Analytici agentury Moody’s kvitovali zlepšující se hospodářské výsledky ČD
České dráhy jsou pod drobnohledem tuzemských i zahraničních analytiků.
Vydaly totiž několik emisí většinou veřejně obchodovatelných dluhopisů, do nichž investovaly hlavně cizí penzijní a investiční fondy. Už z tohoto je jasné, že České dráhy překročily hranice republiky nejen svými službami, ale i přísnými mezinárodními standardy, které musejí dodržovat. Veškeré dění ve firmě navíc analyzuje renomovaná ratingová agentura Moody’s.
Čisté vnitřní zadlužení ČD, a to hlavně kvůli masivním investicím do vozidel, dosahuje 27 miliard korun. A většinou jde právě o veřejně obchodovatelné dluhopisy kotované na burzách v Lucemburku a v Praze. V souvislosti s nimi čeká management důležitý úkol. Ještě letos v létě splatí čtyři miliardy a příští rok musí refinancovat dalších osm miliard korun. Jedním z předpokladů je přitom dobré hodnocení agentury Moody’s.
Podle loňské zprávy kvitovali její analytici zlepšující se hospodářské výsledky ČD a zavedení opatření ke zlepšení provozní výkonnosti. „V souvislosti s otevřením trhu je letos zajímá například obchodní model ČD po roce 2019, ale také to, jaké plánujeme nákupy vozidel včetně jejich financování,“ dodává k procesu hodnocení předseda představenstva a generální ředitel ČD Pavel Krtek.
Pokud se podaří obhájit rating minimálně na stávajícím stupni Baa2, pomůže to při získávání peněz na nákup moderních vlaků, které požadují krajské samosprávy. Vedle běžících zakázek na vozidla pro Středočeský a Moravskoslezský kraj vypíší České dráhy další zakázky na desítky vlaků.
Jejich výrobu pak spustí po podpisu nových smluv v jednotlivých krajích.
•