DOPRAVNÍ STAVITELSTVÍ Ještě před několika lety působily budovy většiny českých nádraží poměrně odpudivým dojmem. Situace se však mění k lepšímu. Velké investice mají nádraží otevřít nejen těm, co vlakem cestují.
DOPRAVNÍ STAVITELSTVÍ Ještě před několika lety působily budovy většiny českých nádraží poměrně odpudivým dojmem. Situace se však mění k lepšímu. Velké investice mají nádraží otevřít nejen těm, co vlakem cestují. O projektu přestavby pražského Hlavního nádraží se psalo před více než rokem. Do pronájmu ho získala italská společnost Grandi Stazioni, která by ze zastaralých nepříliš vábných prostor měla do konce roku 2008 vytvořit společenské centrum obchodu a služeb na evropské úrovni s návazností na železniční iměstskou hromadnou dopravu. Stavět by se mělo začít na začátku příštího roku, investice se očekávají ve výši téměř 660 milionů korun. V letošním roce už proběhla rekonstrukce dalšího z pražských nádraží - Praha-Libeň. Vnitřní uspořádání budovy se ale příliš nezměnilo. DALŠÍ REKONSTRUKCE SE BLÍŽÍ
V polovině června založily České dráhy (ČD) společný podnik s konsorciem firem ING Real Estate Development, Sudop Praha a Morávka centrum. Ten by měl revitalizovat podobnou pražskou stavbu - Masarykovo nádraží přímo v centru města. Podle ekonomického náměstka ředitele ČD Josefa Bazaly se uvažuje o investici v řádu pěti až osmi miliard korun. Součástí revitalizace má být nejen rekonstrukce tří současných památkově chráněných budov nádraží, ale také výstavba nových komerčních objektů na přilehlých, pro železniční dopravu již nevyužívaných pozemcích. Do konce listopadu by měly ČD vybrat také strategického partnera pro oživení prostoru v okolí Smíchovského nádraží, kde se může využít přibližně 150 tisíc m2 pozemků. Partner by měl zrevitalizovat oblast od autobusového nádraží Na Knížecí až po železniční stanici Smíchov. Součástí projektu může být i rekonstrukce samotné nádražní budovy železniční stanice Praha-Smíchov.
NEJDE JEN O PRAHU Pražská nádraží sice patří mezi nejviditelnější stanice v ČR, neznamená to ale, že se modernizují pouze nádražní budovy v hlavním městě. Zdaleka největší investice, která se dá srovnávat snad pouze s výstavbou a modernizací železničních koridorů, se dá očekávat v Brně. Zde má totiž vzniknout zcela nové hlavní nádraží a výše potřebné investice se zatím spíše jen odhaduje na minimálně 20 miliard korun. Je však stále otázka, zda se nové nádraží stavět bude, neboť proti tomuto projektu existuje silný odpor poměrně velkého množství Brňanů. Ti měli jedinečnou šanci zablokovat realizaci projektu v referendu, nepřišlo ale tolik lidí, aby jeho výsledek byl pro brněnský magistrát závazný. Velké opravy nádražních budov se soustřeďují především na železniční koridory. Rekonstrukcemi, jejichž součástí je v řadě případů dokonce výstavba zcela nových budov, prošla v nedávné době například některá nádraží na severní Moravě - ve Studénce, Ostravě-Svinově a na dalších místech. Rozsáhlé opravy čekají také nádraží v lázeňských městech Karlovy Vary a Mariánské Lázně, kde je partnerem ČD rovněž společnosti Grandi Stazioni. NOVÁ OBCHODNÍ CENTRA
V nová obchodní centra, která dají příležitost řadě podnikatelů, se v současné době mění například nádražní budovy v Ústí nad Labem a Teplicích. ČD plánují rekonstrukci budov a radní obou měst si přejí, aby v halách lidé získali všechny informace o spojích, odpočinuli si, ale i nakoupili nebo poobědvali. Modernizace nádraží v severočeském krajském městě přijde na dvě miliardy korun, v lázeňských Teplicích na zhruba 110 milionů. Tepličtí radní plánují přeměnit nádraží ve víceúčelovou budovu s obchody, restauracemi a dalšími službami. „Snažíme se najít investory, kteří by zaplatili náklady na opravy a pak zde provozovali své podniky,“ informoval teplický primátor Jaroslav Kubera. Je na místě zmínit, že financování modernizací nádražních budov má dnes u nás dva modely - buď všechno zaplatí stát prostřednictvím Fondu dopravy, nebo ČD naleznou strategické partnery. Na opravy nádražních budov na hlavních koridorech pak Česká republika čerpá finanční pomoc ze strany Evropské unie. To je třeba případ letos zahájené rekonstrukce železniční stanice Zábřeh na Moravě, kde modernizace zdejší nádražní budovy přijde za přibližně 60% podpory ze strany Evropské unie na 123 miliony korun.