Rychlost, s jakou se Facebook stal dominantním v každodenní internetové komunikaci pro téměř čtvrtinu Čechů, je obdivuhodná. Podle různých statistik prý Češi tráví na Facebooku téměř půl hodiny denně, nejširší základnou jsou pak ženy ve věku do 35 let.
Foto: Facebook
Mezi nejčastější činnosti na nejoblíbenější sociální síti v Česku patří prohlížení fotek, videí a komentování odkazů. Takto velké a aktivní publikum přímo vyzývá ke komerčnímu využití. Všechny výše zmiňované statistiky by také oděvnímu průmyslu měly hrát do karet, a přesto se u nás najde ještě spousta módních značek a návrhářů, kteří výhod Facebooku nevyužívají.
Světové značky diktují
Na Facebooku dnes najdete zástupce všech světových módních značek. Narazíte zde na fanouškovské stránky módy Johna Galliana, Jeana Paula Gaultiera, ale i značky Nike, Diesel nebo Victoria Secret. Svým způsobem diktují i trendy v komunikaci na sociálních sítích a vždy přicházejí první s těmi největšími novinkami, aplikacemi a nápady.
Návrháři na sociálních sítích
Většina českých návrhářů, kteří se pohybují na poli Facebooku, má své prezentace v rámci osobního profilu. To znamená, že jejich tvorbu můžete vidět, jen pokud se stanete jejich přáteli a budete sdílet i svá osobní data. Najdeme zde návrháře z řad bývalých výherců soutěže Top Styl Designer, která se dvakrát ročně koná v Brně v rámci veletrhů Styl a Kabo. Z nich pak můžeme „lajkovat“ například nové modely Pavla Jevuly, Brice Mensaha nebo Petry Krahulcové. Mnohem aktivnější jsou ale na Facebooku v českém módním světě již etablovaní Gábina Páralová, Klára Nademlýnská, Blanka Matragi nebo Josef Klír. Ti mají už své klasické facebookové stránky a jejich aktivity jsou zde neobchodní, spíše prezentační. Komunikace z jejich strany je vlažnější.
České značky
Jinak už se zařídily konkrétní značky, které podle pravidel Facebooku založily firemní stránky neboli Facebook Pages. V českém prostředí se pak daří hlavně značkám známým na trhu z dob dávno minulých nebo těm, jejichž obchod ani výroba už není výhradně českou záležitostí. Mezi ně patří například Baťa, jehož českost je dnes diskutabilní, ale také Botas nebo Klimatex s úctyhodnými šestnácti tisíci fanoušky. Jejich marketingová komunikace probíhá masivně na všech komunikačních kanálech, komunikace na Facebooku je pro ně samozřejmostí a doplňkovou aktivitou věrnostních programů, PR propagace a stabilizace brandu. Ne všechny značky však komunikovat umí. Zejména nyní, kdy už mají poměrně silnou základnu fanoušků, se na jejich stránkách objevují negativní reakce a rozhořčení plynoucí z nepochopení systému komunikace na sociálních sítích.
Firma Moleda například svou značku Prestige na Facebooku propagovala prostřednictvím aktivity „Navrhni si vlastní prestižku“. Aplikace však byla navržena mimo prostředí sociální sítě, její propagace neproběhla až tak masivně, takže její efektivita nebyla zase tak výrazná.
Facebook se neustále vyvíjí a nabízí uživatelům z řad firem čím dál více statistik k vyhodnocení marketingové a komunikační činnosti. Stále více společností si také uvědomuje, že spojení se zákazníky prostřednictvím Facebooku se jim spíše vyplácí než naopak. Zajímavé je toto prostředí zejména pro menší firmy, módní návrháře a značky, kteří mají omezený budget na reklamu. Minimálně se dá využít toho, že založení profilu a vkládání fotek či videí je zadarmo. Na správu reklamních PPC kampaní nebo výrobu aplikací, které jsou v rámci Facebooku také možné, už si firmy najímají reklamní agentury. Ceny se pohybují v závislosti na náročnosti v řádech desítek tisíc korun.
Populární události a obchody
Zajímavým úkazem na českém Facebooku jsou také stránky módních eventů a obchodů. I tento prostor mohou firmy sekundárně využívat pro svou propagaci. Jsou zde například stránky internetových, ale i kamenných obchodů s oblečením nebo módní události, na kterých každý rok nechybí nové trendy, modely a soutěže pro mladé návrháře. Kromě Code:Mode a Prague Fashion Weekend jsou to také naše největší Veletrhy módy Styl a Kabo. Na Facebooku se objevily před třemi lety a od té doby se snaží své fanoušky i odborníky pravidelně informovat o událostech v trendech, materiálech a úspěších našich značek.
Nejdůležitější je, aby si všichni obchodníci pohybující se v módní branži uvědomili, že časy, kdy měla firma všechny informace pod kontrolou, jsou pryč. Spousta informací, které se o značkách píší, se k nám dostávají ze strany zákazníků. Názor každého z nich může naše mínění ovlivnit více než sebelepší reklama v televizi. Takže se vyplatí si své zákazníky předcházet, vycházet jim vstříc a být fér.
Vybrané české značky na Facebooku – počty fanoušků:
Alpine Pro CZ – 7 tis. fanoušků
Atex – cca 400 fanoušků
Baťa – 56 tis. fanoušků
Botas – 3 tis. fanoušků
Blažek – do 50 fanoušků
Hannah – 250 fanoušků
Hudy – 2600 fanoušků
Hi-tec CZ (pouze UK)
Klimatex - přes 16 tis. fanoušků
Meatfly – 8400 fanoušků
Nugget – 10 tis.
Novesta – skoro 500 fanoušků
Mona Classic – 100 fanoušků
Prestige (Moleda) – cca 300 fanoušků
Senzor – cca 300 fanoušků
Tilak – cca 150 fanoušků
UAX! – 2300 fanoušků
Loap – 242 fanoušků
FB stránku zatím nemají: Rejoice, Envy, Loana, Kara, Probos, Moira, Janek, Otavan