Inkubátor pro IT firmy uspěl. CzechInvest ho rozšíří o další čtyři destinace
Program CzechAccelerator, technologický inkubátor pro začínající IT firmy, který agentura CzechInvest rozjela na jaře loňského roku v severní Kalifornii, uspěl a bude se rozšiřovat o další čtyři destinace. Do Silicon Valley, mekky hi-tech technologií, prozatím vycestovalo deset českých firem s cílem navázat obchodní kontakty a partnerství nebo sehnat investory pro další rozvoj. A i ti, kteří v Severní Americe dosud žádný obchod neuzavřeli, si pobyt v Silicon Valley pochvalují jako „velkou školu“ byznysu. „Odjížděli jsme tam s cílem založit pobočku, přes kterou budeme získávat kapitál, a zároveň jsme chtěli od zákazníků a investorů získat postřehy či zpětnou vazbu na náš produkt. Silicon Valley nám ve spoustě věcí otevřelo oči, změnili jsme celý obchodní plán a rozhodli jsme se, že ve Spojených státech vybudujeme obchodní a marketingový tým pro celosvětový prodej. Dokonce jsme již přijali prvního zaměstnance do tamní pobočky,“ popisuje s neskrývaným nadšením Jaroslav Javornický, ředitel a spolumajitel společnosti eM Client.
Klíčových 30 vteřin
Podobně jako on hovoří zástupci všech dalších účastníků Českého technologického akcelerátoru, jak je program oficiálně označován. „V Česku se konají asi tři zajímavé byznysové akce ročně, v Silicon Valley tři denně. Celý tamní ekosystém je jedinečný a unikátní, všichni jsou připraveni dělat byznys kdykoliv a kdekoliv, klidně během půlminutové cesty výtahem,“ říká Michal Bláha, šéf společnosti OnTheRoad. Pro schopnost zvládnout svůj projekt či podnikatelskou myšlenku představit během okamžiku (například i ve zmiňovaném výtahu) se v USA vžil i speciální obrat – elevator pitch. „Právě proto se v Silicon Valley, ale obecně v celé Americe, začínající firmy a podnikatelé naučí zjednodušovat i zpřesňovat. Klíčové totiž je, když se někdo na váš projekt zeptá, zaujmout ho během třiceti vteřin. A to se nikde jinde než tam nenaučíte,“ dodává Martin Rehák, spolumajitel společnosti Cognitive Security, jednoho z prvních účastníků CzechAcceleratoru. Ve stejném duchu by šlo pokračovat dál, mezi účastníky programu nenajdete nikoho, kdo by pobyt v kalifornském IT regionu považoval za ztrátu času nebo peněz. A to ani tehdy, když to nepřinese nové obchodní příležitosti. To je i případ společnosti ImageMetry, která vyvinula program schopný odhalit úpravu či dokonce montáž digitální fotografie tvářící se jako originál. „Naším cílem bylo prodat náš nástroj americkým pojišťovnám, jenže ty na rozdíl od evropských nedají tolik na důkazy, tedy ani na fotky, ale spoléhají na názor likvidátora. I když se nám nepodařilo nic prodat, navázali jsme kontakty na případné distributory. Nejdůležitější je ale zážitek z pochopení Silicon Valley, toho, jak funguje opravdové IT prostředí. Jsem přesvědčen, že v budoucnu budeme díky tomu schopni dělat byznys jinak,“ říká Petr Šídlo ze společnosti ImageMetry.
