Obecně postupovaly české pojišťovny v porovnání se zahraničními ústavy, které vypořádávaly přírodní katastrofy v jiných zemích, vcelku rychle. Dva měsíce po povodních bylo vyřízeno 38 % pojistných událostí a vyplacena čtvrtina plnění včetně záloh.
Klienti pojišťoven v průzkumech veřejného mínění vyjadřovali spokojenost s průběhem likvidace škod v postižených oblastech. Česká asociace pojišťoven si například letos v květnu zadala u firmy STEM/MARK průzkum, podle kterého bylo 84 % dotázaných spokojeno s ochotou a jednáním zástupců pojišťoven, 81 % kladně hodnotilo rychlost vyřízení pojistné události a 77 % respondentů ocenilo kvalitu plnění závazků pojišťovnou. Pojišťovny za rok od katastrofy vyřídily téměř 93 procent nahlášených povodňových škod. Celkový počet pojistných událostí se odhaduje na 82 182. Například Pojišťovna České spořitelny podle její mluvčí Martiny Priegelhofové do dneška vyplatila 87 procent nahlášených pojistných plnění, čili téměř dvě miliardy korun. Konkrétně u této pojišťovny ještě nejsou vyřízeny případy, kde je stanovení přesné výše škody technicky náročné. Vypořádání pojistek se také oddaluje v případech, kdy klienti nedodali pojišťovně všechny potřebné doklady. Loňská zátěž na pojišťovny se pochopitelně promítla do zdražení jejich služeb. Odhaduje se, že ceny pojistek vzrostly zhruba o dvacet procent. Ti, co mají firmu nebo soukromý dům přímo u vody, buď už poznali, nebo brzy poznají dopad loňského srpna. Pojišťovny mají samozřejmě větší obavy z uzavírání pojistek na nemovitosti v rizikových lokalitách, a tak buď pojistky výrazně zdražují nebo pro jistotu takovéto objekty nepojistí vůbec. Do pojišťoven přitom také v důsledku loňských povodní a zvýšeného rizika přichází více zájemců o uzavření smlouvy. Podniky, které voda už loni zaplavila a které leží v kritických oblastech, musí letos platit několikanásobně vyšší pojištění. Vyšší pojistné se dotkne i obytných domů. Podle Milana Káni z pojišťovny Allianz vzrostla cena za pojištění zhruba o třetinu. „U privátních pojištění domů a domácností došlo ke zvýšení sazeb v průměru o 25 až 30 procent,“ řekl Mf Dnes Káňa. Allianz má přitom u nás stejnou politiku vůči klientům jako v domovském Německu. Třeba v okolí Rýna riziko záplavy či povodně z pojistných smluv vyjímá. Jednoduše problém záplav řeší Česká pojišťovna. Koho velká voda vyplavila jednou, zaplatí dvojnásobek běžné pojistky. Po dvojím vyplavení už u pojišťovny majitel takového objektu neuspěje. Nelze však hovořit o tom, že by loňské povodně způsobily českým pojišťovnám velké nesnáze. Jednička na trhu, Česká pojišťovna, vydělala za loňský rok, stejně jako předloni, čtyři miliardy korun a Kooperativě, která je druhou největší pojišťovnou, dokonce vzrostl zisk z 230 na 263 milionů korun. „Loňské povodně byly, když se sečtou následky ze všech středoevropských zemí, největší přírodní katastrofou na světě a tudíž se výrazně dotkly i pojišťoven. Problémy jim ale voda nezpůsobila, protože měly dostatečné rezervy a byly dobře zajištěny u velkých nadnárodních zajistitelů,“ vysvětluje Jan Kábrt z České asociace pojišťoven.
UŽ VÍME, KAM SE DOSTANE PŘÍŠTÍ VODA
Pojišťovny si tak logicky kryjí záda, aby nezačaly prodělávat. Pojišťovny pojišťoven, takzvané zajišťovny, začínají být vůči českým firmám ostražitější. Cena zajistného podle dostupných informací stoupla několikrát. Hovoří se o troj až osminásobném zdražení. Švýcarská zajišťovna Swiss Re dokonce vypracovala kvůli minimalizaci rizik pro české pojišťovny podrobnou digitální mapu budoucích povodňových rizik v České republice. Tak by smlouvu neměli získat především rizikoví klienti. Mapy ukazují, kam voda kdy v historii dosáhla a kam by mohla v případu další povodně dosáhnout. Každé místo v republice dostane známku od jedničky do šestky podle stupně ohrožení. To má být vodítkem pro pojišťovny, aby snáze poznaly, kde si mohou spálit prsty a kde mají žádost o pojistku odmítnout či aspoň zvednout sazbu.