Menu Zavřít

Česká křídla ve městě andělů. Unikátní svítidlo od firmy Preciosa Lighting zdobí halu letiště v LA

3. 8. 2021
Autor: Preciosa Lighting
  • Společnost Preciosa Lighting z Kamenického Šenova dodala designové svítidlo Crystal Swell na letiště LAX v Los Angeles

  • Dílo inspiroval mořský příboj, lustr sahá přes tři podlaží a září barevným nasvícením

  • Celkově ho tvoří 65 metrů křišťálového skla, váží 4 tuny a dokáže odolat silnému zemětřesení

  • Design navrhla umělkyně Šárka Olivová

Vystupujete z business class, přeplněný kufr drnčí po podlaze letiště LAX ve slavném městě andělů, Los Angeles, jenž je vyhlášeným centrem kultury, obchodu a vědy. V druhém nejlidnatějším městě USA sídlí Hollywood, několik univerzit a hromada startupů a firem. LAX patří k nejvytíženějším letištím ve státech, takže kolem vás běží čilý cvrkot. V tom se ale celý svět zastaví při pohledu na sedmnáctimetrovou krásu, která v letištní hale prochází dvěma stropy. Tři zářivé stuhy se vlní jako mořský příboj nebo svítící šroubovice. Dílo tvořící dominantu letiště vyráběly české ruce. Svítidlo Crystal Swell vzniklo v dílně Preciosa Lighting, které šéfuje jedna z nejvlivnějších českých žen, Lucie Karlová. Sklářskou firmu Preciosa vlastní se svým manželem Ludvíkem.

Obrovský skleněný lustr údajně inspiroval samotný oceán. Vznikl však v Kamenickém Šenově na Českolipsku. „Je to vždy skvělá zpráva a velká radost, když se dozvíme, že klienta zaujal právě náš design. Na druhou stranu toto je začátek řady dalších náročných jednání. Ruku v ruce s nadšením tak přichází i pocit odpovědnosti a začátek řady činností, které musíme udělat precizně,“ říká ředitelka firmy Lucie Karlová. Instalaci, která měří od nejvyššího stropu po špičky vln sedmnáct metrů a váží těžko uvěřitelné čtyři tuny, navrhla pro Preciosu designérka Šárka Olivová.

7 stupňů Richterovy škály

Tři navzájem propletené stuhy mají i praktický důvod. Celý objekt potřebuje co nejefektivnější upevnění vzhledem k tomu, jak často se pod Los Angeles třese zem. Lustr vydrží otřesy o síle sedmi stupňů Richterovy škály. „Jedná se o kombinaci různých nosných prvků, jako je středová konstrukce či fixační lana, i flexibilní způsob uchycení křišťálových komponent na kovových „vlnách“. R&D tým pomocí počítačových simulací i dalších testů pečlivě vyvinul konstrukci tak, aby i v případě těch největších otřesů zůstalo svítidlo neporušeno,“ vysvětluje Karlová. Zástupci firmy Preciosa dodávají, že ačkoliv jejich svítidla visí již v nejrůznějších podmínkách, takové zemětřesení jim dosud nehrozilo. Vzhledem k velikosti celého objektu nemohli designéři ani otestovat jeho odolnost v praxi.

Nápady nám někdy padají jako hrušky po bouři, prozrazují designéři roku
Přečtěte si také:

Nápady nám někdy padají jako hrušky po bouři, prozrazují designéři roku

Proces schvalování instalace lustru tak trval téměř rok. Jeho převoz z Krušných hor nebyl o nic jednodušší. „Svítidla kompletujeme a chystáme k odeslání v co největších celcích tak, aby se urychlil proces samotné instalace na místě. Na druhou stranu je přeprava určitým rizikem,“ pokračuje ředitelka Preciosa Lighting. Společnost má vlastní balírnu, a tak přepravu každého kusu umí individuálně přizpůsobit jeho potřebám. „Svítidlo pro LAX jsme dopravovali po moři. Celková kubatura zboží dosahovala 60 m3, tj. cca 16 velkých dřevěných beden,“ uvádí Karlová pro představu o velikosti díla. Mimo hlavní zásilky se další drobnosti přepravovaly letecky a na letišti se osvětlení skládalo dva měsíce.

Spolu se světlem vezli Češi do Ameriky i tým zkušených montérů z Kamenického Šenova, aby ve spolupráci s klientem a místními techniky připevnili vlny na strop. Začali od středové konstrukce a poté na ni umístili celkem 65 metrů křišťálového skla s LED osvětlením. Sama Lucie Karlová se usmívá, že v Preciose mají stovku řemesel pod jednou střechou, takže veškeré součástky světla si sami navrhnou, vytvoří a zkompletují. Práce byla dokončena už na podzim loňského roku, ale oficiální představení díla se přesunulo až na letošní červenec, aby slávu nerušila pandemie.

