste v článku chybu?