Firmy usilují o značky kvality a vědí proč. Zákazníci na ně slyší Česko je zemí, kde se usídlily značky kvality.
A není to náhoda. Zákazníci je podle průzkumů sledují a rozhodují se podle nich při nákupu. Aktuálně získalo osmnáct nových výrobků a služeb značku Česká kvalita. Certifikáty, které je k tomu opravňují, převzali jejich zástupci v Praze. Mezi oceněnými jsou například dva domovy pro seniory, výrobce osušek a slintáčků či výrobci nábytku.
Co je česká kvalita
Značku získala mezi jinými kolekce dámské a pánské usňové fusbetové obuvi společnosti Natur comfort, Profil nábytek za zakázkovou výrobu nábytku nebo třeba společnost Libea za zakázkovou výrobu pneumatik.
Výrobky a služby, které získají právo používat některou ze značek Česká kvalita, musejí v testech akreditovaných zkušeben prokázat, že jsou nadstandardně kvalitní, bezpečné pro spotřebitele a splňují požadavky řídicího výboru programu.
Nezávislé značení kvality zaručí spotřebiteli, že koupí bezpečný a kvalitní výrobek, uvedl mluvčí programu Česká kvalita Tomáš Kouřil.
„Kvalitní produkce s vysokou přidanou hodnotou je pro naše firmy jedinou cestou, jak si uchovat a zvyšovat exportní výkonnost. V konkurenci asijských ekonomik nemáme šanci soupeřit cenou, musíme sázet především na kvalitu a inovace a využívat talentu a schopností českých zaměstnanců,“ dodal ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).
Podle ředitele Národního střediska podpory kvality Jana Taraby je v současnosti prakticky nemožné, aby si spotřebitel vybral kvalitní a bezpečné zboží. Problémy podle něj v minulosti měly i výrobky renomovaných firem.
Počet odhalených nebezpečných výrobků se podle Kouřila na českém trhu za posledních pět let zvýšil devítinásobně.
Více než čtvrtinu z nebezpečných výrobků v Evropě tvoří hračky. Program Česká kvalita funguje v Česku od roku 2002 a má za úkol podporovat kvalitní produkci tuzemských firem. Zahrnuje 23 značek zaměřených na různé obory výroby a služeb, patří do něj i značka Czech Made.
Chutně, ne levně
Před pár týdny se také rozdávala Česká chuťovka. Letos toto lákavé ocenění získalo 130 výrobků od 63 producentů. „Proti loňsku, kdy o ocenění bojovalo 177značek od skoro 70 výrobců, se zájem zvedl přibližně o desetinu,“ uvedl ředitel projektu Josef Sléha. Některé z nich soutěžily i o značku Dětská chuťovka. Do letoška bylo během existence soutěže oceněno 380 českých chuťovek a 92 dětských.
Do soutěže se mohli hlásit pouze čeští výrobci, kteří dodávají potraviny na český trh. Aby uspěli, musely mít jejich produkty zejména vysoké chuťové vlastnosti a kvalitu, hodnotil se také například design.
„Letos se kvalita a chuť přihlášených českých potravin dále znatelně pozvedly, a procento jejich úspěšnosti v soutěži se tak zvýšilo. V letošním klání také příjemně překvapilo, že velká většina přihlášených výrobků splňovala nadprůměrné standardy, pokud jde o kvalitu a chuť,“ dodal Sléha.
Titul rytíře české chuti za celoživotní přínos potravinám letos získal odborník v pekárenském odvětví Václav Bozděch. Loni se jím stal majitel řeznictví a uzenářství U Dolejších v Davli František Dolejší starší.
Odborným garantem soutěže byla Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a pražská Vyšší odborná škola ekonomických studií a Střední průmyslová škola potravinářských technologií v Podskalské ulici.
V Česku je mnoho značek pro kvalitu potravin. Nejznámější je Klasa, kterou stamiliony korun ročně podporuje i stát. Další je například Regionální potravina, která je vázaná na daný kraj. Jsou ale i méně známá označení, například logo Vím, co jím, které by mělo označovat potraviny obsahující vyvážené výživové hodnoty. Logo Zdravá potravina se zase objevuje na pokrmech neobsahujících zbytečné množství chemických konzervantů a barviv.
