Menu Zavřít

Česká vinařství bojují s dotovanou zahraniční konkurencí. Pomoci jim může třeba zavedení moderních technologií

21. 6. 2023
Doba čtení: 3 minuty
Autor: &CORK
  • Současná ekonomická situace a rapidní růst cen značně ovlivnily celosvětový i tuzemský vinařský trh
  • Češi kvůli tomu stále častěji kupují dovozová vína z Itálie, Španělska a Maďarska. Ta jsou vzhledem k silné dotační politice daných zemí výrazně levnější
  • Tuzemští producenti se snaží situaci změnit. Zavádí tedy moderní technologie, které jim snižují náklady a zároveň umožňují zvýšit prodejní cenu díky kvalitnějšímu vínu

Vysoká inflace v poslední době ovlivňuje téměř všechna odvětví a ani vinařství není výjimkou. Poptávka po tomto alkoholickém nápoji je sice pořád víceméně stejná, lidé ale stále častěji sahají po levnějších variantách. V současnosti je tedy český trh s vínem tvořen zhruba ze dvou třetin dovozem z cizích zemí, což samozřejmě pro tuzemské producenty není ideální situace.

Ekonomická krize nejvíce dopadla na velké provozy závislé na maloobchodu. V nižších cenových úrovních pak česká vinařství drtí levná vína z Itálie, Španělska a Maďarska, která jsou kvůli dotacím dovážena za ceny pod produkčními náklady zdejších podniků. Situaci na trhu navíc částečně ovlivňují také projevy klimatických změn, protože bílé odrůdy vinné révy na rozdíl od těch červených potřebují chladnější podnebí.

Proces výroby umí zlepšit moderní technologie

Mnohá česká vinařství se zákazníky snaží zaujmout především výrobou co možná nejkvalitnějších produktů. S tím jim může pomoci zavedení různých moderních technologií, které na trh dodává třeba moravská společnost Vinařský ráj, jež je součástí holdingu &CORK. Instalace nových zařízení totiž umožňuje dosáhnout zdravějších hroznů, zlepšit celý proces výroby vína a následné skladování.

Žďárského Vinařský ráj získává nové kontury a stává se součástí holdingu &CORK. Další akvizice mají přijít ještě letos
Přečtěte si také:

Žďárského Vinařský ráj získává nové kontury a stává se součástí holdingu &CORK. Další akvizice mají přijít ještě letos

Mezi konkrétní technologie, jež vinařům usnadňují práci, patří například pneumatický lis pro zpracování hroznů šetřící čas při lisování. Vinařský ráj ale nabízí také třídicí zařízení s odstopkovací hřídelí proti porušení bobulí nebo rotačně pístové čerpadlo, které lze využít při všech operacích od zpracování hroznů až po lahvování vína. Do holdingu &CORK pak spadá i nedávno akvírovaná společnost Kovo Prudík, jež vyrábí nerezové nádrže různých tvarů dle potřeb zákazníka.

„S rostoucí kvalitou a cenovou úrovní ubývá konkurence, proto se napříč firmami v holdingu &CORK snažíme podporovat lokální vinaře skrze zvyšování efektivity výroby a kvality vín. Toho jsme schopni dosáhnout předáváním know-how v oblasti výrobních procesů a dodáváním moderních technologií pro vinaře, které nejen snižují náklady, ale umožňují vinařům také zvýšit průměrnou prodejní cenu díky vyšší kvalitě výsledného produktu,“ říká zakladatel a šéf &CORK Jan Žďárský.

V Česku chybí specializace

V posledních letech kvalita tuzemských vín neustále roste, což dokazují i stále úspěšnější výsledky na mnoha zahraničních soutěžích. Jedná se například o medaile z AWC Vienna, Great American International Wine Competition či Asia Wine Trophy. V roce 2022 získali moravští a čeští vinaři celkem 1292 medailí a několik titulů nejlepších vín dané soutěže.

MM25_AI

I přes velký počet ocenění je ale export zdejších vín do zahraničí minimální a tvoří pouze jednotky procent. „Česká republika je totiž na celosvětovém trhu poměrně nečitelná, neboť se na našem území prozatím nevyprofilovaly národní odrůdy vinné révy. V zemích se silnější vinařskou tradicí je běžné, že se dílčí regiony specializují na jednotlivé odrůdy, zatímco u nás tato specializace chybí,“ doplňuje Žďárský.

Víno je umění, říká Petr Marcinčák. Jeho speciály nechybí v hotelu Thermal ani v novém projektu Kofoly
Přečtěte si také:

Víno je umění, říká Petr Marcinčák. Jeho speciály nechybí v hotelu Thermal ani v novém projektu Kofoly

Mezinárodní konkurence na trhu s vínem je navíc obrovská, a tak se ukazuje, že zaměřovat se pouze na produkci vín nejvyšší kvality není jediná cesta pro další úspěšný vývoj. „Předpokládáme, že po vzoru západních zemí bude spotřeba vína růst, především šumivého. Zároveň pozorujeme, že konzumenti jsou více edukovaní, a budou tedy vyžadovat kvalitnější vinařské produkty. Vyšší znalost a odbornost koncového zákazníka značí mimo jiné snižování objemu celkového zbytkového cukru ve vínech,“ uzavírá Žďárský.

  • Našli jste v článku chybu?