Dvousměrný most
Pozitivně hodnotí dosavadní průběh programu i Aleš Hála, manažer Českého technologického akcelerátoru. Pochvaluje si, že se daří naplňovat cíle inkubátoru – zajistit finance a strategická partnerství pro inovativní projekty českých firem – a že majitelé lokálních společností mají zároveň možnost poznat reálný byznys ve Spojených státech, který je od toho českého i obecněji evropského dost odlišný. „Největší přidaná hodnota pro tuto zemi je však ve zkušenostech a znalostech, které účastníci programu ze Silicon Valley přenesou do Česka a v budoucnu je dokáží zkomercializovat. Právě rozvoj takzvaných start-up firem je klíčový pro rozvoj celého IT sektoru v Česku,“ řekl Hála týdeníku EURO. Lenka Kučerová, ředitelka kalifornského zastoupení CzechInvestu, která vznik akcelerátoru před více než rokem iniciovala, je přesvědčena, že kontakty a know-how, které účastníci inkubátoru v „Křemíkovém údolí“ načerpají, budou pro Českou republiku ekonomicky přínosné. „S ohledem na unikátnost Silicon Valley se snažím o vybudování jakéhosi dvousměrného mostu, který má za cíl nejen přivedení investorů do Česka, ale také podporu českých IT firem ve zdejším specifickém prostředí. Jsou to činnosti, které se vzájemně podporují. Když česká firma uspěje v Silicon Valley, bude potřebovat další lidi a chytré hlavy i doma,“ tvrdí Kučerová. Samotné lákání investorů do České republiky, což je primární aktivita CzechInvestu, je prý v Silicon Valley složité. „Celá zdejší oblast se v poslední době značně orientuje na Asii. Je levná, je blízko a navíc zde v severní Kalifornii žije dost asijských menšin, jejichž zástupci často rozhodují o outsourcingových projektech z Ameriky ven do zahraničí,“ vypočítává Kučerová.
Křemíková univerzita
A jak vlastně CzechAccelerator funguje? Ve dvoukolovém řízení je komisí CzechInvestu vybráno několik firem, které dostanou příležitost vyjet na dva až tři měsíce do Silicon Valley, do technologického centra Plug and Play v městečku Sunnyvale. Letenky, ubytování a stravu si hradí samotní účastníci, zdarma mají v rámci akcelerátoru pronájem kanceláří a některé konzultační služby. „Kromě propojení na potenciální investory či budoucí zákazníky nabízíme i základní podpůrné služby, jako je vedení účetnictví nebo právní pomoc při zakládání pobočky v USA či při náboru prvních zaměstnanců. České IT firmy mají, na rozdíl od jiných, tu výhodu, že jim CzechInvest většinu těchto výhod nabízí zdarma v rámci inkubátoru,“ soudí Jupe Tan, viceprezident Plug and Play Tech Center.
Centrum ale navíc nejlepší začínající firmy aktivně doporučuje na trhu, což podstatně zrychluje možnost nalézt investora projektu. Tan odhaduje, že jeho společnost zprostředkovala za čtyři roky existence více než půl miliardy dolarů kapitálu firmám, které své severoamerické podnikání odstartovaly právě v tomto centru.
Účastníci programu na začátku své mise absolvují týdenní kurz, takzvanou Univerzitu Plug and Play, kde jsou zasvěceni do tajů mikroklimatu Silicon Valley a zároveň jsou prvně konfrontováni se zástupci z řad potenciálních investorů. Na takovou zkušenost vzpomíná Michal Bláha. „Na úvodní schůzce mi bylo poradci řečeno, že mnou navrhovaný model zpoplatnění služby není nejlepší a že bych měl uvažovat o změně. Tak jsem si sedl k počítači a týden předělával byznysplán celé firmy. Doslova jsem ho od základu překopal,“ říká majoritní vlastník OnTheRoad. „V Silicon Valley skončí jinak, než se původně čekalo, asi 80 procent všech obchodních plánů a předpokladů,“ vysvětluje Kučerová.
Dobudeme Ameriku!
