Sekyra Group a IPB chystají pro IPS novou českou cestu
Kolem největší české stavební společnosti IPS a Investiční a Poštovní banky (IPB) pravděpodobně vzniká podnikatelský projekt do jisté míry podobný záměru České pivo. Firmy Vojenské stavby CZ, IPS, Dopravní stavby Holding a Železniční stavitelství Praha se mají pod kontrolou IPB integrovat a stát se nejsilnějším stavebním konglomerátem v zemi, zejména v oblasti dopravních a ekologických projektů. Mezitím, v průběhu května, má do IPS vstoupit investor z Německa. Politici v akci. Jsou malí a velcí hráči. Bitvy obvykle vyhrávají ti velcí. V případě boje o získání majority v největší české stavební firmě IPS se stala výjimka. Zvítězila česká společnost Sekyra Group podpořená IPB před švédským stavebním obrem Skanska, který možnosti českých rivalů během výběrového řízení zřejmě podcenil. Švédové nabídli za jednu akcii o směšné tři koruny šedesát haléřů méně než jejich sok. Případ prý řešily i na nejvyšší politické úrovni ODS a ČSSD, konkrétně tandem Langer–Šlouf. Sekyra Group je přední tuzemská realitní skupina a její šéf Luděk Sekyra (36) se chlubí tím, že souboj o IPS vyhráli díky tomu, že za akcii nabídli 262 koruny šedesát haléřů, a Švédi, kteří pro tuto transakci najali společnost Patria Finance, jen 259. Zdroje na financování koupě majority v IPS (2,126 miliardy korun) Sekyra Group získala z větší části od IPB. Sekyra Group považuje management IPS za dobrý. „Jeho jádro zůstane, ale zároveň chceme firmu posílit našimi lidmi, říká Sekyra. Nestandardní soutěž. Prodejem majoritního balíku akcií IPS (přes 56 procent) byla pověřena Komerční banka. Vítězství firmy Skanska bylo v odborných kruzích bráno jako jasná věc, deník MF Dnes dokonce už 3. února s odvoláním na nejmenované zdroje napsal, že v tendru o IPS vyhráli Švédi. „Šlo o nestandardní soutěž, která měla skončit již 13. ledna. Naše první nabídka zněla na 251 korun za akcii, což byla nejvyšší částka. Naše dceřiná firma Středoevropská Stavební v polovině února podepsala dokonce kupní smlouvu, ale Komerční banka proces uzavírání smluv přerušila a rozhodla se pro další kolo, pro obálkovou metodu, kterou jsme vyhráli také, řekl Sekyra. Transakce znamená, že IPB vedle Vojenských staveb CZ získala formou úvěrování i kontrolu nad společností IPS, která je největší stavební firmou v zemi a ovládá také Železniční stavitelství Praha a Dopravní stavby Holding. Na otázku, zda po vzoru České pivo nevzniká na českém trhu projekt „Česká cihla , Sekyra odpověděl: „Je trochu předčasné takto uvažovat. Zatím nejde o záměr. IPB, která má největší hypoteční banku v zemi a největší stavební spořitelnu, chce pochopitelně mít i odpovídající vazbu na stavební kapacity. Pro banku je to určitá jistota, že zde existuje silná vazba na státní rozpočet. Ale iniciativa k akvizici přišla z naší strany, ne od IPB. Někteří analytici se domnívají, že by Skanska byla pro IPS lepším partnerem. Jan Slabý z Raiffeisen Capital and Investment soudí, že by švédská firma díky své velikosti pomohla IPS získat přístup na západní trhy. Podle Jiřího Roháčka z Atlantik FT málo známá Středoevropská Stavební, tedy Sekyra Group, představuje pro IPS větší riziko než Skanska. Některým analytikům se také nelíbí způsob financování. „S privatizací na úvěr nejsou u nás příliš dobré zkušenosti, tvrdí Slabý. Státní zakázky. Nicméně Sekyra je přesvědčen, že Skanska by zakázky pro IPS na západních trzích beztak nezajistila. „Základ byznysu pro IPS vidím v dopravních a ekologických stavbách, které se tady při přidružování České republiky k EU budou muset realizovat a které představují stovky miliard korun. To znamená, že velká stavební firma