Kromě běžného cestovního ruchu se v Česku v posledních letech rychle rozvíjí i kongresový a incentivní turismus. Nový žebříček kongresových a konferenčních destinací sestavený Mezinárodní kongresovou asociací (ICCA) to jen potvrzuje. V celosvětovém měřítku se Česká republika umístila na 19. místě, tedy nejlépe v historii. Samotná Praha je na tom ještě výrazně lépe. Z globálního hlediska jí patří šestá pozice, a v Evropě se dostala dokonce na příčku pátou. Rozhodující byl přitom nejen počet mezinárodních konferencí, ale i účast alespoň 50 delegátů.
Pouhý účastník kongresu, nebo incentivní turista?
Incentivní nebo také MICE turismus je účinným motivačním nástrojem pro zaměstnance i klienty zúčastněných firem. Kromě toho se s ním ale pojí i značný ekonomický přínos a řada dalších výhod pro cílovou zemi.
Účastníci kongresů jsou podle statistik ochotni utrácet až 2,5krát více než lidé, kteří přijedou na klasickou dovolenou. Jako běžní turisté se navíc později do svých oblíbených destinací rádi vrací soukromě, aby tam strávili volno s rodinou, partnerem nebo přáteli.
„Kongresový cestovní ruch vede k rozvoji znalostního potenciálu, sdílení know-how, prezentaci úspěchů domácího výzkumu, propagaci a internacionalizaci inovačních aktivit. Má tak strategický přesah do dalších odvětví a funguje jako účinný nástroj meziresortní spolupráce,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller. Dodává, že kongresy a další mezinárodní akce často probíhají mimo hlavní turistickou sezónu a delegáti tráví většinu času v kongresových prostorách. Díky tomu tato forma turismu nezatěžuje největší turistické atrakce a je dlouhodobě udržitelná.
Úspěch Česka v žebříčku ICCA velmi kladně hodnotí i Tereza Hofmanová, vedoucí manažerka Czech Convention Bureau, podle které jde mimo jiné o výsledek efektivní spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Zároveň ale upozorňuje na globální růst konkurence, která aktuálně sílí hlavně v asijských zemích. Podpora kongresového turismu tedy podle ní zůstává cílem i pro další roky.
„Vzhledem k tomu, že celý proces, tedy od počáteční kandidatury až po samotnou realizaci mezinárodního kongresu v dané destinaci, trvá i několik let, je nezbytné kongresový cestovní ruch ještě více podpořit a nadále rozvíjet. Jedině tak se nám podaří udržet v budoucnu současný vysoký zájem pořadatelů těchto akcí jak o celé Česko, tak o Prahu,“ zdůrazňuje Hofmanová.
Z Prahy do všech koutů ČR
Zájem zahraničních nákupčích o Prahu i regiony potvrzují také další data, například výzkum CzechTourismu v Německu, podle něhož je Česko zajímavé pro 35 procent tamních firem. A stejný trend byl vidět i na veletrhu IMEX ve Frankfurtu, který je jednou z největších globálních akcí zaměřených na kongresovou a incentivní turistiku vůbec. Rozsah i význam tohoto veletrhu navíc každoročně roste a v letošním roce se ho zúčastnilo rekordních 4200 nákupčích z celého světa, kterým se v rámci české expozice představily jak kongresové prostory a hotely v hlavním městě, tak zástupci regionů.
„Většina tuzemských společností, které se na veletrhu představily, působí v Praze. A právě proto nás velice těší zvyšující se zájem nákupčích o regionální nabídky,“ dodává Hofmanová s tím, že se hojně objevovaly dotazy na zajímavá místa po celé republice.
Nejvíce se pořadatelé ptali na historické objekty, kde by mohli pořádat nejen konference, ale i různé doprovodné akce. Přičemž výhodou podle ní je, že Česko disponuje nejhustší sítí památek zapsaných na seznamu světového dědictví UNESCO na rozlohu země. Závěrem však přidává, že potenciál je nutné podpořit také nabídkou slow turismu a udržitelných lokací, které zahraniční nákupčí žádají stále častěji.