Menu Zavřít

České firmy volají po větším propojení škol s podnikovou praxí

20. 9. 2011
Autor: profit

Aktuální průzkum ukázal, že většina firem v Čechách je pro zavedení vzdělávacích partnerských programů mezi podniky a školami. Nyní začíná pilotní projekt. 

Foto: Ce-press

České firmy požadují těsnější propojení studia s praxí v konkrétním podniku. Téměř 60 procent z více než 2000 dotázaných firem by zavedení duálního vzdělávání přivítalo. Ukazují to výsledky nejnovějšího průzkumu, který provedla Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK). “Duální vzdělání spočívá v tom, že znalosti získávané na odborné škole jsou okamžitě paralelně prohlubovány a používány při praxi v podniku, který slouží zároveň jako vzdělávací zařízení,“ řekl výkonný člen představenstva komory Bernard Bauer.

Tento typ vzdělávání podle něj skýtá oproti formě nabyté ve školních dílnách a občasných praxích jednu velkou přednost. “Žáci se zpravidla učí to, co podniky opravdu potřebují,“ uvedl Bauer. Proto by si zavedení většího množství praktických partnerských programů do školního odborného vzdělání přála také řada českých podniků. Překvapivý je fakt, že třetina dotázaných firem o takové formě vzdělávání dosud neslyšela. 

K tomuto systému vzdělávání se přiklání více než 90 procent firem, které jsou se spoluprací odborných škol a podniků, sloužících zároveň jako vzdělávací zařízení, obeznámeny. Zavedení duálního systému vzdělávání v Čechách by přivítaly všechny podniky působící v odpadovém hospodářství, zásobování, stavebnictví i v obchodu. Pouze desetina podniků z oblasti služeb je spíše skeptických.

Jednotlivé firmy z východního Bavorska se pokoušejí své české pobočky do duálního vzdělávání zapojit. Například firma BHS Corrugated, světový leader ve vývoji, výrobě a montáži technologie na výrobu papírů, zabezpečuje už tři roky česko-německé odborné vyučování, jehož se společně účastní učni obou zemí. Závěrečné zkoušky opravňující k obsluze strojů a zařízení už u komory spolupracující s odbornou školou v bavorském Weidenu (Europa-Berufsschule Weiden) vykonalo osm německých a osm českých učňů. “Část studia ve vzdělávacím programu žáci absolvují v Čechách a druhou v Bavorsku,“ řekla  jedna z vedoucích vzdělávacího spolku BHS Stefanie Luber.

K dlouhodobé harmonizaci vzdělávacího systému Německa a Česka chce přispět také řemeslnická komora Dolní Bavorsko-Horní Falc. Tato komora se pokouší nacházet možná spojení, podobně jako u výměnného projektu se Středním odborným učilištěm stavebním v Plzni. I když jsou němečtí žáci v praktických znalostech o krok napřed, nemusí se českým učňům vyrovnat v teoretickém vzdělání na odborných školách a učilištích. “Ve znalostech matematiky, fyziky a dvou cizích jazyků jsou na tom čeští studenti o něco lépe,“ vysvětil přednosti českých žáků Ludwig Rechenmacher, vedoucí oddělení pro vnější ekonomické vztahy komory Dolní Bavorsko-Horní Falc, jenž učňovský výměnný program na německé straně zaštiťuje.

FIN25

České podniky jsou připraveny vytvářet podobné vzdělávací kooperace s odbornými školami a učilišti. V pilotním projektu si tak chce v budoucnu pobočka firmy Gerresheimer v Horšovském Týně, která produkuje plastové výrobky pro farmacii, vzdělávat svůj dorost kvalifikovaných pracovníků ve spolupráci s odbornou školou v Domažlicích. Také iniciativa „My jsme Evropa!“, společný projekt Obchodní a průmyslové komory Řezno pro Horní Falc/Kehlheim a Krajské hospodářské komory Plzeňského kraje, dotovaný z prostředků EU, se postarala o vznik mnoha nových modelů vzdělávacích projektů. 

Společně s ČNOPK bychom chtěli podpořit vznik dalších partnerských  vzdělávacích projektů mezi firmami a odbornými školami v Čechách,“ dodal Richard Brunner, vedoucí pobočky Obchodní a průmyslové komory Řezno pro Horní Falc/Kehlheim v Chamu, který je zodpovědný za chod projektu „My jsme Evropa!“. Kooperace tohoto typu by výrazně přispěly ke zlepšení odborného vzdělávání, tedy praktických kompetencí, které mnohé podniky požadují.

  • Našli jste v článku chybu?