Nebe nad Českou republikou se stále víc zahušťuje. Stejně jako na celém evropském kontinentu. Nový strop českého nebe má hodnotu 912 815, což je počet letadel, které vloni odbavilo Řízení letového provozu. Průměrně tak čeští dispečeři zvládli odbavit 2500 letadel denně, což je rovněž nejvyšší číslo v historii. Podílel se na tom i fakt, že dispečeři v Německu nestíhali a část letadel musela využít jiné koridory včetně těch v českém vzdušném prostoru.
„Naši dispečeři se úspěšně vyrovnali s nárůstem provozu, a to při zachování nejvyšší míry bezpečnosti. Dokázali současně výrazně odlehčit přetíženému vzdušnému prostoru nad Německem, a přispěli tak k lepším výsledkům celoevropského systému řízení letového provozu“, komentoval provozní výsledky generální ředitel ŘLP Jan Klas.
Právě s ohledem na kapacitní problémy v Německu bylo v letní sezoně roku 2018 velkému množství letů Evropskou agenturou pro bezpečnost letového provozu (Eurocontrol) doporučeno přeplánovat letové tratě. To ve výsledku znamenalo větší počet letů, které se v podstatě vyhýbaly vzdušným prostorům v Evropě, jež měly problémy s kapacitou. V provozních špičkách letní sezony to denně znamenalo asi 400 letů, které svoji trať převedly do sousedních států, tedy i do České republiky.
V roce 2018 tak došlo ke zvýšení počtu proletěných kilometrů (208 milionů) a současně i k nárůstu maximální vzletové hmotnosti letadel na českém nebi (95 milionů tun). Největšími zákazníky podniku byly společnosti Lufthansa, Emirates, Ryanair a Qatar Airways.
Dokázali jsme výrazně odlehčit přetíženému vzdušnému prostoru nad Německem.
O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz