Koncem srpna otevřela energetická společnost E. ON první veřejnou ultrarychlou dobíjecí stanici pro elektromobily. Na Vystrkově u Humpolce si teď díky výkonu 175 kW můžete svůj elektromobil dobít opravdu bleskurychle, stačit vám bude pouhých deset minut.
Obvykle dnes trvá nabití elektromobilu z nuly na sto zhruba 40 minut. Dalo by se tedy říci, že elektromobil je nabitý skoro stejně rychle jako mobilní telefon. Požadavku na rychlost se rozhodla vyjít vstříc energetická společnost E. ON, která koncem prázdnin zprovoznila vůbec první ultrarychlou nabíjecí stanici pro elektromobily. Ultrarychlá stanice dobije baterii vozu z nuly na 80 procent kapacity přibližně za deset minut, což je o třetinu kratší doba, než kolik času stráví elektromobilisté u rychlodobíječek.
„Ultrarychlá stanice je významným krokem v rozvoji dobíjecí infrastruktury v České republice. Během krátké pauzy na kávu je elektromobil nabitý. Po desetiminutové pauze může řidič pokračovat v jízdě s tím, že mu energie vystačí zhruba na ujetí dalších 200 kilometrů.
Aktuálně není v Česku žádná jiná stanice, která by takovou rychlost nabízela.
Navíc má stanice také velmi výhodnou polohu. Nachází se na dálnici D1 přibližně v polovině cesty mezi Prahou a Brnem, takže rozhodně zvýší komfort při cestování na delší vzdálenosti,“ popisuje novou stanici Martin Záklasník, generální ředitel společnosti E. ON.
Zaplatíte pohodlně kartou
Rychlé nabíjení jde ruku v ruce s příznivou cenou za dobití. „Registrovaným zákazníkům nabízíme dobíjení vozu už za šest korun za kilowatthodinu, neregistrovaní uživatelé si musejí připlatit pět korun navíc. Samozřejmostí je platba prostřednictvím kreditní karty. Na dobíječce jsou k dispozici dva konektory standardů CCS Combo a Chademo. Ti uživatelé, jejichž vozy nedokážou využít plný potenciál dobíjecí stanice, mohou stanici využít jako klasickou rychlodobíječku, což je další výhoda,“ vysvětluje Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E. ON Energie.
Dobíjecí stanice ve Vystrkově aktuálně nabízí výkon 175 kilowattů. To dokážou plně využít jen dva typy elektromobilů, které na českých silnicích jezdí. Jedná se o vůz Audi e-tron a Tesla Model 3. Sto sedmdesáti pěti kilowatty však nic nekončí, ale naopak začíná – stanice je totiž projektována jako modulární, takže s rostoucími požadavky na zvyšování výkonu bude možné navyšovat i její kapacitu, a to až na 350 kilowattů. „Díky této ultrarychlé stanici máme velkou rezervu a budeme tak bez problémů připraveni na navyšování výkonu v příštích několika letech,“ říká dále Martin Klíma.
Elektromobilem napříč celou Evropou
Ultrarychlá a unikátní dobíjecí stanice ve Vystrkově u Humpolce je sice první, ale rozhodně nezůstane jediná. V rámci evropského projektu rozvoje elektromobility Next-e hodlá E. ON vybudovat další tři podobná zařízení na různých místech České republiky. Zanedlouho se na další rychlou dobíječku budou moci těšit automobilisté u Rozvadova, kde bude dobíječka k dispozici na čerpací stanici MOL, a další dvě stanice přibydou také na Moravě.
Projekt Next-e je klíčový jak pro celkový rozvoj elektromobility, tak také pro společnost E. ON. Té totiž umožní nejen výstavbu ultrarychlých dobíjecích stanic, ale navíc ještě dalších deseti stanic pro rychlé dobíjení. Tyto stanice budou strategicky umístěny na hlavních dopravních uzlech v zemi a s jejich spuštěním se počítá v horizontu následujících měsíců. Next-e se neomezuje jen na Českou republiku, smyslem projektu je propojovat celý kontinent tak, aby umožnil rychlou a komfortní dopravu elektromobily po celé Evropě. Celkem má v rámci projektu v budoucnu dojít ke spuštění 222 rychlonabíjecích stanic a 30 stanic pro ultrarychlé dobíjení.
