To platí i o plánované návštěvě českého prezidenta Miloše Zemana v Číně, která se má uskutečnit v říjnu. V dubnu nebo v květnu pak má do Pekingu letět i premiér Bohuslav Sobotka. Pokud obě návštěvy skončí úspěšně, může do Česka ještě příští rok zamířit čínský prezident Si Ťin-pching. O této možnosti zatím diplomaté hovoří jen velmi opatrně, ale na Čínském investičním fóru se o ní jistě jednat bude.
Tématem fóra nepochybně budou už připravované charterové lety Praha–Peking, které měly být pilotním projektem případné přímé linky mezi oběma zeměmi. Aby fungovala spolehlivě, jsou třeba nejméně tři lety týdně. Zatím ovšem není jasné, odkud a kam by spojení vedlo. Nejvíc se jedná o Pekingu, S’čchuanu či Šanghaji.
Pro obě strany je neméně atraktivním tématem příprava společné ekonomické a technologické zóny v Moravskoslezském kraji. Zóna by nebyla prvním takovým projektem Číny a ČR. Ve městě Su-čou v provincii Ťiang-su už jedna společná ekonomicko-technologická zóna funguje.
Také třímiliardový prodej licence na výrobu deseti tisíc nákladních vozů Tatra do Číny stojí za diskuzi. Podle české strany jde jen o to, aby Číňané přistoupili na podmínku, že vozy neprodají na třetí trhy.
Celý článek najdete v dnešním vydání týdeníku Euro
Čtěte také:
Ekonomickou diplomacii s Čínou povede ředitel z ministerstva zdravotnictví