Náklady na pobyt v Silicon Valley odhadují účastníci CzechAcceleratoru na sto tisíc korun a více, například Bláhu přišel necelý čtvrtletní pobyt na téměř čtvrt milionu korun. „Beru to jako jinou investici a předpokládám, že firmě se to vrátí, ať už prodejem služby na americkém trhu nebo ve formě peněz od investorů,“ říká. „Případně můžete za relativně málo peněz zjistit, že váš produkt je špatný a nebo že danou službu již na americkém trhu nabízí někdo jiný,“ dodává Jan Buk z Kertak Nanotechnology. Možný neúspěch si však výrobní ředitel této společnosti nepřipouští, naopak, pobyt v USA mu dodal na sebevědomí. „Tady se děje vše podstatné v byznysu. A my jsme přišli dobýt nejen americký trh, ale celosvětový, globální,“ říká suverénně. Na dotaz, kde se v něm bere taková sebedůvěra, reaguje téměř přezíravě. „Nejsme připosraní jako většina českého národa. Navíc, v Silicon Valley důležité, aby člověk měl vizi, jak dosáhnout úspěchu; už jen odvaha sem odjet o něčem svědčí.“ Manažeři ostatních firem z CzechAcceleratoru se ke své budoucnosti na severoamerickém trhu možná vyjadřují s větší pokorou, jedno je však spojuje: pobyt v Silicon Valley změnil jejich pohled na podnikání, ať už budou dělat byznys globálně nebo ne. „To, co jsem se tam naučil, je nedocenitelné. Počínaje obrovskou energií, která v celé oblasti panuje, a konče zjištěním, že každý kontakt, i když danému člověku třeba nic neprodáte, může být užitečný,“ řekl týdeníku EURO Petr Šídlo z ImageMetry. Jiný klíčový poznatek si z „Křemíkového údolí“ přivezl Ondřej Tučný, ředitel a spolumajitel společnosti BoldBrick. „Podařilo se nám vytvořit si reálnou představu o segmentu IT trhu, kam směřujeme. A například se ukázalo, že severní Kalifornie nemusí být pro naši firmu ideální startovací lokalitou a že z hlediska koncentrace zákazníků je pro nás výhodnější východní pobřeží. Takové zjištění by nás bez CzechAcceleratoru stálo mnoho času a peněz,“ soudí Tučný.
Akcelerátor expanduje
Vzhledem k úspěchu pilotní části akcelerátoru se CzechInvest, který do programu dosud investoval zhruba 1,5 milionu korun, rozhodl v rozvojových aktivitách pokračovat nejen v Silicon Valley, ale hodlá program rozšířit i do dalších čtyř destinací. Od dubna by tak měl CzechAccelerator běžet i na východním pobřeží USA, v Izraeli, Singapuru a ve Švýcarsku, přičemž na financování budou využity i zdroje ze strukturálních fondů Evropské unie. „Akcelerátor bude ve všech pěti destinacích financován z Operačního programu Podnikání a inovace (OPPI),“ potvrdil týdeníku EURO Aleš Hála.
Rozšíření programu do neamerických destinací podporuje i Michal Bláha, vlastník OnTheRoad a někdejší spoluzakladatel portálu Atlas.cz. „Ačkoliv mám za sebou poměrně zajímavou kariéru v IT, pro případné investory ze Silicon Valley jsem stejně nečitelný podnikatel, jako kdybych přišel z Mongolska. Teprve v následujících měsících se ukáže, jestli se ty spousty kontaktů, schůzek a pohovorů podaří přetavit v reálný vstup investora. Proto si myslím, že zhruba polovinu potřebného kapitálu získám od evropských investorů,“ uzavírá Bláha.
Box:
CzechAccelerator v číslech
- Tříměsíčním programem zatím prošlo sedm firem, další tři jsou v Silicon Valley od začátku letošního roku
- CzechInvest do inkubátoru dosud investoval přibližně 1,5 milionu korun
- Od 1. dubna by se měl akcelerátor rozšířit i na východní pobřeží USA, do Izraele, Švýcarska a Singapuru
- Výše investice, kterou české IT firmy v Silicon Valley hodlají získat od tzv. andělských investorů či z fondů rizikového kapitálu, se pohybuje v rozmezí od půl milionu až po dva miliony dolarů, což znamená devět až šestatřicet milionů korun
Box: Postřehy ze Silicon Valley Kontrakty, kapitál i zkušenosti Deset českých firem se od loňského dubna vystřídalo v kalifornském technologickém centru Plug and Play, kde CzechInvest založil svůj první IT inkubátor – CzechAccelerator. Některé z nich mají našlápnuto k velké budoucnosti na severoamerickém trhu, šéfové jiných účastníků zase využili svůj pobyt v Silicon Valley k porovnání v Česku vyvíjených produktů s konkurenčními. Týdeník EURO přináší několik příběhů, respektive postřehů zúčastněných.
