Menu Zavřít

České firmy v metaverzu chybět nechtějí. Virtuální realitu používá ČEZ, Preciosa i výrobce psích granulí

17. 12. 2021
Autor: ČEZ
  • Mezi českými podnikateli roste zájem o virtuální realitu, nejčastěji chtějí nabízet veřejnosti digitální prohlídky svých provozů

  • ČEZ vytvořil ve spolupráci se studiem Brainz Immerse digitální exkurzi k jadernému reaktoru, Vafo Praha na veletrzích láká na výlet do továrny na pamlsky pro zvířata a Preciosa pojala virtuální realitu (VR) jako umělecký zážitek

  • V Česku se virtuální realita těší oblibě i v oblasti kultury, divadla a zdravotnictví


Zatímco Mark Zuckerberg si plní svůj sen o metaverzu a virtuální realita se pomalu prokousává do českých domácností, kin, rehabilitačních center i domovů pro seniory, začínají se o digitální světy zajímat i tuzemské firmy. Jejich motivací je – v případě ČEZu – pozvat veřejnost tam, kam by se jinak pravděpodobně v životě nedostala, nebo, jako je tomu u designérské firmy Preciosa, vyvolat emoce a prožitek krásy skrze nové médium.

V rámci virtuálního prostoru mohou lidé absolvovat zážitky, které jsou v běžném světě nemožné – třeba se dostanou do tak přísně střeženého místa, jakým je jaderná elektrárna Temelín. Až k samotnému reaktoru teď diváky vezme 360stupňová virtuální prohlídka ReakTour uvedená Skupinou ČEZ.

„Navštívíte jaderný reaktor, chladicí věž nebo velín, odkud se celá elektrárna řídí. Dokonce se tu potkáte i se skutečnými pracovníky. V reálném světě se do těchto míst z bezpečnostních důvodů nejen běžný smrtelník, ale ani většina zaměstnanců nedostane,“ prozrazuje vedoucí infocenter Skupiny ČEZ Kateřina Bartůšková. Digitální prohlídka nejzajímavějších oblastí jihočeské elektrárny trvá dvacet minut.

Naše produkty používá 9 z 10 českých domácností, tipuje Tomáš Andraščík z P&G Rakona. Řídí jednu z nejmodernějších fabrik na světě
Přečtěte si také:

Naše produkty používá 9 z 10 českých domácností, tipuje Tomáš Andraščík z P&G Rakona. Řídí jednu z nejmodernějších fabrik na světě

Brýle s tímto zážitkem jsou zatím k dispozici na infocentru v Temelíně. ČEZ má nicméně v plánu s nimi vyrazit například do škol, dětských domovů nebo domovů důchodců a zprostředkovat tento zážitek i lidem se sníženou mobilitou. Bartůšková slibuje, že v budoucnu by výlet měl být v alternativním formátu dostupný například na sociálních sítích. Momentálně infocentrum disponuje 40 VR helmami značky Pico a nabízí tak největší skupinové virtuální prohlídky v České republice.

V infocentru v Hlučíně si zase návštěvníci mohou ve virtuálním světě zahrát několik her – například složit Kaplanovu turbínu, strojovnu větrné elektrárny nebo správně poskládat energetický domeček.

Atrakce do stánku i rozšířená realita v praxi

Podobně současnou situaci vnímá i společnost Vafo Praha, jejímž nejznámějším produktem jsou zvířecí granule a doplňky stravy Brit. „Dlouhodobě sledujeme marketingové trendy v oblasti nových technologií a hledáme způsoby, jak skrze virtuální realitu posílit zákazníkův vztah ke značce,“ komentuje budoucnost VR manažerka Britu Katarína Vargová.

Pohled na linku na lisování psích granulí v továrně v Chotovinách možná nezní tak lákavě jako možnost vidět zblízka jaderný reaktor, ačkoli se exkurze odehrává v sedě na obří letící plechovce. Virtuální prohlídka však slouží spíše jako součást expozice firmy na veletrzích než pro veřejnost. Brainz Immersive pro firmu Pavla Boušky letos připravila i novou aplikaci s takzvanou rozšířenou realitou (AR) pro Android a iOS.

Křehkou eleganci tvoří technologie

Preciosa zase zve zájemce na návštěvu sklárny v Kamenickém Šenově, aby si prohlédli, jak krásná a náročná může být řemeslná výroba vybraných designových předmětů. Odnož společnosti Preciosa Lighting se dlouhodobě zaměřuje na spojení tradičního sklářského umění a inovativních technologií. Smyslem virtuální reality je zde, kromě nahlédnutí do procesu výroby. také vyvolání pocitu úžasu a prožitku ze skutečnosti, že v tu chvíli člověka obklopí lehká světélkující krása.

„Ve virtuální realitě spatřujeme prostředek, jak zážitek z našich jedinečných produktů ještě více umocnit a jak v zákazníkovi vyvolat pozitivní emoce,“ vysvětluje Jan Volšík, místopředseda představenstva a ředitel obchodu a marketingu Preciosa Lighting. „Inovace posouvají hranice naší představivosti a otevírají cestu k nekonvenčnímu designu,“ dodává.

Čeká nás utopická budoucnost?

Šéf pražského studia Brainz Immersive Robin Pultera potvrzuje zájem o virtuální realitu i ze strany dalších firem. Nyní s několika podnikateli hovoří o tom, jak posunout virtuální prohlídky na zcela novou úroveň. Brainz studio například pracuje na vývoji způsobu, který by skrze brýle umožnil skutečnou interakci se živým průvodcem v reálném čase, aby byl zážitek co nejživější – jak to má v metaverzu být.

Metaverzum člověka změní. Virtuální realita v sobě skrývá velké příležitosti, namístě je ale opatrnost
Přečtěte si také:

Metaverzum člověka změní. Virtuální realita v sobě skrývá velké příležitosti, namístě je ale opatrnost

České studio Brainz stojí i za divadelním projektem Brejlando, který umožňuje 360stupňový přenos divadelních her do virtuální reality. Iniciativa vznikla v době lockdownu, kdy scény musely zůstat návštěvníkům uzavřeny, a tak si diváci půjčovali domů VR brýle, pomocí nichž se mohli ocitnout přímo na pódiu mezi tanečníky a herci. V současnosti si na webové stránce Brejlanda lze vybrat z pěti představení pražských divadel.

Letos se studio kromě nového webu Národního muzea pochlubilo ještě expozicí Future City pro pražský Comic-Con. Tato virtuální iluze umožnila návštěvníkům vydat se z Kongresového centra hyperprostorem do Prahy budoucnosti. A vize je to vskutku utopická – česká metropole se podle Robina Pultery změní v pulzující zelenou oázu protkanou pokročilými technologiemi.

MM25_AI

Zuckerbergova společnost Meta, jejíž součástí je i značka helem a dalšího vybavení pro virtuální realitu Oculus, je už přece jen o několik kroků dál - testuje celý virtuální svět nazvaný Horizon Worlds. Jedná se o jakýsi předstupeň metaverza. Ve hře, která je aktuálně dostupná v USA a Kanadě, se mohou hráči setkávat ve fiktivním prostoru a v podobě avatarů vystupovat v realitě podobné té, jakou známe z filmu Ready Player One. Hráči s nasazenými Oculus brýlemi navzájem soutěží v prostředí podobném Minecraftu a vyhrávají peněžité odměny. Stejným směrem se soustředí i pozornost značek Apple a Sony.

  • Našli jste v článku chybu?