Cestování s Českými dráhami po mezinárodních i některých vnitrostátních linkách bude od roku 2024 zase o něco příjemnější. A také rychlejší. Tuzemský národní přepravce si totiž pro svá dálková spojení objednal 180 nových moderních vozů, které vytvoří celkem 20 souprav. Dodají mu je společnosti Siemens Mobility a Škoda Transportation.
Soupravy čítající celkem devět vozů, z nichž jeden bude řídící, hodlá dopravce nasadit na linky Praha – Ústí nad Labem – Berlín – Hamburk, Praha – Brno – Budapešť, respektive Praha – Brno – Vídeň – Graz – Villach. Svou maximální rychlostí 230 kilometrů za hodinu budou moci vlaky jezdit hned po uvedení do provozu. Bohužel nikoliv na území Česka, které pro tyto účely ještě nemá vybudovanou síť vysokorychlostních koridorů, nýbrž na trase mezi oběma německými velkoměsty. I tak to ale bude ve srovnání se stávajícími možnostmi zdejších vlaků významný posun vpřed.
„V České republice je v plánu zvýšení rychlosti na konvenčních tratích na 200 km/h a výstavba vysokorychlostních tratí. To v budoucnu umožní provoz vlaků vyšší než dnes maximálně povolenou rychlostí 160 km/h,“ podotýká předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.
„I proto musíme pokračovat v plánovaných investicích do nových vlaků, kterými naplníme požadavky na standardy vozidel provozovaných na konvenční i vysokorychlostní síti ve střední Evropě. Upevníme si tak dlouhodobá strategická partnerství v rámci mezinárodní přepravy a posílíme svoji pozici v dálkové dopravě,“ dodává.
Vlaky nabídnou i nabíječky pro elektrokola
Právě s ohledem na vyšší cestovní rychlosti se nově objednané vlaky budou pyšnit i několika specifiky, které se na jiných spojích běžně nevyskytují. Třeba pevným mezivozovým spojením, jež zajistí pohodlný bezbariérový průchod celým vlakem a zamezí pronikání hluku a chladu zvnějšku.
Součástí nových souprav bude vůz s restauračním oddílem či například jeden víceúčelový vagón, ve kterém se bude nacházet mimo jiné dětské kino a v němž bude dostatek místa pro osoby na invalidním vozíku. Ve vlaku, do něhož se pohodlně vejde 555 sedících pasažérů, nebude chybět ani oddíl určený pro přepravu jízdních kol či objemných zavazadel.
Co se vybavení týče, samozřejmostí je Wi-Fi, 230 V zásuvky i USB konektory. V 1. třídě budou mít cestující k dispozici také bezdrátové nabíječky mobilních telefonů nebo ergonomická polohovatelná sedadla. Kromě všeho výše zmíněného se na palubě vlaku budou nacházet rovněž zásuvky pro napájení čím dál populárnějších elektrokol.
Zakázka za 12,5 miliardy
Nákup zbrusu nových jízdních souprav, z nichž poslední by měla být k dispozici v roce 2026, vyjde České dráhy na 12,5 miliardy korun. Dva další vozy pak připadnou Správě železnic, která s nimi chce testovat budované vysokorychlostní tratě.
„Velmi pozitivně hodnotíme skutečnost, že České dráhy strategicky investují do nových moderních vozidel,“ uvádí generální ředitel společnosti Siemens Mobility Roman Kokšal. „Nákupem a provozováním kvalitních vozidel zhodnocují České dráhy investice Správy železnic do modernizace železničních tratí i prostředky vkládané Ministerstvem dopravy do objednávky veřejné dopravy. Cílem jsou cestující, jim je určena rychlost, pohodlí a aktivní využití času při cestování.“
„Vážíme si faktu, že se budeme podílet na významném projektu, který přinese zásadní růst kvality cestování na české i mezinárodní železnici,“ míní předseda představenstva skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina. „Ekologická doprava, kterou železnice bezesporu je, získává v Evropě stále více důležitosti a využívání nových moderních vozidel zásadně zvyšuje atraktivitu železnice a přispívá k jejímu růstu na trhu dopravy. Zároveň také napomáhá s naplněním závazků postupného snižování emisí v dopravě.“
Tramvaje jezdící od Finska po Německo
Právě pro Škodu Transportation je zakázka Českých drah dalším významným obchodem uskutečněným v horizontu několika posledních měsíců. Zkraje února totiž její dceřiná společnost Škoda Transtech uzavřela smlouvu na dodání 23 zbrusu nových tramvajových souprav ForCity Smart Artic X54 do Helsinek.
Jen o pár dní dříve vedení plzeňského podniku spadajícího do skupiny PPF tragicky zesnulého Petra Kellnera oznámilo, že se dohodlo s Dopravním podnikem města Brna na dodávce rovných 40 kusů „šalin“ ForCity Smart. Hodnota zakázky činí 2,4 miliardy korun.
Další tramvaje má Škodovka podle bezmála třímiliardové smlouvy z poloviny letošního února dodat do německých měst Frankfurt nad Odrou, Branibor nad Havolou a Chotěbuz. Kromě toho se počítá rovněž s dodávkou šestice elektrických vlaků do Estonska za 1,5 miliardy.