Konkurence na trhu pevných linek přináší levnější volání firmám i domácnostem Monopol na pevné telefonní linky se blíží ke svému definitivnímu konci. Zákazník si již může vybrat mezi několika alternativními operátory. Paušál ale zatím stále musí platit Telecomu.
Konkurence na trhu pevných linek přináší levnější volání firmám i domácnostem
Monopol na pevné telefonní linky se blíží ke svému definitivnímu konci. Zákazník si již může vybrat mezi několika alternativními operátory. Paušál ale zatím stále musí platit Telecomu.
Už od poloviny loňského roku je možné si alespoň pro část telefonátů najít jiného, cenově výhodnějšího, partnera pro svůj pevný přístroj. Učinil to však zatím málokdo. A nečiní tak příliš ani dnes, i když některé z menších telekomunikačních společností už nabízejí i možnost tzv. pevné volby - tedy takového telefonování, před kterým není třeba vytáčet speciální čtyřčíslí a tím se „přepojit“ na zvoleného operátora. Je vůbec pravda, že máme svobodnou volbu ve výběru operátora pevné telefonní linky? Ano a ne. Pravdou je, že můžeme uzavřít smlouvy i s jinými společnostmi než s Českým Telecomem. I kdybychom však prostřednictvím sítě Telecomu neuskutečnili ani jediný hovor, paušální poplatek půjde přesto jemu. Stejně tak si odkrojí část toho, co zaplatíme zvolenému alternativnímu operátorovi, ve formě tzv. propojovacího poplatku. V praxi má volba operátora dvě formy. Již od poloviny minulého roku si uživatel pevné linky může zvolit alternativního operátora prostřednictvím čtyřmístné předvolby před telefonním číslem. Od počátku letošního roku pak konkurenti Telecomu postupně zavádějí i takzvanou pevnou volbu. Ta umožňuje stálé nastavení jiného operátora přímo na ústředně. Dohadování o výši propojovacích poplatků mezi alternativními operátory a Telecomem v loňském roce většinou unikalo zájmu veřejnosti. Neprávem. Právě na něm totiž záviselo, nakolik bude konec monopolu Českého Telecomu reálný, a nakolik zůstane pouze na papíře. A v neposlední řadě i to, na kolik přijde telefonický hovor toho posledního v řadě, běžného zákazníka. K dohodě mezi lídrem trhu a alternativními operátory nakonec nedošlo, a tak do hry vstoupil stát, respektive Český telekomunikační úřad. Ten rozhodl až na poslední chvíli. Koncem prosince vydal cenové rozhodnutí, ve kterém stanoví příplatek na 0,06 Kč za minutu hovoru. Vzhledem k tomu, že Telecom požadoval cenu čtyřikrát vyšší, jde o dílčí úspěch malých hráčů na telekomunikačním trhu. Časové omezení, po které lze „desátek“ vymáhat, je 10,5 roku. To se konkurentům nelíbí už teď. Tento úspěch menších operátorů poněkud kalí fakt, že rozhodnutí bylo vydáno příliš pozdě. Do prvního ledna proto nestačil zmíněnou pevnou volbu připravit žádný z nich. Jako první ji spustil 7. ledna Aliatel, o čtrnáct dnů později Contactel. Ani to však ještě neznamená konec faktické vlády Telecomu nad trhem hlasových služeb. Ten nastane až ve chvíli, kdy poslanci a senátoři schválí novelu telekomunikačního zákona (dosud totiž existuje pouze jako vládní návrh). Teprve na jejím základě bude možné určit podmínky pro zpřístupnění místních smyček. Co to bude znamenat v praxi? Alternativní operátoři si od Telecomu pronajmou telefonní vedení až přímo k zákazníkovi. A tím padne i poslední monopolní balvan na cestě k plné liberalizaci trhu - paušální poplatek Telecomu od každého, kdo má zavedenou pevnou linku. Ten si totiž potom bude moci stanovit a vybírat každý operátor sám.
Porovnání hovorného - orientační tabulka (v Kč)
místní meziměstské do minimální
špička mimo špičku špička mimo špičku noc mobil. měsíční
sítí útrata
Aliatel 1,25 0,65 2,25 1,40 - 4,80 500
Contactel 1,25 0,65 2,25 1,35 - 4,90 500
Czech On Line 1,37 0,97 1,37 0,97 - - -
eTel 1,34 0,89 2,31 1,15 - 5,04 500
Pragonet 1,37 0,65 2,36 1,19 - 5,04 -
Tele2 - - 2,40 1,20 0,99 6,50 -
Tiscali 1,35 0,68 2,35 0,99 - 5,00 -
Český Telecom 1,40 0,70 3,65 1,70 1,00 6,50 -
(Home Standard)
Poznámka: Tabulka je opravdu jen orientační, operátoři toho nabízejí mnoho. Podrobnější informace najdete na jejich webových stránkách.
Pramen: internet