Menu Zavřít

Česká pošta postupně ztrácí svůj monopol

1. 12. 2003
Autor: Euro.cz

SOUKROMÝM DORUČOVACÍM FIRMÁM SE OTEVÍRAJÍ TRŽNÍ PŘÍLEŽITOSTI. PO VSTUPU DO EVROPSKÉ UNIE SE MONOPOL ČESKÉ POŠTY OMEZÍ NA ZÁSILKY DO STO GRAMŮ. JE TO DALŠÍ KROK SMĚREM K LIBERALIZOVANÉMU EVROPSKÉMU TRHU, NA NĚMŽ JE VEDLE STÁTNÍCH POŠT A NADNÁRODNÍCH SPOLEČNOSTÍ PROSTOR I PRO DROBNĚJŠÍ PODNIKATELE.

Soukromí „pošťáci“ již soupeří o balíky a jiné zásilky s Českou poštou

SOUKROMÝM DORUČOVACÍM FIRMÁM SE OTEVÍRAJÍ TRŽNÍ PŘÍLEŽITOSTI. PO VSTUPU DO EVROPSKÉ UNIE SE MONOPOL ČESKÉ POŠTY OMEZÍ NA ZÁSILKY DO STO GRAMŮ. JE TO DALŠÍ KROK SMĚREM K LIBERALIZOVANÉMU EVROPSKÉMU TRHU, NA NĚMŽ JE VEDLE STÁTNÍCH POŠT A NADNÁRODNÍCH SPOLEČNOSTÍ PROSTOR I PRO DROBNĚJŠÍ PODNIKATELE.

Souboj s obrem čeká na podnikatele, kteří využijí legislativních změn a pustí se do podnikání v poštovních službách. Čeká je konkurence obřího státního podniku - Česká pošta zaměstnává zhruba 40 000 lidí, s ročními tržbami téměř 16 miliard korun, celostátní sítí 3400 pošt a především zkušenostmi z tohoto oboru sahajícími hluboko do staletí.

POSLEDNÍCH PĚT LET

Monopol tuzemské pošty se stejně jako jinde v Evropě ztenčuje. Pro letošek má Česká pošta monopol na doručování zásilek do 350 gramů. V příštím roce po vstupu do EU to bude jen 100 gramů, v letech 2006 až 2008 by se volná soutěž měla uplatnit pro doručování zásilek s poloviční hmotností. O tzv. poštovní výhradu by Česká pošta při doručování psaní a dopisů měla úplně přijít zřejmě po roce 2008. Postupná ztráta monopolu pošty otevírá krok za krokem prostor pro konkurenci, kterou představují především nadnárodní společnosti UPS, DHL, TNT Express, ale také místní kurýrní firmy jako je Messenger, Sprinter nebo jednotlivci. Kromě činností spadajících pod ochranu poštovní výhrady mohou soukromé firmy České poště konkurovat ve většině ostatních služeb, to znamená v doručování balíků a expresních zásilek po ČR i do zahraničí. Již se rozhořel konkurenční boj o balíkové zásilky. Proti kurýrním službám soukromých firem Česká pošta vyrukovala s nabídkami tzv. profi a obchodních balíků. Rychlost, cena a kvalita služby nyní rozhodují o tom, kdo doručení balíku získá. Letos v létě byl také zaznamenán první významnější spor mezi Českou poštou a soukromou firmou Media servis, která se věnuje poštovní činnosti. Jednalo se o právo provozovat tzv. direct mailing a doručovat firemní letáky do schránek. Česká pošta se bránila, že se jedná o porušení poštovní výhrady. Ministerstvo informatiky nakonec rozhodlo ve prospěch soukromé firmy.

SOUKROMNÍKŮ PŘIBÝVÁ

„Bereme, co se vejde do osobního auta,“ řekl Profitu k velikostem zásilek soukromých „pošťáků“ Josef Fuks, spolumajitel plzeňské firmy Profi curier. Firma byla založena letos, když získala od ministerstva informatiky povolení k provozování poštovních služeb. Soustřeďuje se zejména na kurýrní služby po Plzni, případně mezi městy. „Uvidíme jestli se uživíme. Zatím jsou reklama a náklady větší než zisk,“ dodal Fuks. Ministerstvo informatiky dosud vydalo 18 povolení k provozování soukromých poštovních služeb. Již nekontroluje, zda firmy nebo jednotlivci poštovní činnost provozují. Proto se jen odhaduje, že kromě nadnárodních společností se na českém poštovním trhu pohybuje asi deset firem a jednotlivců, kteří se poštovním službám, především kurýrní činnosti, věnují. Z tuzemských společností patří k největším firma Sprinter, která má asi sto kurýrů a dvacet zaměstnanců v ústředí. Rovněž pražská společnost Messenger má v terénu zhruba 200 lidí. Za loňský rok dosáhla tržeb ve výši 85 milionů korun. Činnost rozšiřuje z Prahy do ostatních měst, ale že by mohla konkurovat České poště, její spolumajitel Aleš Voverka nepředpokládá. „Má vytvořené zázemí za desítky let,“ vyjádřil se k postavení České pošty Voverka. Výraznější konkurenci by podle jeho názoru přinesl pouze vstup nějakého nadnárodního gigantu na český trh, případně spojení soukromých firem v rámci EU. „S Českou poštou si nekonkurujeme,“ řekl Profitu Petr Zháňal, šéf UPS pro Českou republiku. Tato společnost se podobně jako ostatní obří nadnárodní firmy soustřeďuje zejména na mezinárodní expresní přepravu zásilek.

POŠTY MOŽNÁ NAHRADÍ POŠTOVNY

„Na regionální úrovni se může uplatnit provozovatel poštovních služeb,“ předpokládá mluvčí ministerstva informatiky Klára Volná, že konkurence České pošty se může ve větších městech nebo určitých lokalitách již nyní prosadit. To je také názor většiny expertů. „V ybudovat obdobnou celostátní síť jako má Česká pošta, by nebylo snadné,“ tvrdí mluvčí České pošty Ladislav Vančura. Konkurence České pošty se podle něho soustřeďuje na lukrativní místa a ziskové činnosti. Naproti tomu celostátně působící pošta musí ze zákona zabezpečovat poštovní služby bez ohledu na zisk. Jen každá čtvrtá pošta je v České republice zisková. Ta musí vydělat na pošty poskytující služby i v zapadlých obcích. Proto se i ve státech EU postupuje s odbouráváním monopolu státních pošt velice pozvolna. Nejen v přímé konkurenci, ale také ve spolupráci s Českou poštou lze podnikat v oblasti poštovních služeb. „Bereme dopisy a pohlednice,“ řekl Profitu hostinský Jaroslav Sapík z hospody U koně v Klokočné nedaleko Mnichovic. Tuto službu nabízí na základě smlouvy s Českou poštou. V České republice si má možnost takto vyzkoušet podnikání v poštovních službách zatím třináct podnikatelů a dalších subjektů. Podle Vančury je systém poštoven v EU mnohem více rozšířen než u nás, oblíbena je tato doplňková živnost zejména u benzinových pump nebo v hospodách. Provozovatel takové poštovny si v zahraničí přijde měsíčně na částku kolem tisíc euro, zatímco v tuzemsku odměna dosahuje několika set korun.

Ekonomické ukazatele České pošty

Tržby (mil. Kč)

1999 9 930

2000 11 122

2001 11 615

2003 11 530

Čistý zisk (mil. Kč)

1999 665

2000 851

2001 743

bitcoin_skoleni

2002 519

Pramen: Česká pošta

  • Našli jste v článku chybu?