Stát by na kultuře mohl vydělávat, ale chová se k ní macešsky, říká ředitel PKF - Prague Philharmonia
Již 20 let letos uplyne od založení Pražské komorní filharmonie, která ale svou aktuálně jubilejní sezonu začala pod novým názvem PKF - Prague Philharmonia. Ten vznikl spojením zkratky českého jména tělesa a jeho anglické verze. Pro všechny jazyky shodné označení má zamezit zmatkům. Změna jména zároveň odráží i vývoj, kterým orchestr od svého založení prošel.
„Za ty roky se počet členů orchestru postupně rozrostl, dnes jsou navíc kromě komorních děl prakticky na denním pořádku skladby romantického období, které vyžadují obsazení 40 až 50 hráčů. Tedy spíše než ke komornímu uskupení se mnohdy blížíme kategorii velkých orchestrů,“ říká ředitel souboru Radim Otépka.
* Jak dopadly ekonomické výsledky roku 2013? Příspěvek od státu vám výrazně klesl, jak jste se s tím vyrovnali?
Loni v grantových programech ubylo peněz zásadním způsobem, to se nás citelně dotklo. Bohužel jsme museli přistoupit k opatřením, jako bylo zrušení některých koncertů, snížení honorářů hráčů na zahraničních turné na minimum, seškrtání výdajů v marketingu, v administrativě a podobně. Netvrdím, že situace, do níž jsme se dostali, je již vybalancována, ale domnívám se, že jsme na dobré cestě. Ekonomické výsledky minulého roku nyní zpracováváme, ale dovoluji si odhadovat, že skončíme někde okolo provozní nuly. To je pochopitelně pro společnost našeho typu ideální. Když k tomu připočtu pohled půl roku zpět, kdy kvůli výpadku grantu z ministerstva kultury hrozila ztráta 4,5 milionu korun, je to výsledek nadprůměrný.
* Jsou letos klíčové příspěvky od ministerstva kultury a Prahy vyšší?
V současnosti, kdy to vypadá, že se bude měnit vedení ministerstva, bych nerad předjímal celkovou situaci. Nicméně na pražském magistrátu je situace naštěstí jiná. Je zde nastaven čtyřletý grantový systém, který zaručuje určité penzum prostředků, tudíž víte, s jak velkým finančním objemem můžete kalkulovat.
* Stát se obecně ke kultuře nechová zrovna vstřícně, co na tento postoj vy osobně říkáte?
Stát si musí hlavně uvědomit, že kultura všeobecně je základem společnosti. Ovlivňuje její chování i úroveň. Pokud se stát chová ke kultuře macešsky a v programech politických stran, které rozhodují o rozdělení peněz ze státního rozpočtu, bude kultura na posledním místě, pokud vůbec, pak se nikdo nemůže divit klimatu a náladě současného veřejného života. Přáním veškeré umělecké obce je dosáhnout na jedno procento ze státního rozpočtu. Hovoří se o tom skoro 20 let, ale nikdy se to nepodařilo. Přitom se ví, že každá koruna investovaná do kultury se mnohonásobně vrátí. Tak je kultura výdělečnější než mnohá jiná odvětví. A to nehovořím o faktu, že ta česká je naprosto špičkovým vývozním artiklem, který snese srovnání se světem.
* Můžete český přístup porovnat se zahraničím, kam soubor často vyráží?
V zahraničí jsou daleko více propracovány systémy financování kultury, umělci mají větší možnosti seberealizace, umělecké managementy organizací mají šanci dlouhodobě plánovat, státní subvence jsou mnohem vyšší. Hlavně ale mají v zahraničí naprosto rozdílný přístup společnosti ke kultuře. Lidé si uvědomují, jak je pro jejich osobní životy důležitá, a nebojí se ji významně donátorsky či návštěvou divadla, kina, koncertu, výstavy podporovat. S tím samozřejmě souvisí politické prostředí, které se snaží vytvářet podmínky pro fungování kultury formou investičních pobídek či daňových asignací. To u nás neexistuje, kromě pobídek například ve filmařském průmyslu.
* Co chystáte na rok 2014? Jaké budou hvězdné momenty jubilejní sezony?
Těch hvězdných momentů bude rozhodně víc. Mám na mysli koncerty v naší abonentní sezoně 9. března v Rudolfinu či 9. dubna ve Španělském sále Pražského hradu. Nebo aktuálně připravujeme dvojici mimořádných koncertů s Clarinet Factory, Alanem Vitoušem a Petrem Niklem, které se uskuteční 12. a 13. února v Českém muzeu hudby a jejichž přidanou hodnotou budou mimo jiné audiovizuální a interaktivní prvky. Jistě velmi zajímavá budou naše vystoupení na festivalech, jako je Pražské jaro nebo Smetanova Litomyšl. Nejvíce se ovšem těším na náš PKF -Prague Philharmonia week v Praze, který bude jakousi naší oslavou 20letého výročí založení orchestru na podzim roku 2014. Do budoucna také chystáme velmi zajímavý filmový projekt a jsme v kontaktu s agenturou jedné slavné hvězdy jazzrockového nebe ohledně společného koncertu i turné.
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz