Zatímco lidé v ČR projevili důvěru v byznys ve své zemi – firmám důvěřují z 54 procent a nevládním organizacím z 57 procent, v EU a ve světě je situace horší.
Foto: Profimedia
Evropu bychom mohli označit za kontinent nedůvěry. Důvěra v byznys se zde oproti loňskému roku propadla o 8 procent. Jsou to pouze média, jejichž důvěryhodnost lehce narůstá.
Průzkum „Edelman Trust Barometer“, který zkoumá postoje a míru důvěry veřejnosti v média, nevládní organizace a firmy mezi lidmi z 25 zemí světa, proběhl letos již po dvanácté. Poprvé byl proveden doplňující průzkum také v České republice, na Slovensku a v Bulharsku, kde se na něm podílela agentura AMI Communications ve spolupráci se STEM/MARK.
Důvěra firmám: ČR optimističtější než Evropa i svět
„V České republice věří firmám 54 procent obyvatel, což je vysoko nad evropským průměrem. V EU projevilo důvěru byznysu pouze 45 procent respondentů oproti loňským 53 procent, což je výrazný propad,“ uvádí Milan Hejl, managing partner AMI Communications. Důvěra v byznys poklesla celkově i ve světě. Zatímco ještě v roce 2009 firmám věřilo 62 procent lidí, letos už to bylo jen 53 procent. „Lidé volají po změnách. Od podnikatelů očekávají kompetentnost, společensky odpovědný přístup a transparentní jednání,“ shrnuje Milan Hejl.
V lidech budí důvěru především automobilový průmysl
Mezi nejvíce důvěryhodné průmyslové oblasti patří technologie, automobilový a potravinářský průmysl. Tak je tomu tedy alespoň ve světě a v EU. V naší zemi je pořadí následující: automobilový průmysl (78 %), technologie (58 %) a pivovarnictví a lihovarnictví (62 %). Slovenská republika se s námi shoduje s výjimkou třetí příčky, na níž se umístil spotřební průmysl. Obecně nejméně důvěryhodnými oblastmi jsou finanční služby a banky.
„Ještě v roce 2007 bankám věřilo více než 60 % respondentů. V souvislosti s hospodářskou krizí však došlo v minulých letech k výraznému snížení jejich důvěryhodnosti až k 30 %. Letos jim však prokázala důvěru téměř polovina lidí, což lze považovat za úspěch,“ komentuje Milan Hejl.
Jako jediná vzrostla důvěra v média
Média jsou jediným ze zkoumaných subjektů, u kterého byl zaznamenán nárůst důvěry. Ve světovém měřítku jim věří 52 procent lidí oproti loňským 49 procentům, v českém měřítku je to 37 procent, stejně jako ve Velké Británii. Nejméně důvěřují lidé médiím v Belgii (15 %), naopak v Indonésii (80 %) nejvíce.
Za důvěryhodná považují lidé stále zejména tradiční média. „Velký nárůst byl však zaznamenán u sociálních médií. Zatímco v loňském roce jim důvěřovalo pouze 7 % Evropanů, letos už je to 12 %, což představuje více jak 70procentní nárůst. Tento trend sledujeme i u našich klientů, když s nimi čím dál častěji diskutujeme o jejich on-line komunikačních strategiích. Stále více se zajímají o sociální média, začínají vnímat vysoký potenciál cílových skupin, které zde lze oslovit,“ dodává Milan Hejl.