Pravidelní cestující v pražském metru dříve mívali problém udržet rovnováhu, když řidič prudce zabrzdil. Dnes je rozjíždění a zastavení vozů metra o mnoho plynulejší. Zásluhu na tom má společnost UniControls, která do modernizovaných vozů ruského původu na áčku i béčku nainstalovala nový řídicí systém.
Právě vývoj, výroba a instalace řídicích systémů a elektronických zařízení pro kolejová vozidla a průmyslové závody je oblastí, na kterou se UniControls specializuje. Konkrétně vyrábí třeba ovládací panely pro vlakové strojvedoucí, informační tabule pro cestující nebo měřidla spotřeby elektřiny ve vlacích.
Celá skupina včetně dceřiných firem ZPA Industry a UniControls - Tramex zaměstnává 230 lidí a vykazuje tržby okolo 700 milionů korun. Mateřská společnost má sídlo v Praze. Jak dodává generální ředitel společnosti UniControls Antonín Felber, tak i v současné napjaté situaci na trhu práce dokáže najít zaměstnance.
Skok do Číny přes Francii
Historie firmy UniControls začíná v polovině roku 1991, kdy skupina sedmi inženýrů opustila Výzkumný ústav automatizačních prostředků a vydala se na dráhu soukromého podnikání. Z původních majitelů dnes ve firmě působí pouze jeden - Petr Stroner. Hlavními vlastníky jsou podnikatelé Jiří Černý a René Holeček, který je známý hlavně jako majitel České zbrojovky.
Podle současného ředitele Felbera firma působí v konzervativním oboru, kde lze růst jen pomalými kroky. Na druhé straně to má výhodu, že hlavní zákazníci preferují dlouhodobou spolupráci a neradi své osvědčené dodavatele technologií mění. Právě na spolehlivé a stálé odběratele měla firma UniControls docela štěstí.
Historicky k růstu firmy přispěly zakázky od plzeňské Škody Transportation, které UniControls dodával třeba řídicí systémy pro pražské metro nebo nadřazené systémy řízení pro CityElefanty.
Jsme konzervativní. V oboru řídících a kontrolních systémů nelze růst rychlými skoky, vysvětluje ředitel firmy UniControls Antonín Felber. Zákazníci vyhledávají dlouhodobou spolupráci a nemají důvěru k neznámým firmám.
Dalším skokem byla první zakázka od francouzského Alstomu, která pražské firmě otevřela dveře do světa - včetně lukrativního čínského trhu.
Průlomem byla zakázka na systém nadřazeného řízení souprav metra v čínském velkoměstě Čcheng-tu. Přímým odběratelem byl japonský výrobce trakčních pohonů Toyo Denki Seizo. Ten se znovu ozval na konci předminulého roku, kdy získal zakázku na dalších 23 řídicích a pohonných jednotek. Poté následoval příval dalších zakázek z různých oblastí říše středu. „Ukázalo se, že Číňané po moderních technologiích prahnou více než konzervativní evropské společnosti“ dodává Antonín Felber.
Mezi klíčové odběratele technologií tak dnes patří největší světový výrobce kolejových vozidel na světě, čínský holding CRRC. Dalším významným zákazníkem je americký koncern Ingersoll Rand, pro jehož klimatizační jednotky v Praze vyrábějí řídicí systém. V příštích letech se podle Felbera mohou objevit příležitosti v arabských zemích, kde je zájem o technologické novinky podobně silný jako na východě Asie.
Konkurence v oboru sice není malá, ale oproti jiným oblastem podnikání to není tak zlé. Významnějších dodavatelů řídicích systémů pro kolejová vozidla je po celém světě okolo dvacítky. Odběratelé totiž požadují garanci na náhradu technologie po dobu dvaceti let, což ztěžuje příchod nových dodavatelů bez potřebných zkušeností a referencí.
Oživení v plynárenství
Kompetence v rámci skupiny jsou jasně rozdělené - na oblast veřejné dopravy se zaměřuje UniControls, zatímco systémy kontroly a řízení pro energetiku a průmyslové závody dodává dceřiná firma ZPA Industry. Ta je součástí skupiny od roku 2011. Historicky sídlila v Nejdku, později se přestěhovala do Karlových Varů.
Mateřská společnosti UniControls má přesto ještě jeden obor působnosti - plynárenství. V minulém desetiletí nalezly její technologie uplatnění na podzemních zásobnících plynu, v distribuci i dálkové přepravě. „Po nástupu krize v roce 2008 zde zakázek hodně ubylo, ale od loňského roku se - hlavně díky výstavbě plynovodu Nord Stream 2 a posilování kapacity české sítě - zájem obnovil,“ říká Antonín Felber.
Přečtěte si také: