Menu Zavřít

České dráhy v miliardové hře. V pozadí je bitva o Green Deal

10. 11. 2020
Autor: Martin Siebert/Euro

Českým drahám hrozí obrovský problém, proti kterému je několik letošních nehod na dráze maličkostí. Jeho předzvěst se minulý týden z Bruselu snesla na národního vlakového dopravce tak nečekaně, že překvapila i jeho největší konkurenty - RegioJet Radima Jančury a LeoExpress Leoše Novotného. Ti ucítili příležitost a chtějí miliardy. Jejich role v příběhu je ale spíš komparzní.

Evropská komise na konci října dospěla k názoru, že České
dráhy už od roku 2011 dlouhodobě narušují hospodářskou soutěž tím, že na trase
Praha-Ostrava prodávají jízdenky za „predátorské” ceny. Tedy ceny, které jsou
pod náklady a jejichž jediným cílem je zničit konkurenci.

Pokud České dráhy nedokážou před Komisí svůj postup v konkurenčním boji se soukromými dopravci obhájit, může jim být za toto jednání uložena pokuta až do 10 procent ročního obratu a navíc ještě odškodnění. Vzhledem k tomu, že loni obrat Českých drah dosáhl téměř 40 miliard, může pokuta dosáhnout miliardových částek.

Leo Express zareagoval velice rychle - rozšíří svou žalobu a
místo původních 468 milionů bude požadovat minimálně miliardu korun. Náhradu
škod v řádech stovek milionů korun požaduje od drah i RegioJet. Jenže v kauze
jde zřejmě o mnohem víc než jen o náhradu škody a přetahování se o spokojenost
pasažérů cestujících do stanice Ostrava–Svinov.

Zelené cíle

Eurokomisařka pro oblast hospodářské soutěže Margrethe
Vestagerová minulý týden ve svém vyjádření ohledně případu Českých drah jasně
konstatovala, že pro uskutečnění projektu evropského Green Dealu, plánu na ekologičtější
ekonomiku, je prioritou právě vlaková doprava. „Bude kladen důraz na zvýšení
efektivity dopravního systému se silnou prioritizací drážní dopravy a
zlepšování dopravních sítí. Toho ale nemůže být dosaženo bez existence
efektivní tržní soutěže,“ uvedla Vestagerová.

Regulace volné soutěže Evropskou komisí je samozřejmě úzce propojena s politikou Evropské unie. Green Deal je přitom v současnosti politikou číslo jedna Evropské unie, která do zazelenění Evropy směřuje ohromné množství prostředků. Jen u nákladní dopravy se počítá s přesunem 75 procent objemu přepravy ze silnic právě na železnici do roku 2050.

Pokud státy dodrží pravidla rovného přístupu, mohou dokonce
soukromým dopravcům odpustit cenu za přístup na koleje, což právě Jančurův
RegioJet a Novotného LeoExpress žádají po české vládě v důsledku škod, které
jim napáchala koronavirová krize. A poukazují na sousední Rakousko, které
poplatky odpustilo a na vytížené trase Vídeň - Salcburk dokonce uděluje dotace.

Německo, které celounijní politiku Green Dealu pomohlo
prosadit a které od letošního roku navíc předsedá Radě EU, je v unii známým
tahounem liberalizace železní veřejné dopravy. Německý dopravní gigant Flixbus
navíc plánuje další expanzi se svými vlaky FlixTrain.

„Ohrožení Green Dealu nebo jeho zpomalení současnou pandemií
koronaviru o to více povede unijní aparát k tomu, aby začal hledat viníky,
kteří za to mohou. A právě například České dráhy označí za nepřítele otevírání
volného trhu a svobodné soutěže,” řekl týdeníku Euro zdroj blízký českému
ministerstvu dopravy, který je obeznámen s vyjednáváním o evropské zelené
dohodě.

Nepůjde to „vysedět”

Problém s cenami převzalo současné vedení Českých drah po
svých předchůdcích. České dráhy ve svém oficiálním vyjádření k námitkám Komise
uvedly, že si nejsou vědomy protiprávnosti svého jednání, což mají potvrzovat
jejich důkazy. Jenže tento problém nepůjde jen tak „vysedět”.

Taková strategie se ukazuje v propojeném prostoru Evropy jako velmi primitivní a zastaralá. O tom, jak probíhala dosavadní komunikace, svědčí, že Evropská komise si musela potřebné dokumenty sama obstarat až nečekanou razií v sídle Českých drah. A také to, že její provedení bylo následně marně napadáno u evropského soudního dvora.

Generální ředitel Českých drah Václav Nebeský, bývalý
náměstek na ministerstvu pro místní rozvoj, které je odpovědné za koordinaci
prostředků z evropských fondů, si ale uvědomil vážnost situace a z jeho
vyjádření je zřejmý obrat v dosavadním přístupu: „S Evropskou komisí budeme
korektně spolupracovat a komunikovat. Cílem je minimalizovat negativní dopady
na České dráhy,“ sdělil ve svém prohlášení.

Postoj premiéra Andreje Babiše a ministra průmyslu, obchodu
a dopravy Karla Havlíčka potvrzuje, že Česko je k dalšímu prosazování Green
Dealu nadále skeptické. Oba si ale právě proto nepochybně uvědomují, jak je
situace pro České dráhy vážná: „Předběžný názor Evropské komise, že České dráhy
porušují od roku 2011 antimonopolní pravidla na lince z Prahy do Ostravy, sice
není rozhodnutím o pokutě, přesto jde o velmi závažnou situaci. S vedením
Českých drah se sejdu, budu žádat vysvětlení a informace o dalším postupu,“
vyjádřil se Karel Havlíček.

Další vývoj ukáže, zda a jaký trest České dráhy za své
jednání čeká. To však bude záležet na jejich pochopení toho, že nejsou jen
součástí lokálního sporu o lukrativní trať, ale že se tu zřejmě hraje vyšší
evropská hra o zelenou budoucnost tažená zejména Německem.

FIN25

Odstrašujícím příkladem pro České dráhy je osud společnosti
Qualcomm, amerického výrobce čipů do mobilních telefonů expandujícího na
evropské trhy. Eurokomisařka Margrethe Vestager tuto společnost nedávno
obvinila z používání predátorských cen. Qualcomm od počátku označoval tvrzení
Evropské komise za „románovou teorii“. V červenci loňského roku obdržel pokutu
ve výši 242 milionů eur (přibližně 6,3 miliardy korun).

  • Našli jste v článku chybu?