České dráhy mají od února nového generálního ředitele. Petr Žaluda, který nahradil odcházejícího Josefa Bazalu, přichází do čela státních drah z finanční sféry a rád by prosadil řadu novinek. Tou největší je možnost spolupráce se soukromými dopravci na bázi subdodavatele.
Železniční doprava České dráhy mají od února nového generálního ředitele. Petr Žaluda, který nahradil odcházejícího Josefa Bazalu, přichází do čela státních drah z finanční sféry a rád by prosadil řadu novinek. Tou největší je možnost spolupráce se soukromými dopravci na bázi subdodavatele.
Soukromý dopravce byl pro České dráhy (ČD) v minulosti, alespoň pokud jde o dotovanou osobní dopravu, úhlavním nepřítelem. Stačí si připomenout tahanice o provoz dráhy a zajištění kolejových vozidel pro dopravce na dvou lokálkách v okolí Šumperka či problémy se začleněním vlaků soukromých dopravců do jízdního řádu sestavovaného Českými dráhami.
Dopravci zase kritizovali neochotu ministerstva dopravy a jednotlivých krajů vypisovat tendry na dotované vlaky v rámci základní dopravní obslužnosti, ve kterých by dostaly šanci i jiné firmy než státní České dráhy. Zdá se, že teď dochází k revoluční změně. Efektivita provozu na některých, zejména regionálních tratích donutila ČD přemýšlet více ekonomicky a pustit na tyto tratě soukromé firmy.
Nový vítr zafoukal od konkurence
Není žádným tajemstvím, že radikální změny v osobní dopravě připravuje tým vedený novým náměstkem generálního ředitele pro osobní dopravu Petrem Moravcem. Ten ještě před několika dny působil na pozici generálního ředitele firmy Veolia Transport. Ta přitom ještě na podzim minulého roku připravila plán alternativní obsluhy tří rychlíkových tratí v severních a východních Čechách, na kterých chtěla cestujícím nabídnout zcela jinou kvalitu než dnešní provozovatel vlaků na těchto tratích, tedy ČD. „Do Českých drah jsem přešel se souhlasem mého bývalého zaměstnavatele, který zatím přerušil přípravu těchto projektů,“ vysvětluje Moravec.
Vlaky budou jezdit v intervalech
V blízké budoucnosti by tedy samy ČD mohly vypisovat tendry na provozování některých spojů. „Nebudeme se bránit tomu, vzít si v budoucnu subdodavatele. Podmínkou ovšem bude, aby externí dopravce provozoval linku efektivněji než České dráhy,“ vysvětluje Moravec. Podle jeho slov je však zatím celý plán ve stadiu úvah.
Nové vedení ČD však chce přehodnotit osobní dopravu, kterou zajišťují vlaky ČD, na všech tratích a zavést i některé další novinky. Především by se měla tam, kde je to technicky a ekonomicky možné, uvést do chodu taktová doprava. To znamená, že by vlaky jezdily v pravidelných intervalech. Podle Moravce je také zbytečné plošně rušit provoz na některých tratích, ale je třeba zavést na nich jen takový rozsah provozu, po kterém je poptávka. „Vlaky musí jezdit tak, jak to vyhovuje cestujícím a ne jak to vyhovuje oběhu vlakových souprav,“ zdůrazňuje nový náměstek generálního ředitele ČD. Moravec také říká, že dráhy chtějí více jednat i s autobusovými dopravci, kteří by mohli nahradit rušené vlakové spoje.
Dráhy chtějí vyšší dotace
Vedení ČD chce také získat z veřejných rozpočtů každoročně miliardy korun navíc na obnovu vozového parku. V ideálním případě by chtělo mít ročně k dispozici 20 miliard korun. Rezervy jsou prý ve výši dotací jak od státu, tak od krajů. „Chceme stát přesvědčit, že je výhodné investovat do železnice,“ říká Žaluda. České dráhy nyní mají asi 1000 lokomotiv a 4000 osobních vagonů, jejichž průměrné stáří přesahuje 20 let. Aby přestal vozový park stárnout, bude údajně třeba právě zmíněných 20 miliard korun ročně. Dnes mají dráhy k dispozici zhruba tři miliardy.
„Ten rozdíl mezi tím, co bychom měli udělat, a tím, co máme, je velmi propastný, tohle chceme zásadním způsobem změnit,“ dodává Moravec. „Potřeba vozidel je evidentní a je to jedna z mých priorit,“ říká ministr dopravy Aleš Řebíček. Nejpravděpodobnější možností, jak dostat od státu peníze, je navýšení plateb za rychlíky. Navíc od krajů chtějí dráhy v budoucnu žádat až dvakrát více peněz než dnes.