Cognitive Security Velký obchod se blíží Pražská firma Cognitive Security vzešla z prostředí ČVUT, kterou oba její zakladatelé Martin Rehák a Michal Pěchouček absolvovali a kde v současnosti vyučují. Jak název společnosti napovídá, Cognitive Security se zaměřuje na bezpečnost, konkrétně na předcházení kybernetickým útokům na počítačové sítě velkých firem a veřejných institucí. Místo zachytávání „nakažených“ dat, jak tomu bývá u antivirů, program Cognitive Security monitoruje tok informací na hlídané počítačové síti. „Nezajímají nás data, ale struktura provozu. A v případě nějaké anomálie, vyhodnocené z několika různých pohledů, dokáže náš software detekovat narušení během několika sekund,“ vysvětluje Michal Pěchouček. Tomuto specifickému oboru se věnují jen tři firmy na světě, přičemž obě další sídlí v Severní Americe. „Jejich roční obrat se pohybuje kolem třiceti čtyřiceti milionů dolarů. S ohledem na unikátnost a úspěšnost našeho produktu je naším cílem tato čísla v budoucnu překonat,“ říká Martin Rehák, technologický ředitel a spolumajitel společnosti. CzechAcceleratoru firma využila k prohloubení kontaktů, které navázala již v minulosti. Vedle zástupců z řad investorů se totiž majitelé setkali s šéfy velkých amerických IT firem a reálný výsledek se začíná rýsovat. „Jsme před podpisem kontraktu s obrovskou korporací, která by naše řešení zaintegrovala do svých produktů. Zatím nemůžeme být konkrétnější, ale potenciál spolupráce je ohromný,“ naznačuje Rehák. Vedle toho si majitelé Cognitive Security v Silicon Valley uvědomili, že investici, kterou potřebují na další rozvoj, vyjednají snáze s evropskými andělskými investory či s fondy rizikového kapitálu.
ImageMetry
Životní MBA
„Přihlásili jsme se do Českého technologického akcelerátoru s vizí, že zkusíme prodat náš software americkým pojišťovnám, což se nepodařilo. Ale i bez uzavřeného kontraktu či získaných peněz to byla skvělá zkušenost, kterou bych doporučil každému.“ Tak hodnotí pobyt v Silicon Valley Petr Šídlo, obchodní ředitel společnosti ImageMetry a dlouholetý IT profesionál. „Žádné MBA studium jsem neabsolvoval, takže nemám přímé srovnání, ale z hlediska načerpaných kontaktů, znalostí a především spousty zažitých situací je podle mě zkušenost ze Silicon Valley lepší než celoživotní MBA,“ dodává s mírnou nadsázkou.
ImageMetry vyvinula speciální software, který dokáže odhalit manipulaci s digitální fotografií, jako je například fotomontáž, respektive v případě potřeby „posvětí“ pravost snímku. „Kromě amerických pojišťoven, které spíš než na důkazy dají na zprávu likvidátora, jsme oslovili například Google či aukční portál eBay. Prý to byl nejlepší nápad, který jim kdo za poslední dva roky představil, ale případnou spolupráci zastavili jejich právníci. Obávali se, že by se tak uživatelům aukcí příliš zavazovali za obsah dodávky,“ vysvětluje Šídlo. Co si na „Křemíkovém údolí“ rovněž pochvaluje, je rychlá zpětná vazba na prezentaci firmy či připomínky na schůzkách. „Většinu času ve Státech jsem byl buď na jednání, nebo jsem předělával prezentaci podle získaných postřehů a připomínek,“ směje se.
BoldBrick Přes Kalifornii na východ Získat přímou zkušenost s americkým trhem a ujasnit si, co bude vybudování pobočky v USA znamenat. Takové byly cíle Ondřeje Tučného, ředitele a spolumajitele softwarové společnosti BoldBrick, když svou firmu přihlašoval do CzechAcceleratoru. „Zkušenost na vlastní kůži je vždycky nejlepší – my jsme například zjistili, že Silicon Valley nemusí být nutně ideálním startovním místem při vstupu na severoamerický trh,“ popisuje Tučný. Vzhledem k uvedenému si pochvaluje rozhodnutí CzechInvestu program rozšířit i na východ USA. „Schůzky s potenciálními zákazníky nám ukázaly, na čem potřebujeme zapracovat, abychom mohli v budoucnu na první účast v akcelerátoru navázat, až se rozhodneme věnovat se americkému trhu systematicky,“ doplňuje.
