Výrobní a technologická spolupráce, příležitost českých firem vstoupit mezi dodavatele, a také možnosti investic v ČR byly hlavními tématy rozhovorů mezi zástupci kanadských a českých leteckých podniků. Odborníci z Kanady navštívili celkem 15 tuzemských leteckých výrobních závodů a vývojových institucí.
Kromě toho se Kanaďané potkali se zástupci více než dvaceti dalších firem z oboru na přidružených akcích v Praze, Brně a Kunovicích.
Kanadu v Česku reprezentovali významní hráči světového leteckého průmyslu, například společnost Bombardier, která je největší kanadskou leteckou firmou a třetím největším výrobcem letadel na světě.
„Podařilo se nám do Čech dostat zástupce devíti firem a kanadských institucí a jsou to hlavní hráči. Patří mezi ně Bombardier, MHI Aerospace Canada, CAE a Cyclone MFG a další,“ sdělil vedoucí oddělení Amerik Ministerstva průmyslu a obchodu ČR Matyáš Pelant v pořadu Exportní zrcadlo. Na stopě kanadské delegace jsme byli v První brněnské strojírně Velká Bíteš.
Výrobní kooperace, technologická spolupráce a její společné financování, možnosti českých firem vstoupit do dodavatelských řetězců, ale i možnosti investic v ČR byly hlavními tématy desítek rozhovorů, které kanadští odborníci se zástupci tuzemských leteckých firem a institucí absolvovali.
„Podařilo se nám představit Českou republiku jako zemi, která je schopna zajistit vývojově i výrobně kompletní cyklus pro vlastní letadla a která rovněž úspěšně participuje na výrobních programech všech globálních hráčů v leteckém sektoru,“ komentoval průběh a výsledky týdenní incomingové mise kanadských expertů náměstek ministra průmyslu a obchodu Vladimír Bärtl.
Česko-kanadský exportní most
Kanada je světovým leteckým centrem, země je pátým největším výrobcem letadel a leteckých komponentů na světě.
Těžištěm leteckého průmyslu jsou provincie Québec a Ontario, kde v tomto sektoru působí více než 260 firem. České firmy dosáhly na tamní leteckou špičku. Základem česko-kanadské letecké spolupráce je totiž partnerství mezi Bombardierem a Aero Vodochody.
„Aero Vodochody dodávají náběžné hrany křídel pro projekt Bombardier CSeries. Zásadní je ovšem to, že je česká firma risk-sharingovým partnerem v projektu. Většina podniků totiž dnes nestojí o pouhé dodávky, ale o spolupráci na výzkumu a nesení určitých rizik,“ řekl Matyáš Pelant v pořadu Exportní zrcadlo.
Kanada je zároveň prioritní zemí z pohledu investičního potenciálu v leteckém oboru. Významnou kanadskou investicí, o níž se zasadil český stát prostřednictvím agentury CzechInvest, je například evropská centrála Bell Helicopter, která má českou adresu. „Bell Helicopter má pro svou civilní produkci, která je z kanadského Québecu evropské centrum v Praze,“ dodává Pelant.
Cla odbourala CETA
Zintenzivnit spolupráci v leteckém průmyslu pomůže dohoda o volném obchodu mezi Bruselem a Ottawou.
Česko se loni stalo šestým evropským signatářem obchodní dohody CETA. Firmy mohou od loňského října, kdy je dohoda předběžně prováděna, využívat bezcelní obchod.
Pro letectví je neméně důležité, že dohoda postupně umožní uznávání výsledků evropských testovacích organizací na kanadském trhu a recipročně kanadských v Evropě. „Tato kapitola nebyla ještě nikdy v žádné obchodní dohodě mezi Evropskou unií a třetími zeměmi,“ upřesňuje Pelant.
Článek vyšel na webu Businessinfo.cz