Nejdůležitějším kritériem, podle něhož se lidé rozhodují, jaké potraviny v obchodech nakoupí, zůstává kvalita výrobků. Vyplývá to alespoň z průzkumu chování zákazníků, který vypracovala společnost KPMG. Že se rozhoduje podle kvality, uvedlo 49 procent respondentů. Druhým nejdůležitějším faktorem pro výběr potravin je cena, kterou preferuje 32 procent českých zákazníků. Cenu na prvním místě uvedlo 26 procent respondentů s platem mezi 25 tisíci a 30 tisíci měsíčně. „U příjmové skupiny nad 30 tisíc korun měsíčně jsme pak zaznamenali nárůst dvojnásobný, ato z loňských osmi na letošních 16 procent,“ podotkl Karel Růžička z KPMG. „Téměř 60 procent respondentů označilo současnou nabídku potravin jako nedostatečnou. Nejčastěji nám chybí kvalitnější a čerstvá zelenina, ale i mléčné výrobky a ovoce,“ dodal.
Čtyři z deseti lidí v průzkumu uvedli, že alespoň občas nakupují biopotraviny. Jako hlavní důvod uvádějí, že je považují za kvalitnější než běžné potraviny. Ze statistik přesto vyplývá, že biopotraviny v Česku tvoří pouze necelé jedno procento z celkem prodaných potravin. Přes osmdesát procent lidí uvedlo, že preferuje české výrobky.
Méně ubytoven, víc „čtyřhvězd“
To, že Česko se zaměřuje na kvalitu, potvrzuje i statistika z ubytovacích zařízení. Za poslední tři roky se počet čtyřhvězdičkových hotelů zvýšil o 62 na 601. Naopak penzionů ubylo o 362, celkem jich tak je v Česku 3406. Méně o 122 je i turistických ubytoven. Rovněž hotelů kategorie dvou a méně hvězd zmizelo z trhu 60. Počet pětihvězdičkových hotelů a kempů se od roku 2012 nezměnil. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu.
V ubytovacích zařízeních v Česku se vloni ubytovalo 8,7 milionu cizinců, z nichž 12 procent preferovalo pětihvězdičkové hotely, 44 procent o hvězdu méně a 27 procent zvolilo tříhvězdičkový hotel.
„Z aktuálních statistik jednoznačně vyplývá dominantní podíl čtyřhvězdičkových hotelů vpřípadě zájmu zahraničních hostů.
Naopak u domácích hostů vedou hotely tříhvězdičkové,“ uvedla výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková. Podle statistik portálu Hotel.cz preferuje polovina českých turistů tříhvězdičkový hotel.
„Nároky českých i zahraničních klientů se neustále zvyšují. Turisté jsou více nároční na úroveň poskytovaných služeb a za své peníze chtějí dostat to nejlepší. Často hledají značky kvality, jako jsou hvězdičky nebo jiné certifikáty, které jim zajistí požadovanou úroveň,“ dodala Martina Fišerová z agentury CzechTourism.
Podle Milana Petra z portálu Hotel.cz roste význam recenzí pro výběr ubytovacího zařízení. „Za poslední dva roky jednoznačně evidujeme vyšší zájem našich uživatelů o recenze ubytovacích zařízení. Sílící trend zájmu o recenze je asi o pětinu vyšší, než je průměrný růst návštěv ostatních stránek“ dodal Petr. Tuzemské hotely, penziony či kempy se tak snaží stále vylepšovat nabídku ubytování i gastronomie. To potvrzuje například Stanislav Mádl z největší vinařské obce v ČR Velké Bílovice, který provozuje vlastní hotel pátým rokem. „Samotné ubytování by však turisty ve Velkých Bílovicích neudrželo. Náročná klientela sem přijíždí za domácím jídlem, cykloturistikou a za velkobílovickými víny, která tu dělá tisícovka vinařů,“uvedl Mádl. Zahraniční hosté si podle něj pochvalují i poměrně velké pokoje a čistý design. Ze světa totiž mají zkušenost spíš s malými hotelovými pokojíky. •
Že se rozhoduje podle kvality, uvedlo 49 procent respondentů. Druhým nejdůležitějším faktorem pro výběr potravin je cena, kterou preferuje 32 procent českých zákazníků. Za poslední tři roky se počet čtyřhvězdičkových hotelů zvýšil o 62 na 601. Hotelů kategorie dvou a méně hvězd zmizelo z trhu 60, stejně tak ubytoven.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz