Menu Zavřít

Česko má v elektronice zpoždění

31. 12. 2007
Autor: Euro.cz

PETER WEISS, JEDNATEL SÍTĚ PRODEJEN S ELEKTRONIKOU EXPERT ČR - Celosvětové trendy v oblasti spotřební elektroniky přicházejí do Česka zpravidla se zpožděním jednoho roku až dvou let. Zásadní roli v tom většinou hraje cena novinek. Tvrdí to Peter Weiss, jednatel sítě prodejen s elektronikou Expert ČR.

O jaké zboží je nyní v Česku v síti vašich obchodů největší zájem?

V současnosti jdou nejlépe na odbyt televizory. Lidé obměňují staré přístroje za televizory s plochou obrazovkou. Velký nárůst jsme letos zaznamenali také u přístrojů pro satelitní navigaci. Více táhne také zboží v „luxusní“ kategorii, například sušičky a myčky na nádobí.

Platí i v Česku skutečnost, že je větší zájem o LCD televize než o plazmové?

Platí, ale v menší míře. Například v Německu mají LCD televizory 75procentní tržní podíl, v tuzemsku je to jenom málo přes polovinu. V Česku má totiž výrazný podíl Panasonic, který se soustřeďuje na televize plazmové.

Převaha LCD televizí je nicméně dána také tím, že se vyrábějí i přístroje s menší úhlopříčkou. U plazmové technologie je jejich výroba problematická, proto jsou na trhu hlavně velké televize s úhlopříčkou 40 palců a více.

Prodávají se ještě i CRT televizory?

Ano, podíl je dokonce kolem 20 procent. Je to způsobeno především velmi nízkými cenami a jejich neustálým poklesem. Zaznamenali jsme, že si lidé levnější CRT televizor kupují často jako druhou televizi, například do kuchyně nebo ložnice.

Jaký je zájem o televizory pro vysílání ve vysokém rozlišení – high definition (HD)?

Zatím v porovnání se západem poměrně malý, lidé čekají na větší nabídku vysílání v HD. Zvýšený zájem se dá čekat také po zahájení digitálního televizního vysílání.

Prosazuje se v Česku nová generace DVD, která se stává hitem na západních trzích a v Japonsku?

Blu-ray a HD DVD přehrávače jsou v Česku zatím stále v plenkách, prodeje jsou spíše symbolické. Důvodem je hlavně vysoká cena. Přispívá k tomu ale i nejistota, jestli některá technologie nakonec v souboji formátů zvítězí. Prozatím se zdá, že má po technické stránce navrch blu-ray, ale ještě není nic rozhodnuto.

PETER WEISS

Je jednatelem společnosti Expert ČR. Tu založil před 15 lety, kdy se přestěhoval do Čech z rodného Bavorska. V Česku už zůstal natrvalo, založil rodinu a zapustil kořeny nedaleko Prahy.

Od jiných řetězců s elektronikou se liší celkovou strategií. Zatímco trendy velí stavět velké prodejny či prodávat přes internet, Expert sází na kamenné prodejny ve středních a menších městech do 100 tisíc obyvatel a osobní přístup k zákazníkům. Síť 55 prodejen funguje na principu podobném franšíze, spojení s centrálou je ale pevnější. Provozovatel obchodu, který se k síti sám nebo po oslovení firmou přidá, se stává spolumajitelem Expertu. Podílí se na zisku celé skupiny Expert ČR, hlavním zdrojem jsou ale příjmy z vlastní prodejny. V té pak musí dodržovat některé jednotné zásady: vnější i vnitřní vzhled obchodu, nabídku základního „povinného“ sortimentu či způsob jeho prezentace. Centrála v Praze zajišťuje velké objednávky zboží, distribuované pak do „členských“ obchodů.

Síť Expert vznikla před 40 lety ve Švédsku, nyní funguje v 15 evropských zemích, ale i v USA, Kanadě, Austrálii nebo na Novém Zélandu. Evropská centrála leží ve Švýcarsku a pobočky v jednotlivých státech jsou v rámci licenční smlouvy samostatné. Hlavními konkurenty Experta jsou především velké nadnárodní elektrořetězce jako Electroworld, Datart nebo Okay.

Je český trh s elektronikou opožděn v porovnání se západem? Jak dlouho trvá, než se novinky prosadí v Česku?

Co se týče televizorů, v západní Evropě přechod na televizory s plochou obrazovkou začal už před dvěma lety. Nyní obsadily tyto televize 90 procent trhu. V Česku nastoupily později a mají zhruba 70 procent. Tento trend se ale dá zobecnit na veškerý sortiment – je prakticky stejný u všech novinek. Ty většinou přijdou nejprve na trh ve Spojených státech a Velké Británii. Pak následuje kontinentální trh, Německo a Francie, a až poté Česká republika.

Zpoždění na českém trhu ovlivňuje často cenová náročnost novinek. U drahého zboží je oproti západní Evropě delší, u levnějšího naopak kratší než ony dva roky.

Podnikatelé v mnoha oborech si stěžují na nekalou konkurenci levných, ale nekvalitních čínských či asijských napodobenin výrobků. Je to problém i v oblasti spotřební elektroniky?

Celá oblast elektro přesunula většinou výrobu do Asie, vyrábí se tam 90 procent elektroniky. Velké značky hledaly úspory a stěhovaly se do Číny. Existují tam samozřejmě továrny, které kopírují značkové výrobky. Pak je kvalita většinou výrazně horší než u originálů. V principu se ale nedá říct, že by to představovalo nějaký výrazný problém.

INTERNET BEREME JAKO INFORMAČNÍ KANÁL

Internet hraje při nakupování stále větší roli, v elektronice obzvlášť. Není pro vás handicap, že se orientujete výhradně na kamenné prodejny?

Internet je především skvělý informační pramen. Většina lidí, až 80 procent, se na internetu pouze informuje, ale poté stejně navštíví kamenný obchod. Tam si zboží prohlédnou, vyzkouší a většinou i koupí.

Jaký je tedy podíl prodeje elektroniky přes internet?

Podle průzkumu agentury GfK je podíl internetu 12 procent v celém sortimentu. U jednotlivých výrobků je ale podíl různý. Například u digitálních fotoaparátů je vyšší, 15 až 18 procent. U jiného zboží je to ale méně.

MM25_AI

Uvažujete do budoucna o prodeji přes internet?

Ne, my se soustřeďujeme na prodej v kamenných obchodech, sázíme na bližší kontakt se zákazníkem. Internet využíváme jako informační kanál, aby se zákazníci mohli předem informovat o výrobcích a službách.

  • Našli jste v článku chybu?