OnTheRoad
Na cestě za miliony
Před čtrnácti lety stál Michal Bláha jako spoluzakladatel u zrodu portálu Atlas.cz, dlouholeté trojky českého internetu. Když před dvěma lety koupilo server konkurenční Centrum.cz, získal Bláha čas i finanční zdroje na rozjezd svého vlastního projektu, internetového cestopisu OnTheRoad.to. Se stejnojmennou firmou se pak přihlásil do inkubátoru pořádaného CzechInvestem a v Silicon Valley strávil čtvrt roku. „Kromě celé řady užitečných kontaktů jsem si přivezl jedno hlavní ponaučení: nikdy nevíte, s kým se kde potkáte, a nikdy nevíte, komu o svém projektu říkáte. Proto je nutné být neustále připraven se prodat,“ tvrdí Bláha. Služba OnTheRoad.to má dnes asi 30 tisíc uživatelů, Bláha by se rád během tří let dostal na sedmimístnou cifru, a to i díky expanzi na severoamerický trh.
Silicon Valley přirovnává k Praze – manažerské špičky se znají navzájem a vyjma několika největších „hvězd“ je možné potkat se takřka s kýmkoliv. „Měl jsem například možnost prezentace pro více než polovinu z patnácti největších fondů rizikového kapitálu v oblasti a získal jsem na službu tolik reakcí, že jsem musel přestat brát některé názory doslova, jinak bych nedělal nic jiného, než že bych upravoval projekt a byznysplán,“ říká s úsměvem.
O milionové investici v dolarech, pro kterou si do Silicon Valley přijel, zatím nebylo rozhodnuto, nicméně i bez toho Bláha hodnotí svou americkou misi jako přínosnou a vydařenou. „Tamní podnikatelské prostředí a celý ekosystém jsou obrovsky inspirativní, navíc plné spousty zajímavých lidí. Určitě tam budu jezdit dál,“ dodává.
eM Client
Sestřelí Češi Microsoft Outlook?
Počítačový program eM Client, který na jediném místě spojuje několik e-mailových schránek, kalendáře, kontakty, úkoly a další funkce, přijeli do Silicon Valley představit Jaroslav Javornický a Adam Paclt, majitelé společnosti E&S Software, která pod názvem eM Client zakládá pobočku v San Francisku. „Cílem je mít na konci roku šest lidí, kteří se budou starat o celosvětový obchod a marketing,“ říká Paclt.
Firma během tříměsíčního pobytu v Kalifornii zvládla jako první český zástupce odprezentovat svůj produkt na konferenci Demo, rozvinout kontakty z předloňské první návštěvy Silicon Valley a zároveň rozjet vyjednávání o vstupu andělských investorů. „Jsou to jedinci, kteří za sebou mají kariéru ve vedení velkých technologických firem, takže kromě peněz, které potřebujeme na další rozvoj a ke vstupu na gigantický americký trh, získáme i obrovské know-how,“ pochvaluje si Javornický a dodává, že bez přímého pobytu v Silicon Valley by se k takovým kontaktům firma určitě nedostala.
Program eM Client je možné vzhledem k jeho vlastnostem a funkcím považovat za přímého konkurenta, respektive náhradu populárního programu Microsoft Outlook. „Nová připravovaná verze navíc umožní bezdrátovou synchronizaci kalendáře, kontaktů i zpráv ze všech možných zařízení, bez ohledu na platformu, na které běží. eM Client by mělo být jediné místo, které potřebujete pro organizaci všech těchto klíčových dat,“ říká Javornický.
Firma má v současnosti asi 200 tisíc uživatelů bezplatné verze programu a 18 tisíc prodaných licencí. Cíle mladých podnikatelů jsou výrazně ambicióznější, ale s ohledem na změněný byznysplán zatím nechtějí být konkrétnější. „Po jednání s potenciálními partnery v Silicon Valley jsme si přeuspořádali priority a poměrně značně změnili obchodní plán. Ve spoustě věcí vám lidé v ,Křemíkovém údolí‘ otevřou oči,“ uzavírá.