má velice silnou pozici ve státních zakázkách. Obecně příjmy z veřejných rozpočtů tvoří zhruba 50 procent obratu významných stavebních firem. Takové podniky i v zahraničí zpravidla zůstávají v tuzemských rukou. V Rakousku Ilbau má soukromého vlastníka a banku, stejně jako francouzský Bouygues či německý lídr trhu Hochtief (největším akcionářem je energetický a telekomunikační koncern RWE – pozn. red.) a svým způsobem i ochromený Holzmann. Hochtief nedávno koupil Vodní stavby Bohemia. I Skanska je koneckonců taková švédská hrdost, která je velice zisková a dobře řízená. Obrat má 330 miliard korun, zisk asi 28 miliard. Ale Skanska více než polovinu obratu a většinu zisku produkuje v USA. Na evropském kontinentu nemají kromě Skandinávie kapacitu. Kdyby koupili IPS, tak mají největší kapacitu na kontinentě, protože nikdo je na svůj národní trh nepustí, ani Francie, ani Německo. Sem jsme je málem pustili, vysvětluje Sekyra. Šéf Sekyra Group v budoucnu předpokládá pro IPS limitovanou zahraniční expanzi. Během dvou až tří let by se na obratu měly podílet aktivity v okolních zemích asi deseti až patnácti procenty. „Ale usilujeme o výstavbu dálničního obchvatu Krakova, protože naše kapacity jsou dobře rozmístěny na severní Moravě. Zajímá nás Slovensko, Ukrajina a městské aglomerace Ruska, dodává Sekyra. Stavební firmy nyní čekají na zákon o fondu dopravy, který by jim měl umožnit účast na budování zhruba 500 kilometrů dálnic. Fond by měl být na začátku financován především z příjmů z privatizace. Peníze z Bruselu. Základní jmění firem v rámci skupiny Sekyra Group je vyšší než půl miliardy korun a celkový projektový objem v rámci skupiny dnes činí zhruba miliardu korun. Sekyra hodlá z IPS, která loni při obratu 11,7 miliardy korun vytvořila čistý zisk 244 milionů, postavit „jedinou skutečně univerzální firmu na českém trhu s vazbou na státní i na komunální rozpočty , která provádí nadzemní stavby, má dobrou pozici ve stavbě supermarketů (téměř 20 tržnic firmy Kaufland), vlastní bytové projekty, ale má zejména silné postavení v oblasti dopravních staveb. „Chceme se podílet například na stavbě vysokorychlostních koridorů, což celkově činí zhruba 70 miliard korun v příštích deseti letech. Dopravní stavby Holding se podílejí na dosud vybudované dálniční síti asi třiceti procenty a předpokládá se, že do silničního hospodářství půjde v příštích deseti letech 350 miliard, ať už jsou to peníze ze státního rozpočtu nebo z EU, která je dnes schopna financovat až 75 procent nákladů dálnic. Česká republika tyto nabídky na rozdíl od Maďarů nebo Poláků zatím nevyužívá, tvrdí Sekyra. Za hlavní konkurenty IPS Sekyra pokládá firmy Stavby silnic a železnic, Železniční stavitelství Brno a rakouskou Ilbau. Získat „dopravní zakázky je pro nově vznikající stavební koncern zřejmě nejdůležitější, neboť zde je nejsilnější a zde jsou také vyšší marže než obvyklých pět procent z nadzemních zakázek. Nová česká cesta. Aby posílil stabilitu IPS a získal know–how pro expanzi na východní trhy, chce Sekyra získat minoritního strategického partnera. Jednání se vedou s německými společnostmi, ale údajně i s jinými. „Chceme, aby to byla nová česká cesta částečně se zahraničním know–how a zahraničními bankami na provozní financování. Jestli se to povede, tak partnerem IPS bude středně velká firma z oboru dopravního stavitelství. Mimo území Německa nemá kapacity, ale dovede řídit výstavbu infrastrukturálních projektů. S našimi kapacitami ve střední Evropě lze leccos udělat a pro ni by to znamenalo vstup do našeho regionu. Není sice tak silná jako Skanska, aby si něco převzala sama, ale právě proto je ochotna akceptovat partnera.