Cestování vlakem po českých kolejích zdaleka neodpovídá úrovni obvyklé v západní Evropě. Zdá se však, že se konečně začíná blýskat na lepší časy – České dráhy slibují investovat miliardy do obnovy vozového parku.
Autor: Martin Siebert
Zatímco autobusová doprava v Česku funguje v tvrdém konkurenčním prostředí a jednotliví dopravci se předhánějí v nabídce nových vozidel, železniční dopravě stále vládne monopol Českých drah. Několik tratí pronajatých soukromým dopravcům či zajíždění moderních německých motorových jednotek na české území lze jen velmi těžko označit jako konkurenci. A tak se po kolejích prohánějí v čele vlaků osobní dopravy 50 let staré lokomotivy. Příměstskou dopravu v okolí Prahy zajišťují ve velkém míře nesmrtelné pantografové jednotky vyrobené před více než 50 lety.
Nicméně během posledních měsíců a týdnů představily České dráhy poměrně ambiciózní plány na modernizaci starších vozidel a hlavně nákup vozidel nových. K obnově vozového parku se dráhy zavázaly při podpisu smluv o provozování dotované osobní železniční dopravy s kraji respektive se státem. Ačkoli je tedy konkurence na české železnici, pokud jde o osobní dopravu, stále spíše zbožným přáním než nějakou reálnou možností, cestující se mohou těšit na nové soupravy.
Opraví se přes tisíc vagonů
České dráhy chtějí v příštích třech až čtyřech letech zrekonstruovat přes tisíc velkých vagonů pro osobní dopravu, což je necelá polovina celkového stavu. Letos podnik investuje do obnovy vozů více než miliardu korun. Část vagonů se dočká celkové obnovy včetně zkrášlení interiérů a zdokonalení technických parametrů, zbytek projde pouze vylepšením interiéru. Podle náročnosti úprav proto podnik rozlišuje obnovu na celkovou „modernizaci“ a menší „revitalizaci“.
„Při revitalizaci půjde především o přečalounění sedáků, výměnu koženky za příjemnější textilní potahy, výměnu podlah, opravu oken a WC nebo obnovu vnitřních stěn,“ vysvětluje náměstek pro osobní dopravu ČD Antonín Blažek. Taková oprava jednoho vagonu vyjde maximálně na tři miliony korun, letos by takových vozů měla být necelá stovka. Náročnější omlazovací kúru chystají dráhy letos pro 58 vagonů určených pro mezistátní i vnitrostátní vlaky EuroCity a InterCity. Vozy dostanou mimo jiné novou klimatizaci, nové WC a audiovizuální systém. Náklady na modernizaci jednoho vagonu se v tomto případě počítají od tří do 15 milionů korun.
Vagony z ciziny zatím nebudou
Dráhy původně plánovaly nakoupit stovku ojetých vozů v zahraničí, dlouho připravovaný plán ale selhal. Ve výběrovém řízení se sešly dvě nabídky, ani jedna však nesplnila zákonné požadavky. Dráhy proto tendr zrušily. Předpokládaná hodnota transakce byla 1,7 miliardy korun. Kromě nesplnění zákonných požadavků vedla k ukončení výběrového řízení i nespokojenost Českých drah s nabídkou.
„V jednom případě šlo o vozy, které neodpovídaly požadovaným parametrům, v druhém případě nabídková cena podstatným způsobem překročila očekávání naší společnosti,“ říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský. O nákupu stovky zrekonstruovaných starších vozů se mluví nejméně dva roky. České dráhy původně chtěly dojednat akvizici přímo s dodavateli z Německa, z dohody nakonec sešlo údajně kvůli nesplnitelným podmínkám německé strany. Tendr podnik vypsal loni, přičemž jednou posunul termín uzávěrky přihlášek.
Kraje si vydupaly nová vozidla
Významným impulzem pro rychlejší obnovu vozového parku se staly loni podepsané dlouhodobé smlouvy uzavřené mezi vlajkovým českým dopravcem a jednotlivými kraji. Ty totiž nehodlají dávat své peníze jen tak a donutily dráhy nejen modernizovat starší vozidla, ale přímo nakoupit nová. České dráhy už chystají nákup 33 nízkopodlažních motorových vozů, 17 jich bude jezdit na Vysočině a dalších 16 bude nasazeno do provozu v Libereckém kraji. V průběhu letošního roku budou vypsána další výběrová řízení na nákup zcela nových nízkopodlažních motorových i elektrických regionálních vlaků pro ostatní regiony. Půjde například o pořízení obdobného nízkopodlažního motorového vozu pro Pardubický kraj. Objem zakázky pro Vysočinu je odhadován na 900 milionů korun, pro Liberecký kraj pak na 880 milionů korun. Všechna vozidla z obou kontraktů by měla být dodána v rozmezí od 20 do 29 měsíců od uzavření kontraktu, tedy na přelomu let 2011, 2012 a v průběhu roku 2012. České dráhy přihlásily tyto projekty do programu obnovy vozidlového parku spolufinancovaného z Evropského fondu pro regionální rozvoj.
Dvě miliardy pro Ústecký kraj
Dalším z krajů, kterému České dráhy slíbily nová vozidla, je Ústecký kraj. Zde chtějí ČD nasadit první zcela nové soupravy od roku 2011. Celkový rozsah investic do modernizace a nových souprav přesáhne dvě miliardy korun. „Připravujeme nákup nových motorových a elektrických jednotek, které budou obsluhovat páteřní linky v Ústeckém kraji,“ říká náměstek Antonín Blažek. „Ukazuje se, že rozhodnutí uzavřít smlouvu s Českými drahami v desetiletém horizontu je výhodné především pro cestující a občany Ústeckého kraje, protože tím dojde k výrazné modernizaci vozového parku a zvýšení komfortu při cestování, a to i za přispění peněz z Evropské unie. Jsem ráda, že k obměně vozového parku dochází tak krátce po podpisu smlouvy,“ uvedla k projektu modernizace na železnici Jana Vaňhová, hejtmanka Ústeckého kraje.
Pomáhají fondy Evropské unie**
Pomoci k modernizaci vozového parku ČD by měly evropské regionální operační programy i možnost využít komerčního financování díky dlouhodobým smlouvám se státem a kraji. České dráhy by potřebovaly investovat do modernizace a nových vlaků ročně 8 až 10 miliard korun, v loňském a v letošním roce se plánují investice ve výši přes čtyři miliardy korun. V oblasti regionální dopravy pokračuje modernizace starých motoráků na Regionovy, které dnes jezdí už ve všech regionech a na některých tratích převzaly většinu spojů. Na regionálních a neelektrifikovaných tratích jezdí také modernizované čtyřnápravové motorové vozy řady 854, ke kterým jsou v současné době dodávány i nově vzniklé řídicí a rekonstruované přípojné vozy. Pro dopravu ve velkých aglomeracích nakupují České dráhy patrové klimatizované „pantografy“ CityElefant. V loňském roce odstartovala modernizace interiéru osobních vozů 1. třídy. Tento program nazývají České dráhy humanizací rychlíkových vozů. Při ní neprocházejí vagony kompletní modernizací, přesto je významně vylepšen jejich interiér. Jde o finančně nenáročné a rychlé vylepšení kvality cestování v rychlících. V příštích měsících by touto omlazovací kúrou měly projít desítky vagonů.