Oheň a jiskra

Preciosu si vybral ke spolupráci Brent Kelley, manažer sekce architektury leteckých objektů ve studiu Corgan. „Hledali jsme nejen výjimečné konstrukční řešení, ale i partnera, který pochopí, jaká cesta vede od návrhu k samotné konstrukci, výrobě i nutné certifikaci,“ popisuje Kelley. Zástupci Preciosy podle něj pochopili, co si atmosféra letiště žádá a jak to provést. Na základě jednoho ze signaturních designů společnosti Preciosa vznikla křišťálová šroubovice s barevným podsvícením, které určuje náladu v hale. Unikátní designová záležitost obnášela i dlouhé hodiny simulací, počítání a testování v Innovation Lab. Výsledkem systému co nejefektivnějšího upevnění, které ale neovlivní kvalitu designu, jsou právě propletené stuhy.

Žebříček dvaceti nejlepších aerolinek světa doznal kvůli covidu značných změn. Na jeho špici se umístily Qatar Airways
Přečtěte si také:

Žebříček dvaceti nejlepších aerolinek světa doznal kvůli covidu značných změn. Na jeho špici se umístily Qatar Airways

Svítidlo, na něž se nabízí z každého patra jiný úhel pohledu, tvoří dominantu prostoru a má působit majestátním dojmem. „Elegantní jednoduchý tvar vln dává krásně vyniknout brilanci a optice broušeného materiálu. Křišťál se svým ohněm a jiskrou mě neustále překvapuje a v kombinaci s dynamickými scénami nabízí mimořádně silný zážitek. Světlo a křišťál se krásně doplňují a díky dynamice nabízíme celou řadu různých zážitků. Tato variabilita, a přitom jednoduchá luxusní důstojnost, je unikátní,“ popisuje ředitelka podívanou. Vzhled celé haly se dá měnit pomocí přechodů barev na světle, takže místo lze vyšperkovat na jakoukoli slavnostní událost například národními či vánočními odstíny. Ovládání přitom hravě zvládne letištní personál.

Sejdeme se u vlny

„Od instalace Crystal Swell jsme od začátku měli velká očekávání. A musím říct, že vidět finální svítidlo umístěné v hale terminálu je neuvěřitelně působivé,” zhodnotil spolupráci Brent Kelley a dodal: „Přáli jsme si, aby se tato instalace stala nezapomenutelným symbolem. A svítidlo, které nám bylo dodáno, je úžasnou křišťálovou součástí celého projektu.“ Kelley chtěl od začátku cosi dramatického, co opticky otevře terminál. Zároveň potřeboval vyplnit otvory ve všech třech podlažích něčím, co nerozhoupou rozmary přírody.

„Naším cílem je „vytvářet emoce a propojovat skrze světlo“ a v případě tohoto projektu dostala naše vize nový rozměr. Podařilo se nám vytvořit velkolepou světelnou dominantu terminálu," chválí výsledek ředitelka. „A zároveň prostor sám o sobě je předurčen k setkávání jednotlivců, různých kultur i národností,“ pokračuje Karlová ve vyprávění o tom, co bylo jádrem, které chtěli v rámci zakázky vystihnout. „Doufáme, že se svítidlo stane natolik signifikantním prvkem v tomto prostoru - místem, o němž každý s jistotou ví, kde je -, že se lidé budou domlouvat: ‚Setkáme se u vlny‘,“ uvedl Brent Kelley.

MM25_AI

Největší výzvu podle ředitelky Preciosy představovalo sladit představy designérů a techniků do jediného celku, který bude působivý i praktický. Naopak tím připravili oříšek pro montéry, kteří se světlem manévrovali v malém prostoru kulatých děr ve stropě, a navíc se museli podřídit všem administrativním předpisům a bezpečnostním opatřením pro pohyb na letišti. Všichni se ale se svými úkoly poprali statečně. Nově nabyté zkušenosti brzy využijí. „Už nyní máme rozpracovaných několik stejně velkolepých, ale přitom úplně jinak zajímavých instalací. Obdobné projekty nás neskutečně posilují a potvrzují naši pozici, dodává Karlová a uzavírá slovy: „Já ráda říkám, představte si cokoliv… A bude vás to stát milion dolarů.“

  • Našli jste v článku chybu?