„Rychlé a ultrarychlé dobíjecí stanice má smysl budovat například v blízkosti dálnic a významných dopravních koridorů, kde řidiči potřebují jen nabít vůz za co nejkratší časový úsek a pak zase rychle pokračovat v cestě. Naopak pomalejší a pozvolné nabíjení na takzvaných AC stanicích má smysl například v blízkosti obchodních center, kde si klienti nechají své auto dobít během vyřizování nákupů nebo pochůzek. Při umísťování konkrétního typu stanice do konkrétní lokality je tedy vždy třeba brát v úvahu typ místa a potřeby řidičů,“ uvádí dále Klíma.
Dotace na elektromobily jsou jen pro firmy
Počet elektromobilů v České republice se každý rok skokově zvyšuje. Loni činil meziroční nárůst 82 procent. Přestože si Češi nově zaregistrovali 703 těchto vozů, dosahuje celkový počet elektroaut, která brázdí české silnice, pouhých 2600 vozů. Navíc většina z nich patří do firemních flotil. „Zastoupení elektromobilů ve vozových parcích tuzemských firem stoupá zejména kvůli dotacím. Dalším důležitým faktorem, proč firmy auta na elektřinu více kupují, je výrazná úspora nákladů na pohon a údržbu,“ vysvětluje Klíma.
V České republice může státní dotaci na koupi elektromobilu získat pouze firma, pro jednotlivce žádná podobná podpora neexistuje. Výše dotace je individuální a odvíjí se od rozdílu ceny běžného auta a auta na elektrický pohon.
Nákup elektromobilu obecně stojí více peněz než pořízení vozu na klasický pohon, nicméně uživatel může hodně ušetřit na nákladech za provoz. Zatímco s běžným osobním autem zaplatí řidič za benzin zhruba dvě koruny za kilometr, pohon na CNG vyjde na korunu a deset haléřů a náklady na elektroauto činí jen 40 haléřů. To je samozřejmě pro firmy vysoce atraktivní.
I proto je stále vyšší poptávka po vlastních neveřejných dobíječkách, které si majitelé instalují například v garáži svého domu. Nabíječka od E. ON přijde i s instalací na zhruba padesát tisíc korun. Je napojená na dohledový systém E. ON Drive, takže ji 24 hodin denně sedm dní v týdnu hlídá monitorovací středisko. „Vše funguje online, takže zaměstnanci mají informace o stanici v reálném čase a vidí například, jestli je v pořádku nebo jestli ji právě někdo používá. Systém nabízí firmám i přehledné statistiky o dobíjení jednotlivých vozů z flotily,“ říká Klíma.
„Elektřina bude strategickou surovinou budoucnosti, podobně jako v minulosti třeba ropa. Následující roky a desetiletí přinesou dramatické změny v dopravních technologiích a již nyní je jisté, že elektřina bude v dopravě hrát stále zásadnější roli. Aby tomu tak ale mohlo být, je důležité nezaspat dobu a stavět již nyní efektivní a smysluplnou infrastrukturu dobíjecích stanic, které umožní cestovat i na delší vzdálenosti beze strachu. Zároveň je třeba budovat chytrou distribuční síť, která v budoucnu bez problémů zvládne nápor v podobě masivnějšího dobíjení elektromobilů v domácnostech,“ uzavírá Martin Záklasník.
E. ON elektromobilní
V současné době E. ON provozuje na území ČR 41 veřejných dobíjecích stanic a jen do konce letošního roku plánuje otevřít již druhou ultrarychlou stanici a dalších 15 rychlonabíjecích stanic. Do roku 2020 plánuje společnost dosáhnout počtu 100 veřejných dobíječek, přičemž většinu z nich by měly tvořit ty vysokorychlostní.
Kromě toho se bude pokračovat i v rozvoji infrastruktury AC stanic s pozvolným dobíjením, kterých v následujících letech přibydou desítky.
Ultrarychlá stanice dobije baterii vozu z nuly na 80 procent kapacity přibližně za deset minut.