Menu Zavřít

České sklo okouzlilo Indii

21. 6. 2011
Autor: profit

Tuzemští výrobci skla, porcelánu a šperků vzali útokem miliardový indický trh. Při květnové obchodní misi nabídli Indii vlastní výrobky i stroje pro tamější sklářský průmysl. Propagovat české zboží pomohla nejen oficiální delegace, ale třeba i herečka Jana Synková, která v Indii žije a je zbožňovanou hvězdou Bollywoodu.

České sklo okouzlilo Indii

Foto: Jakub Stadler

Najít další odbyt pro české sklo či šperky v Indii, kde čeká víc než miliarda spotřebitelů. To bylo cílem obchodní mise českých podnikatelů, kteří doprovodili předsedu Senátu Milana štěcha při jeho květnové oficiální návštěvě Indie.

V Dillí a Bombaji podnikatelé jednali s indickými obchodníky, pod záštitou české ambasády se konala také výstava českého designu. „Například v Bombaji jsme jasně viděli, že životní úroveň tam rychle roste. Už tam existuje početná střední třída a také vrstva bohatších lidí, kteří mají zájem o kvalitní designové výrobky,“ říká ředitel společnosti Bohemia-Machine Jiří Trtík.

Sami navyšovali cenu

České sklo a vytříbený design má prý už nyní v Indii dobré renomé. „Hodnotí ho tam dokonce výš, než si ho ceníme u nás v Česku. Ukázali jsme Indům výrobky, které jsou u nás normální „masovka“. Uvedli jsme standardní cenu, ale oni očekávali ještě více,“ říká Petr Kaplánek ze společnosti Crystalex. „Odbyt kalíšků pro koncového zákazníka nemá v Indii až tak veliký potenciál, jak by odpovídalo velikosti země. Je to dáno jejich zdrženlivým postojem k alkoholu. Velký potenciál ale vidím u tamějších hotelů,“ dodává Kaplánek.

Propagovat český design pomohla svou přítomností na výstavě i herečka a modelka Jana Synková, která v Indii žije a pracuje již 10 let. „Zatímco v Česku ji málokdo zná, v Indii je to celebrita první třídy a hraje už i v bollywoodských filmech. Indové ji zbožňují. Dá se říct, že ona byla sama o sobě také hezkou ukázkou českého designu,“ říká s úsměvem Robert Halama z železnobrodské rodinné sklářské firmy.

Modelka původem z Brna, která v současnosti vystupuje v Indii pod jménem Yana Gupta, zaujala tamější publikum mimo jiné právě ladnými oblými tvary, kterými ostatně vynikají také mnohé české sklářské skvosty.

Kde hledat podporu designu?

Komplexní pomoc v oblasti designu nabízí projekt Design pro export zastřešený proexportní agenturou CzechTrade. Za výhodných podmínek například poskytne analýzu stavu designu ve firmě, včetně návrhu strategického zadání. Provozuje také Adresář designérů a poradí s účastí na společné prezentaci českých firem na zahraničních veletrzích. Více informací získáte na adrese www.czechtrade.cz/sluzby/design-export či na e-mailu: zuzana.sedmerova@czechtrade.cz.

Porcelán v Indii zatím neznají

Důležitou součástí mise byla i návštěva města Firózábád, které je centrem indického sklářského průmyslu. „Ukázalo se, že Indové mají velký zájem také o české sklářské stroje a technologie, stejně jako o služby českých designérů,“ podotýká Zuzana Sedmerová, vedoucí projektu Design pro export a spoluorganizátorka mise.

Indové mají na stroje zatím relativně nižší nároky. Některé stroje, které by byly v Evropě už neprodejné, tam ještě určitý segment podniků koupí,“ podotýká Jiří Trtík.

Na rozdíl od českých skleněných váz, sklenic či likérových souprav byl porcelán pro Indy spíš novinkou. „Když viděli porcelán, ptali se: K čemu to je? Porcelán moc neznají, a to nejen ten český. V tomhle se ještě musí indický trh rozvinout,“ konstatuje obchodní ředitel společnosti Český porcelán Dubí Martin Balazs.

Design můžeme předvést i při olympiádě v Londýně

bitcoin_skoleni

Účastníci mise nyní dojednávají s indickými partnery už konkrétní zakázky a na misi

by mohla navázat také společná účast českých firem na některém velkém indickém veletrhu. Podobné akce se ostatně chystají v dohledné době i na dalších lidnatých trzích. Na podzim by v Číně měly mít české firmy stejně jako loni reprezentativní společný stánek na akci 100% Design v šanghaji. Příští rok by pak měla mezi vrcholy sezony patřit prezentace ve Velké Británii. „Uvažujeme o akci zaměřené na design v souvislosti s olympiádou v Londýně v roce 2012, kde by český design dostal prostor plných 250 metrů čtverečních. šlo by primárně právě o sklo, šperky či porcelán, tedy výrobky pro spotřebitele,“ podotýká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro zahraniční obchod Milan Hovorka.

  • Našli jste v článku chybu?