Dušan Pavlů: V budoucnu bude nabývat na významu doprovodná komunikaceJednou z mála institucí, která se u nás dlouhodobě zabývá marketingovým průzkumem veletržních a výstavních akcí, je AMASIA EXPO. S jejím ředitelem, Dušanem Pavlů, jsme mluvili na téma minulosti i budoucnosti celého oboru.
Dušan Pavlů: V budoucnu bude nabývat na významu doprovodná komunikace
Jednou z mála institucí, která se u nás dlouhodobě zabývá marketingovým průzkumem veletržních a výstavních akcí, je AMASIA EXPO. S jejím ředitelem, Dušanem Pavlů, jsme mluvili na téma minulosti i budoucnosti celého oboru.
* Jaká je historie českého výstavnictví?
Veletržní a výstavní průmysl po roce 1989 navázal na to, čemu se v Evropě říkalo česká výstavní škola. Výstavnictví má na našem území dlouholeté tradici. První doložená systematicky koncipovaná akce - Velký trh tovarů - se konala v srpnu 1754 ve Veltrusích. Československo mělo za sebou úspěchy i v poválečném období - na světových výstavách v Bruselu a Montrealu.
* Jak se české výstavy a veletrhy vyvíjely po roce 1989?
Po roce 1990 s nástupem velkých obchodních řetězců nastává jasný útlum akcí s tematikou spotřebního zboží - roli prezentace přebírají právě hypermarkety, které také naplňují funkci uvedení novinek na trh. Dnes zůstalo jen několik světově významných akcí, které tuto funkci mají např. pro automobily, pro novinky IT, módu. Dnes veletržní průmysl v ČR podle kvalifikovaných odhadů představuje 7,3 až 7,5 mld. Kč vynaložených prostředků. Na jedné straně pozorujeme úbytek a zánik některých organizátorů i akcí, na straně druhé nastoupily do oboru nové výstavářské společnosti, pochopitelně také nové akce. Celkový obraz českého výstavnictví je složitý, často jsou patrné protichůdné tendence. Někde je vidět úbytek návštěvníků, vystavovatelů i výstavní plochy, přechází se ze standardní roční na dvouletou periodicitu, jinde akce vykazují dlouhodobě nárůst všech zmíněných parametrů a staví se také nová výstaviště.
* Mohl byste nastínit budoucnost oboru?
Veletrhy a výstavy jako specifický komunikační nástroj budou dále součástí celého systému sociální a komerční komunikace v naší zemi. Bude docházet ke stále většímu pochopení podstaty veletržní a výstavní komunikace, s akcentem na její specifičnost. Dojde k většímu akcentu role veletržních správ jako mediálních institucí a pochopení mediální podstaty veletržní a výstavní akce. A lze počítat s tím, že se budou objevovat nové akce, spjaté zejména s tematikou volného času a zájmových aktivit. Vedle toho poroste tlak na exaktní poznání oboru a aplikace získaných poznatků do koncepcí i realizačních prací. Organizátoři i vystavovatelé budou stále více požadovat detailní analýzy struktury a motivace návštěvnické veřejnosti.
* Ovlivní vývoj náš připravovaný vstup do EU?
Soudím, že vstup České republiky do Evropské unie nebude pro sektor veletrhů a výstav tak velkou změnou, protože tento segment marketingových komunikací již dlouhodobě pracuje s parametry, které jsou v EU standardem.
* O jaké standardy se jedná?
V první řadě o autoregulační systém - jako jinde tuto roli má oborová asociace. U nás se v roce 2001 ustavilo Společenstvo organizátorů veletržních akcí (SOVA), které nastavuje profesní parametry celému oboru, a to včetně etického kodexu. Snad stejně významný je audit údajů, tedy získávání objektivních informací o jednotlivých akcích. S auditováním se započalo v roce 1996, to bylo 16 akcí, v roce 2001 to bylo 83 výstav a veletrhů na území ČR.
* Takže žádné problémy?
Co bude náročnější, bude bezesporu celá sféra doprovodné marketingové komunikace - tedy propagace akcí i doprovodných programů, větší péče o vystavovatele. Další oblastí, kde je třeba přidat, je již zmiňované pronikání vědy, vědeckých poznatků a jejich aplikace na komunikační a manažerskou problematiku oboru.
(K problematice veletrhů v ČR se vrátíme v dohledné době specializovanou přílohou.)
Veletrhy a výstavy v číslech (souhrn za ČR)
Rok Čistá výstavní plocha Počet Počet Počet akreditovaných
(v tis. m 2) vystavovatelů (v tis.) návštěvníků (v mil.) novinářů (v tis.)
2001 876, 8 33,6 3,215 11,4
2000 889,2 39,1 2,656 11,5
1999 887,7 42,7 2,614 5,8
1998 1012,0 50,7 3,388 -
1997 1049,0 47,8 3,293 -
Pramen: AMASIA EXPO