Vojáci mají tolik požadavků, že i přes rostoucí rozpočet musejí řadu nákupů oželet, nebo se uskrovnit v požadavcích na kvalitu.
Akviziční porada. Tak se mluví o setkání špiček českého ministerstva obrany, které proběhlo loni 4. října. Hlavním úkolem debaty s podivným názvem bylo spočítat, kolik peněz resort může v dalších letech investovat do modernizace ozbrojených sil. A výsledek není nijak optimistický. Řada plánů se musí osekat. „Měli jsme zkrátka velké oči. Na všechno peníze nemáme,“ přiznává jeden z vysoce postavených ministerských úředníků.
Konkrétně jde třeba o nákup tuctu víceúčelových vrtulníků. I když resort původně plánoval, že do kontraktu vloží přes deset miliard, nakonec si musí vystačit jen se šesti. Z toho důvodu se favoritem zakázky stala společnost Airbus Helicopters. Nabídla zdaleka nejlevnější stroje. Tucet jejích vrtulníků H145M vychází na 5,712 miliardy korun.
Konkurenční nabídka italské firmy AgustaWestland činí 9,3 miliardy, americký koncern Sikorsky - Lockheed Martin by své stroje Black Hawk UH-60 prodal za 13 miliard. Vůbec nejdráž se jeví Bell Helicopter - za dvanáct vrtulníků UH-1Y Venom chce 19,3 miliardy korun.
„Šest miliard plus minus máme. A když to bude víc, budeme to řešit s ministerstvem financí,“ reaguje Daniel Koštoval, náměstek ministra obrany pro vyzbrojování.
Největším favoritem na víceúčelovou helikoptéru pro českou armádu je H145M. (Foto: Airbus Helicopters)
S aktuálním děním se nehodlá smířit Řím. Aldo Amati, italský velvyslanec v Praze, se snaží helikoptéry AgustaWestland dostat zpátky do hry. Mluví se o tom, že stroje AW139 pro českou armádu by mohly zlevnit. „Itálie má zájem o zakázku a je připravena nabídnout své výrobky nejvyšší technologie i z důvodu možné vojenské spolupráce v celém vojenském odvětví,“ tlumočí Amatiho postoj jeho asistentka Eva Vacková.
Přečtěte si, o jakých nákupech česká armáda uvažuje:
USA chtějí Česku prodat starší děla. Armáda to zvažuje
Starší blackhawky pro českou armádu? Nabídka má podporu Washingtonu
Navíc, jak informoval týdeník Euro loni v říjnu, firma AgustaWestland byla dlouhou dobu favoritem zakázky. I kvůli tomu, že americké stroje Venom jsou velmi drahé a chybějí jim některé technologie, které česká armáda potřebuje.
Zmodernizovaná DANA
Letectvem to ovšem nekončí. Škrtalo se i u pozemních sil, kam i přesto v příštích letech půjde nejvíc peněz. Příkladem jsou samohybné houfnice DANA. Původní vize počítala, že se nakoupí 50 moderních děl západní konstrukce.
Dnes je všechno jinak. Zatím se pořídí maximálně deset nových zbraní, 33 stávajících systémů DANA projde modernizací za 1,7 miliardy korun. Generální štáb jako oficiální důvod uvádí, že ve skladech leží ještě 61 tisíc kusů munice a ty je třeba vystřílet.
O modernizaci se podělí domácí společnosti STV Group a Czechoslovak Group. Přitom ještě před několika měsíci mezi nimi byla cítit spíše nevraživost. Podle Jana Děckého, obchodního ředitele STV Group, už mezi oběma firmami probíhají jednání. „My budeme s největší pravděpodobností dělat na horní části, Czechoslovak Group a jeho Tatra se zaměří na podvozek,“ popisuje Děcký.
Na modernizaci stávajících Dan armáda vynaloží 1,7 miliardy. (Foto: Charles Abarr)
Andrej Čírtek, mluvčí Czechoslovak Group, upřesňuje, že hlavním dodavatelem modernizované houfnice bude kopřivnická Tatra. „Platí, že projekt nechceme realizovat sami. Proto podporujeme spolupráci s více partnery v rámci českého obranného průmyslu,“ nechce zatím Čírtek říct, jestli se k zakázce dostane i někdo další.
Švédské pásy
Zdaleka největší investici - zhruba 50 miliard - ministerstvo obrany vloží do pořízení náhrady za zastaralá bojová vozidla BVP-2. Se zakázkou na nové pásové transportéry chce vojsko pohnout ještě letos, v plánu je i testování vybraných modelů v terénu.
V souvislosti s kontraktem se zatím nejvíc mluví o švédské zbrojovce BAE Systems Hägglunds a jejím vozidle CV90. Zástupci firmy už ladí spolupráci se státním podnikem VOP CZ v Šenově u Nového Jičína i přerovskou Meoptou. „Vyhodnotili jsme Meoptu jako jednoho ze svých potenciálních klíčových partnerů pro program vozidla CV90,“ vysvětluje Ola Thorén, ředitel pro komunikaci BAE Systems Hägglunds.
Přečtěte si, jak vidí nezbytnost modernizace vysoce postavený náměstek ministerstva obrany:
Daniel Koštoval: Modernizace zbrojních systémů už nepočká
Jak ale ukazuje čerstvá zakázka na mobilní radary MADR za 5,9 miliardy korun, kde izraelská Elta Systems převálcovala Saab, švédský zbrojní byznys to v současnosti nemá v České republice vůbec jednoduché. Situaci zhoršilo vystřízlivění z podpisu nového čtrnáctiletého pronájmu supersoniků Jas-39 Gripen. Kontrakt za 20,4 miliardy korun nedoprovázejí žádné zakázky pro český průmysl ani podpůrné programy. Kvůli nevyváženosti vzájemného obchodu tak není o nové obchody se Stockholmem velký zájem.
Vedle vozidla CV90 se proto armáda dívá i na obrněnce Ascod od General Dynamics, Dardo od Iveca, německou Pumu a izraelský Namer.
Na protivzdušné raketové systémy by Česko mělo dát 15 miliard a to bez raket. (Foto: Charles Abarr)
A účet nekončí. Dalších 15 miliard korun spolkne pořízení nových raketových systémů pro protivzdušnou obranu země. Připočítat je třeba stovky milionů korun na údržbu a nákup samotných raket do odpalovacích zařízení. Stávajícím technologiím 2K12 KUB končí životnost střel. Obrana by chtěla kontrakt uzavřít v příštím roce.
Pro všechny projekty je ale nejdůležitější, aby politici dodrželi slib o zvyšování obranného rozpočtu. Dnešní jedno procento HDP nevadí jen vedení Severoatlantické aliance. Nedostatek peněz nedovoluje rozjet neustále odkládanou modernizaci.
A i když se dnes šeptá o tom, že v roce 2025 by mohla jít na obranu celá dvě procenta HDP, zásadním krokem bude růst výdajů na 1,4 procenta do roku 2020. Bez toho zůstanou všechny vize na papíře.
Vývoj českého obranného rozpočtu (v mld. Kč) | |
---|---|
2015 | 43,78 |
2016 | 47,78 |
2017 | 52,53 |
2018 | 57,77 |
2019 | 62,65 |
2020 | 71,46 |
*střednědobý výhled
O české armádě dále čtěte: