... Josefem Roiderem
Česká republika patří mezi nejlepší trhy pro luxusní automobily ve střední Evropě. V přepočtu na obyvatele se tu prodá násobně více nejdražších vozů než například v Polsku nebo na Slovensku. „Z pohledu importéra značky Porsche do České republiky, který ví, že letos dokáže prodat dvě stě těchto vozů, je to příjemný pocit. V roce 2001, kdy jsem do firmy nastoupil, to bylo 17 vozů,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel Porsche Inter Auto CZ Josef Roider.
EURO: Za poslední dva roky se automobilový trh dost proměnil. Do jaké míry to postihlo postavení značky Porsche? ROIDER: Porsche je čím dál tím silnější. K tomu, že značka roste, jistě pomohly i tři nové modely. Od té doby, co jsme uvedli na trh model Panamera, tedy od září 2009, máme opravdu velké úspěchy. V současné době jsme v České republice prodali již přes sto těchto vozů. Nová generace modelu Cayenne, která je na českém trhu od května, se v současné době také prodává velmi dobře.
EURO: Nepřipadá vám zvláštní, vzhledem k původnímu zaměření značky na sportovní vozy, že je teď nejprodávanější luxusní limuzína a vůz kategorie SUV? ROIDER: Je několik faktorů, které to ovlivňují. Začnu s nejmladším modelem Panamera, který se řadí do kategorie Grand Turismo. Z výzkumu trhu vyplynuly informace, že v tomto segmentu je jistý potenciál. Porsche se porozhlíželo po dalších možnostech prodeje a základem bylo zjistit, v jakém segmentu můžeme prorazit s novým sportovním rychlým vozem. Porsche AG se rozhodlo pro segment Grand Turismo. Panamera nabídla nový pohled na porsche, které poskytuje čtyři plnohodnotná místa pro cestující. U modelu Cayenne to bylo podobné. Ten využil potenciál v segmentu SUV. Kombinace sportovního vozu se silným motorem a zároveň vozem do terénu fungovala a funguje velmi dobře.
EURO: Když srovnáte český trh s okolními zeměmi, existuje něco, v čem se výrazně liší od ostatních? ROIDER: Určitě. V České republice prodáváme na počet obyvatel v podstatě nejvíce vozů ve srovnání s okolními zeměmi. U modelu Panamero je to silně vidět. Zatímco u nás jsme za rok, co je model na trhu, prodali již přes sto vozů, v sousedním Slovensku to je 19, v Rumunsku 16 a v Řecku 26 kusů. V Polsku se prodalo 138 vozů, ale musíme brát v úvahu, že je Polsko co do počtu obyvatel čtyřikrát větší než Česká republika.
EURO: Čím to je? ROIDER: Možná že jsou Češi více nadšeni pro auta. Když srovnáme daně zde a například v Dánsku, není tu daňová zátěž tak vysoká. To může mít na prodej také vliv. Jedním z faktorů, který napomáhá úspěchu, je i to, že jsme vybudovali moderní Porsche Centrum. Pro prodej je totiž důležitý prostor. Zákazník může přijít do našeho velkého showroomu, kde můžeme vystavit až patnáct vozů Porsche. Takto velký prostor obvykle nemívá ani Škoda. Jen pro značku Porsche máme vyhrazeno deset pracovních míst pro mechaniky, takže i naše servisní zázemí je velké. Myslím si, že v České republice kráčíme k prodeji tří set vozů Porsche ročně.
EURO: Dokážete specifikovat, kdo za poslední dva roky vyšel z krize jako vítěz, a kdo naopak ztratil? ROIDER: Myslím, že tím, kdo z krize vyšel silný, je Volkswagen. Celému koncernu se dle mého podařilo využít situace. Podíváme-li se na značky konkrétně, VW vyšlo z krize dobře, Škoda taky.
EURO: Koncern VW byl jeden z mála, který si během krize udržel ziskovost, a ještě získal lepší postavení vůči konkurenci. V jakém časovém horizontu by se VW mohl stát největší automobilkou na světě? ROIDER: Koncern VW má před sebou jasný cíl, který jste de facto formuloval. Netroufám si říct, kdy se VW stane číslem jedna v automobilovém průmyslu na světě, ale určitě máme dobré značky a za tímto cílem jdeme. Světovou jedničkou se nemůžeme stát jen díky malým trhům. Zásadní pro sílu koncernu jsou značky VW, Škoda a Audi.