Firma Fruitisimo dostala finanční injekci a plánuje další expanzi v zahraničí. Po Maďarsku chce otevírat ovocné bary v Rumunsku a Německu.
Vymačkat pár pomerančů a prodat je za stovku. Jednoduchý nápad, který dva někdejší spolužáci z pražské Vysoké školy ekonomické Jan Hummel a Tomáš Lichtenberg okoukali před třinácti lety ve Spojených státech, se ujal i v Česku a dnes nese slušné peníze. Jmenuje se Fruitisimo, v Česku a na Slovensku se pod tímto označením provozuje 54 ovocných barů, které loni prodaly zmrzliny a ovocných džusů za 200 milionů korun.
Když firma obou třicátníků dostatečně vyrostla, zajímala se o ni Kofola rodiny Samarasů. S Fruitisimem se však nedohodla a namísto toho koupila dva konkurenční „šťávaře“ Ugo a Mangaloo.
Fruitisimo však potřebovalo peníze na další růst, a navíc Česko začalo být firmě postupně těsné. Po dvou letech oťukávání se tedy Hummel s Lichtenbergem letos na jaře dohodli se dvěma tuzemskými investory Leošem Navrátilem a Josefem Soukalem, kteří za nižší desítky milionů korun získali necelou třetinu firmy. Jejich peníze nyní poslouží k otevírání poboček v okolních zemích.
Každý rok nová země
První etapou zahraniční expanze je Maďarsko, kde v budapešťském obchodním centru Allee otevřelo Fruitisimo první pobočku na začátku dubna. „Maďarsko má sice pověst nestabilní země“, navíc je tam daň z přidané hodnoty 29 procent, ale trh je tam obrovský a nenasycený,“ komentuje situaci v zemi premiéra Viktora Orbána šéf firmy Jan Hummel.
Ve dvoumilionové Budapešti chce ještě letos otevřít další tři pobočky a nyní jezdí vyjednávat o pronájmu komerčních ploch s tamními velkými obchodními centry. Fruitisimo většinou sídlí právě v nich z jednoduchého důvodu: chodí tam za každého počasí velké množství lidí, což zajišťuje stabilní tržby.
Náklady na zřízení nové pobočky se pohybují kolem milionu korun a do Maďarska stejně jako do dalších zemí poputuje vyškolený personál z Česka, aby novým zaměstnancům dostatečně „vštípil“ firemní kulturu. Na zákazníky se totiž musejí ve Fruitisimu usmívat a firma slibuje každému, kdo úsměv nedostane, ovocný džus zdarma. Osobně jsem to byl vyzkoušet na pražském Smíchově a prodavač se pouze pousmál, tak vlastně nevím, zda mám žádat satisfakci.
Další destinací má podle Hummela být (na evropské poměry) divoké Rumunsko. Bukurešť trochu připomíná džungli, jíž se prodírá velké množství luxusních zahraničních vozů křižujících mezi obchodními centry. Rovněž do Rumunska bude létat manažer z Česka.
Německý problém
Hummel však má plány proniknout i na západ od Česka, na trhy, které jsou mnohem saturovanější a vyspělejší než budapešťský a bukurešťský.
Příležitost firmě poskytuje paradoxně právě vyspělost tamního trhu. V Mnichově jsou kvůli německým regulacím pouze tři velká obchodní centra, která fungují už víc než dvě desítky let. Ta se v současnosti renovují a spolu s tím se obměňuje také skladba obchodů k modernějšímu střihu.
„Chceme toho využít. V Německu už jsme si zřídili dceřinou firmu a pracujeme na otevření nového freshbaru,“ líčí Hummel. „Německý problém“ spočívá v tom, že ceny ovocných koktejlů nejsou o tolik vyšší než v Česku (kolem čtyř eur), přičemž cena práce je přinejmenším dvojnásobná. Oproti vysokým maržím, s nimiž firma pracuje v Česku, by tedy musel zisk přicházet hlavně z objemu prodeje.
Plánů má Fruitisimo mnoho a Hummel dělal i podrobný průzkum u našich severních sousedů v Polsku. Poláci jsou známí náklonností k domácím značkám, takže si na nich vylámaly zuby i některé velké mezinárodní řetězce. I proto by tam chtělo Fruitisimo zakotvit spíše menší akvizicí než budováním obchodů od nuly.
„V Něnecku už jsme si zřídili dceřinou firmu,“ říká Jan Hummel ohledně ambicí své firmy proniknout na trh v zemi.
Pokud se Fruitisimu expanze podaří, měl by se obrat firmy během pěti let ztrojnásobit na 600 milionů korun. Poté by ji oba třicátníci nejspíše nabídli k prodeji, v ideálním případě za pár stovek milionů korun. Co ale pak?
„Nápadů máme mnoho a nejlepší rozhodnutí jsou ta, která neuděláme,“ filozofuje Hummel. Pak se však rozvypráví, že v Česku chybí dobrý fastfoodový řetězec s mexickým jídlem, který také viděl ve Spojených státech. Češi se tak mohou zanedlouho dočkat kromě „provařených“ KFC a McDonaldů další mezinárodní maloobchodní chobotnice.
Uspět na trhu ovocných šťáv se snaží i konkurenční Kofola, která zatím provozuje 57 poboček prodejen Ugo. Konkurenci Kofoly chce Fruitisimo odrazit svým konceptem restaurací rychlého občerstvení Home Office.
Fakata o Fruitisimu |
---|
Je to síť 54 ovocných barů v Česku, na Slovensku a nově v Maďarsku (14 z nich je franšízových). Firmu založili Jan Hummel a Tomáš Lichtenberg; každému z nich patří nyní zhruba třetina. Firma vznikla v roce 2003 v Praze; v roce 2015 měla obrat 200 milionů korun, provozní zisk (EBITDA) pak 16,5 milionu; na rok 2016 plánuje obrat 260 milionů korun a provozní zisk 21 milionů. Kromě ovocných barů provozuje bistro-kavárny Home Office Bistro & Coffee. |
Přečtěte si o tom, jak se v tuzemsku daří maloobchodu
Apetit spotřebitelů nepolevuje, maloobchod pokračuje v růstu